ChatGPT, Generativ AI, og slutten på begynnelsen
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Et kjent ordtak sier at det eneste konstante er endring, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Endringens takt er langt fra konstant, den kommer i rykk og napp, og akkurat nå rykker det. Kraftig.
Få tilsendt opptak: Webinar om ChatGPT og markedsføring - din nye kollega?
Hvis du ikke har hørt om ChatGPT nå så har du antagelig bodd under en veldig stor stein den siste tiden.
Å kalle ChatGPT for en “chatbot” blir som å si at Magnus Carlsen er en fyr som er glad i brettspill. Det er åpenbart en “bot” du kan chatte med, men den kan ikke sammenlignes med andre tjenester som til nå har hatt den betegnelsen. Den underliggende kunstig intelligens-algoritmen GPT-3 er en uhyre sofistikert modell for å forstå språk, og det er her det unike ligger. Den forstår helt vanlig språk.
Chatboten som forstår hva du spør om
Alle andre tjenester som kalles “chatbot” er programmer som på ulike måter er trent opp til å respondere på definerte måter når den mottar spesifikke kommandoer og triggerord. ChatGPT har ingen begrensninger i hva den kan reagere på. Den leser, tolker og forstår spørsmålene dine, og er trent opp til å gi sammenhengende og velformulerte svar på alle forespørsler. Den forstår henvisninger til tidligere spørsmål, kan lese “mellom linjene”, og kommer med relevant tilleggsinformasjon utover det du konkret spør den om.
Magien er at du kan ha en samtale med den der du stiller oppfølgingsspørsmål, graver dypere, og kan få beskrevet ting fra ulike perspektiver.
Hva den forstår, er mye mer imponerende enn hva den kan skrive.
Selv om det mest imponerende med ChatGPT er hva den forstår, er det definitivt mulig å bli bergtatt av hvor god den er på å produsere tekst. Med enkle instrukser, produserer den faktatekster og fortellinger. Den kan lage handlingsplaner for deg og rollespille scener med deg. Den kan formulere hva du vil som limerick eller en rap, eller få det til å høres som noe Donald Trump vile sagt, på mange ulike språk. Og faktisk fungerer det meget bra på norsk, både når det gjelder å forstå spørsmål og produsere tekst.
Den kan altså skape ting, eller “generere”. Derav navnet generativ AI.
AI kan skape mer enn bare tekst
ChatGPT er bare et eksempel. Bildegeneratorer har også eksplodert i popularitet det siste halvåret, hvor Midjourney, DALL-E 2 og Stable Diffusion er de mest brukte. Disse produserer imponerende visuelle verk med enkle instruksjoner. Nå finnes det sterke kontroverser når det gjelder bruk av eksisterende verk som treningsmateriale, og det er store juridiske fallgruver med tanke på opphavsrett og plagiering. Men allikevel så står vi her i en revolusjon innenfor illustrasjon, bildebehandling og visuelt design som ikke lar seg stoppe.
I tillegg til tekst og bilde, finnes det masse verktøy som kan generere andre ting, som musikk, video og programkode. Søk bare i Google etter “AI to create…..” så finner du mange alternativer. Det er en jungel i rivende utvikling, som vi bare har sett starten på.
Slutten på begynnelsen?
ChatGPT slik den fremstår i dag er ikke den ferdige løsningen. Det er mange som er ute og påpeker hvor mye feil den sier og hvor lite den er til å stole på. Men det skyldes jo bare at den ikke er programmert til å drive faktasjekk og kildekritikk. Ennå.
ChatGPT er et proof-of-concept, som beviser at det er mulig å snakke til en maskin og bli forstått. Det er dette som er slutten på begynnelsen av menneskets samhandling med maskiner.
Fra den industrielle revolusjonen skjøt fart har vi i høyt tempo utviklet stadig mer sofistikerte maskiner for å løse ulike oppgaver og utfordringer. Maskinene har gjort mye for oss, men de har alltid vært vanskelige å bruke. De krever instruksjonsmanualer, veiledning eller erfaring. Dette har blitt stadig bedre, og det var et enormt høydepunkt når Apple lanserte en smarttelefon som ikke trengte bruksanvisning. Touch-grensesnittet til iPhone var så intuitivt at du kunne utforske og lære deg å bruke den selv. Men det er allikevel en terskel der hvor vi må lære oss å forstå maskinen og hvordan vi skal interagere med den.
Nå får vi maskiner som forstår oss, og som vi kan interagere med gjennom det grensesnittet vi har til andre mennesker: Språket.
Hvor vi går herfra setter antagelig ikke engang fantasien grenser for.
Ok, men hva kan vi bruke ChatGPT til nå?
Du kan allerede bruke ChatGPT til veldig mye. Det mest åpenbare er selvsagt alt som har med produksjon og bearbeiding av tekst å gjøre:
Skrive utkast til alle slags tekster; fra fagartikler til annonsetekster og kjærlighetsdikt.
Lage sammendrag, forkorte eller forlenge tekster.
Renskrive, forbedre eller oversette tekster.
Analysere tekster for ting som ordbruk eller sentiment.
Du kan også bruke ChatGPT til å generere ideer og forslag til alt mulig, og her er det bare din fantasi som setter grensene:
Gaver til barna?
Målgrupper for markedsføring?
Steder å dra på ferie?
Stegene i en strategiprosess?
Temaer til blogginnlegg?
For ikke å glemme at du kan be den programmere for deg.
Er du selv utvikler vil du nok synes at GitHub Copilot (som også bruker GPT-modellen) er et mer robust verktøy. Men for de av oss som er best på å klippe og lime kode er ChatGPT fantastisk. Så lenge du klarer å beskrive hva du vil koden skal gjøre så får du ferdige script tilbake. Er det noe som ikke fungerer? Da kan du klippe inn feilmeldingene du får, så får du korrigert kode tilbake - gjerne med en høflig unnskyldning på kjøpet.
Tips til bruk av ChatGPT
Alt dette og mer kommer i alle fall vi i Synlighet til å bruke ChatGPT til i tiden fremover. Vi har bare sett begynnelsen, og våre 70 nysgjerrige rådgivere kommer helt sikkert til å finne nye bruksområder fortløpende. Det er det veldig mange andre som utforsker også, så om du trenger tips og veiledning er det bare å søke i Google etter “how to use chatgpt for…”:
Men du trenger egentlig ingen bruksanvisning, for du kan bare spørre den selv! Sett i gang: “Kan du hjelpe meg med…?”
Ta en prat med ChatGTP selv her >>>
Tre generelle tips når du snakker med ChatGTP:
Gi den litt kontekst. Still et åpent spørsmål og forklar bakgrunnen for hvorfor du spør før du ber om veldig spesifikke svar eller resultater.
Still oppfølgingsspørsmål og før en samtale, ikke bare gi én enkelt kommando.
Bruk den tidlig på dagen, for når befolkningen i USA kommer på jobb så blir kapasiteten overbelastet, og det er foreløpig ikke mulig å betale for mer stabil tilgang her hos oss.
(PS: Dette blogginnlegget er 100% skrevet av et menneske)
Hold deg oppdatert på alt som skjer innen digital markedsføring!