Annonsere på egen merkevare
Dato publisert:
12.01.15
Det er flere bedrifter som er skeptiske til å betale for å annonsere på egen merkevare i søkemotorer, og det har de god grunn til å være. Om du søker på hvilket som helst firmanavn er sjansene store for at nettsiden deres rangerer øverst på de organiske søkeresultatene (ubetalt). Så hvorfor i all verden skal du betale ekstra når du allerede ligger øverst på søkeresultatene til Google?
I noen tilfeller kan det være ulønnsomt å annonsere på egen merkevare, men via testing har vi funnet ut at det ofte kan være en stor fordel.
Argumenter for å annonsere på egen merkevare inkluderer:
- Velge annet budskap i annonsetekst enn det organiske resultatet
- Styre besøk til undersider av nettsiden som kan være mer lønnsomme
- Være mest mulig synlig i søkeresultatet
- Analysere brukeradferd ved å skille ut kunder som søker på merkevaren din
- Påvirke kvalitetspoeng over hele kontoen
Velge eget budskap
Husk at Google er egentlig forsiden til nettsiden din, og da vil du ha riktig budskap til kunder som søker på merkevaren din. Det er også mulig å endre tittel og metabeskrivelse på nettsiden som vises i organiske resultater, men du bør helst ikke endre disse for ofte. Derfor er det mye enklere å ha en annonse liggende helt øverst som du enkelt kan endre når som helst. Her kan du skrive inn spesielle kampanjer, trekke fram sesongbaserte produkter i de relevante periodene (som f.eks. julebord, farsdagsgaver etc.) Dessuten kan du dra nytte av å ha flere synlige budskap samtidig med site links. På denne måten kan du appellere til ulike målgrupper med samme annonsen.
Styre besøk til undersider
Hos mange annonsører kan det å styre besøk til undersider være den viktigste grunnen til å annonsere på egen merkevare. Hvordan vet vi det? Fordi vi har testet det!
Case Study - VITA
En av våre kunder, VITA, hadde først merkevareannonser som sendte besøk rett til hjemmesiden, altså forsiden på nettstedet deres. Da de fikk en underside med oversikt over alle aktuelle tilbud, ville vi teste om det gav en positiv effekt å sende trafikken dit. På en 5 måneders A/B test var resultatene sjokkerende gode. Annonsen som sendte folk til tilbudssiden genererte 47.000 kr mer i inntekter enn annonsen som sendte folk til forsiden (begge annonsene hadde ca. like mange visninger). Hadde vi kun kjørt "tilbudsannonser" (som vi gjør nå), kunne vi ha forventet en innteksøkning på 2 x 47.000 kr, altså 94.000 kr. Totalkostnaden på annonsene var litt over 20.000 kr. I dette tilfellet ser det ut til at merkevare-annonser kan generere over 100.000 kr ekstra i halvåret som du ikke hadde fått ved å kun ha et organisk søkeresultat som sender folk til forsiden.
Være mer synlig
Når du har en annonse liggende over det organiske resultatet tar du opp mye mer av skjermplassen på Google. Noen argumenterer for at dette får merkevaren din til å se mer dominant og autoritær ut, og det kan påvirke inntrykket folk har av firmaet ditt. En ting du må passe deg for er konkurrenter som legger inn din merkevare som søkeord i deres AdWords-konto. Det som skjer da er at de vil havne øverst på Google om du ikke har en annonse der selv. Se her for flere tips til hvordan du kan dominere søkeresultatet ditt i Google!
Analysere brukeradferd
Det hender ofte at kunder søker på merkevaren din i kombinasjon med produktene du fører. Det kan være lurt å ha merkevaren din som negativt søkeord over hele kontoen bortsett fra på selve merkevarekampanjen. De som søker på merkevaren din har en tendens til å være MYE mer lønnsomme enn alle andre. For å få et riktig bilde av hvordan alle andre kampanjer presterer er det altså viktig å skille ut søk som inkluderer din merkevare. Du kan bruke data fra merkevarekampanjen til andre ting også, blant annet se trender i antall søk etter f.eks. se effekten av en branding-kampanje i andre medier.
Påvirke kvalitetspoeng over hele kontoen
Merkevare-annonser får en ekstremt høy klikkrate og er så relevante som det går an å bli. Derfor belønner Google disse annonsene med lave klikkostnader. Som regel koster hvert klikk under 50 øre, og utgjør en liten andel av det totale klikkbudsjettet. Klikkratene til alle søkeord i en AdWords-konto har en effekt på kvalitetspoengene til alle andre søkeord, selv om de ligger i andre annonsegrupper/kampanjer. Denne effekten er nok relativt liten, men i performance marketing er det sjelden tiltak som gjør enorme forskjeller. Vi leter alltid etter småting som kan forbedre bunnlinjen. "Fokus on iteration, not innovation" Har du lyst på flere tips og triks på Google AdWords? Følg oss på Facebook og få med deg vårt neste blogginnlegg og andre nyheter! Trenger du hjelp med din AdWords-konto? Vi har AdWords-eksperter som sitter klar til å hjelpe deg å få mest utav din annonsering!