Adwords-oppdatering: tekstannonser vil ta større plass
Dato publisert:
Dato oppdatert:
For første gang på 15 år skal Google AdWords endre tekstannonseformatet i søkeresultatet. Dette er en spennende nyhet for alle som annonserer i søk! Tekstannonsene utvides slik at de kan inneholde mer tekst enn det de gjør i dag. Hvor stor er utvidelsen og hvordan vil det påvirke din annonsering?
Hva er expanded text ads (ETA)?
ETA er en oppdatering av eksisterende tekstannonser i Google Søk. Den vil gi økt antall tegn i annonseteksten slik at det er plass til å skrive mer tekst enn tidligere:
Tekstannonseformat før oppdatering:
Overskrift: 25 tegn
Tekstlinje 1: 35 tegn
Tekstlinje 2: 35 tegn
Visningsurl: 35 tegn
Tekstannonseformat etter oppdatering:
Overskrift 1: 30 tegn
Overskrift 2: 30 tegn
Beskrivelseslinje: 80 tegn (slått sammen tekstlinje 1 og 2)
Visningsurl: 30 tegn (i tillegg til domeneurl)
Fordelene med ETA for deg som annonsør:
- Muligheten til å skrive lengre annonsetekster. Endelig får du plass til flere ord!
- Enklere å oppnå en større tekstannonse, dersom du ikke allerede kjente til hvordan du løftet opp tekstlinje 1 på lik linje med overskrift.
- Tekstannonser vil kunne få opptil 50 % større annonseflate enn tidligere.
- Opptil 20 % høyere klikkrater sammenlignet med eksisterende annonsetekster.
- Mer plass til betalte annonser! Organiske rangeringer vil kunne bli dyttet lengre nede på søkeresultatsidene.
- Du vil ikke bli "straffet" for å ha et langt domenenavn i visningsurl. Endelig plass til lengre tekst bak!
Synlighet tar godt i mot denne nye oppdateringen, og gleder oss over at det blir flere tegn å leke med når vi skriver tekstannonser i Google Søk. Lanseringen av expanded text ads (ETA) vil forhåpentligvis være tilgjengelig i Norge september 2016.
Ønsker du å holde deg oppdatert på hva som skjer innen digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev og følg Synlighet på Facebook!