5 highlights du må notere deg fra Google Marketing Live 2021
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Nye kampanjetyper, nye annonseformater og dypere innsikt!
I forrige uke gikk Google Marketing Live 2021 av stabelen - denne gang i online variant. Dette er et årlig event hvor Google legger fram kommende produktnyheter og oppdateringer, slik at markedet vet hva de kan forvente i tiden som kommer.
Synlighet var så klart til stede, og her er noen av de 5 viktigste oppdateringene du må notere deg:
NB! Noen oppdateringene kan vi dessverre ikke dele offentlig enda. Ta kontakt med ditt Google Ads-byrå. De bør kunne dele relevant informasjon eksklusivt med deg.
1. Fullautomatisering med Performance Max Campaigns
Googles Performance Max Campaigns ble originalt lansert i oktober 2020, men går nå fra lukket til åpen BETA. Med andre ord, hvis du er interessert i prøve denne kampanjetypen, kan du ta kontakt med ditt Google Ads-byrå - eller din egen Google-kontaktperson - for å få tilgang til denne kampanjetypen.
Hva er Performance Max Campaigns?
Med Performance Max Campaigns får du en fullautomatisert kampanje som går over flere av Google sine kanaler - alt fra Søk og Display til YouTube og Discovery. Det vil si at en slik kampanje kan levere annonser i flere kanaler, samtidig som den vil arbeide mot ett felles mål.
Da får du potensielt en mye mer effektiv, løpende optimalisering av de kampanjene hvor du ønsker å kjøre annonser i flere kanaler!
2. "Insights"-rapport med prognoser
Du har kanskje allerede sett i Google Ads-kontoen din at det skal komme en versjon 2 av insights-rapporten. Den oppdaterte versjonen vil blant annet inneholde prognoser som viser deg hvordan søketrafikken knyttet til din bedrift vil utvikle seg de neste 90 dagene.
Dette vil gi deg muligheten til å gjøre relevante endringer i kontoen din før markedet faktisk endrer seg!
3. Bildeutvidelser i søk
Det skal nå være mulig for alle å knytte et bilde til søkannonsene sine. Det er ikke lenge siden denne endringen gikk ut av BETA og ble åpnet globalt. Dersom bildeutvidelser i søk enda ikke er en mulighet i din annonsekonto, er det nok ikke lenge til du får muligheten.
Her er et eksempel på bildeutvidelser i søk:
Så langt rapporterer Google om langt høyere klikkrater på søkannonser som bruker bildeutvideleser.
Det samme ser vi på våre kunder i Synlighet.
4. Tre nye kartformater i Local Campaigns
For deg som har fysiske butikker er det interessant å vite at Google Ads Local Campaigns vil få tre nye kartformater:
- Auto-suggest ads som vil foreslå butikken din når folk starter et relevant kartsøk.
- Navigational ads som vil vise butikken din på kartet i navigasjonsmodus.
- Similar places ads som vil vise din butikk, markert som “lignende”, når folk søker etter en plass - og plassen er stengt.
5. Product Lists kan nå brukes på YouTube-annonser
Product Lists skal nå være åpent for alle å bruke i Video Action Campaigns. Det betyr at du kan vise produktoppføringer sammen med YouTube-annonsene dine. Google rapporterer at de har sett en økning i konverteringer på 60% når videokampanjer kjøres med Product Lists sammenlignet med å kjøre samme videokampanje uten.
Product Lists åpnes også for BETA på Discovery Ads – en kampanjetype som ble lansert på Google Marketing Live 2019.