5 gode grunner for HTTPS på ditt nettsted
Dato publisert:
Det kan se ut til at forskjellen mellom HTTP og HTTPS er kun én bokstav. Sannheten er at den ene bokstaven kan ha en stor innvirkning på nettstedet ditt. La oss ta en fot i bakken og se på hva HTTPS betyr for din tilstedeværelse på nett.
Hva er HTTPS?
HTTPS sørger for å kryptere informasjonen som sendes mellom en nettleser og en nettserver. Dette beskytter brukerne dine fra blant annet hackere, som kan stjele informasjonen som sendes fra en nettside (kredittkortinformasjon, innlogginger, etc.)-
Historisk sett har HTTPS vært brukt til å beskytte sider som inneholder sensitiv informasjon, men du har kanskje lagt merke til at flere og flere nettsteder får denne grønne hengelåsen i adresselinjen.
Grunnen er at det har blitt lettere å implementere denne sikkerheten på nettsider, og det har dermed satt en ny standard for hvordan nettsteder skal settes opp. For å få oppgradert sikkerheten på nettstedet ditt trenger du et SSL-sertifikat.
Hva er et SSL-sertifikat?
Et SSL-sertifikat er et sett med filer som du kan laste opp til serveren din. Disse filene vil kryptere koblingen mellom nettleser og server. Brukerne vil da se en grønn hengelås i adressefeltet som indikerer at nettstedet er sikkert (se bildet ovenfor).
SSL og HTTPS brukes ofte om hverandre, men sakens kjerne er at hvis du laster opp et SSL-sertifikat på din server, vil HTTPS være resultatet.
Hva skjer i oktober, 2017?
I oktober, 2017, vil alle nettsteder som har skjemaer, nettbutikker, betalingsløsinger, mm. få en advarsel i adresselinjen om at det ikke er lagt inn HTTPS. Brukere vil se «IKKE SIKKER» eller «NOT SECURE», noe som kan føre til at brukere velger andre nettsteder som er sikre.
Dette gjelder i hovedsak nettleseren Chrome i første omgang, men det vil ikke ta lang tid før andre følger etter. Les mer om saken her
Så, hvis nettstedet ditt ikke er sikkert enda, er det viktig å få fingeren ut jo før jo heller.
Her er 5 gode grunner for HTTPS på nettstedet ditt:
1. Økt rangering i Google
Allerede i april 2017, observerte både Moz og Rankranger at 50% av nettstedene på førstesiden av søkeresultatet i Google er HTTPS, noe som ikke kommer som en overraskelse siden Google allerede har bekreftet at de favoriserer nettsteder med HTTPS.
2. Økt sikkerhet for brukerene dine
Det er en grunn til at Google favoriserer HTTPS; de ønsker at brukere skal få en sikker opplevelse på nettet. Google utvider sine krav for god SEO hvis det viser seg å gi bedre brukeropplevelser, og en god opplevelse er nettopp å beskytte brukernes informasjon fra hackere.
Økt sikkerhet er rett og slett bedre for alle parter.
3. Oppdaterte merkelapper i adressefeltet
Som nevnt tidligere, vil det skje endringer i hvordan Google Chrome viser fram sikkerhetsnivå i adressefeltet. Du kan allerede se en slik varsel implementert på nettsider som har betalingsløsninger (fra og med januar, 2017).
Praktisk sett vil det vises et grått symbol som forteller brukere at nettstedet ikke er sikkert, hvis det er på HTTP. Fra oktober vil dette også gjelde for alle nettsteder som bruker skjemaer.
Etterhvert vil Google også vise en varseltrekant og rød skrift hvor det står «IKKE SIKKER» eller «NOT SECURE». Selv om dette kun betyr at nettstedet ikke er på HTTPS, kan det være et signal til brukere om at denne siden ikke er sikker. Det kan potensielt føre til at brukeren vil forlate ditt nettsted til fordel for et annet nettsted som har HTTPS.
4. Økte konverteringer
Selv om brukere av ditt nettsted ofte ikke har den tekniske forståelsen av sikkerheten HTTPS gir, er det mer og mer forståelse av at HTTPS er sikrere hvis de skal etterlate personlig informasjon.
Vi ser allerede en forskjell i konverteringsrater mellom nettsteder på HTTP og HTTPS. Når Google oppdaterer sikkerhetsmerkingen sin i Chrome, vil vi nok se en enda sterkere tendens i den retningen.
Når brukere ser de røde merkelappene når de fyller ut navn, epost og telefonnummer i et standard «kontakt oss»-skjema, er det klart at dette skaper uro og usikkerhet.
5. Økt brukertilfredshet
Med all prat og informasjon om HTTPS for tiden, er det rimelig å anta at brukere blir mer bevisste på hvilke nettsteder de besøker, og at de er oppmerksom på sikkerheten. En indikasjon på at ditt nettsted er sikkert vil sannsynligvis ha mye å si for trygghetsfølelsen hos brukerne.
Hvor går vi videre herfra?
Selve oppgraderingen til HTTPS er en teknisk affære som bør gjøres av utviklerne av nettstedet ditt. Vi i Synlighet kan imidlertid bistå i migrasjonen mellom HTTP og HTTPS, og sørge for at verdien av nettsidene dine blir ivaretatt i prosessen. Spesielt for større nettsteder med nettbutikker, vil det være viktig å holde tungen rett i munnen for å blant annet ikke miste verdifull rangering i søkemotorer.
Vær tidlig ute og få på plass HTTPS før oppgraderingen til Google slår inn!