5 Best Practices for bloggere: Sponset innhold
Dato publisert:
Vurderer du å samarbeide med en bedrift og skape sponset innhold på bloggen din? Da er det noen regler og prinsipper både du og bedriften bør være oppmerksom på for at samarbeidet skal bli en suksess. Her har du fem viktige punkter som vil hjelpe deg å unngå de verste fallgruvene ved sponset blogging!
Et samarbeid mellom bloggere og annonsører kan under de rette omstendighetene være svært gunstig. Annonsørene kan benytte seg av bloggerens distribusjonskraft, og bloggerne får kompensasjon i form av penger, produkter eller tjenester, som kan bidra til å holde liv i bloggen.
Det er viktig å gjøre det på rett måte, slik at du faktisk skaper en verdi for dine følgere og ikke mister dem. Det er både i din egen, og den aktuelle bedriftens, interesse.
1. VELG DEN RETTE SPONSOREN
Valg av annonsør er avgjørende. Blogger du for eksempel om musikk, gir det ingen mening å inngå et samarbeid med en produsent av hundemat – selv om de betaler deg godt. Det må være en klar sammenheng mellom innholdet på bloggen din og den annonsøren du velger å jobbe med. Hvis ikke, vil følgerne dine sannsynligvis finne innleggene kjedelige, irrelevante eller lite troverdige. Det kan resultere i en «unfollow».
Noen bloggere blir kontaktet uoppfordret av bedrifter som ønsker å inngå et samarbeid, men det forutsetter gjerne at bloggen allerede har en viss størrelse. Andre bloggere melder seg på nettsider, som f.eks. inzpire.me. Dette er et eksempel på en digital markedsplass som kobler sammen annonsører og bloggere. Her kan bedrifter, som ønsker å bruke bloggere i markedsføringen sin, søke blant forskjellige bloggprofiler og ta kontakt for et potensielt samarbeid.
Uansett hvordan en sponsoravtale oppstår, er det viktig at du tenker på følgerne dine. Tenk på deres interesser og deres motiver. Uten følgere så mister bloggen tiltrekningskraft og verdi.
2. VÆR ÅPEN OMKRING SPONSORAVTALENE DINE
Folk liker ikke å bli lurt. Derfor er det viktig at du som blogger er åpen omkring sponsoravtalene dine og gjør det 100 % klart hvilke innlegg som er sponset. De fleste bloggere har i dag en sponsoravtale, og det vet folk. Ikke vær redd for å si at du mottar gaver eller jobber sammen med en bedrift.
Det finnes dessuten også lover og regler for sponset innhold som bloggere må forholde seg til. Markedsføringsloven omfatter nemlig alle de som får betaling eller andre fordeler fra en næringsdrivende mot omtale.
Skjult reklame er ifølge markedsføringsloven forbudt i Norge. All reklame skal derfor kunne lett identifiseres som reklame. Får du noen form for kompensasjon for å snakke om et produkt, om det er penger, produkter eller tjenester, så er dette reklame og det må merkes deretter.
I Norge er det Forbrukerombudet som håndhever markedsføringsloven. Hvis du unnlater å gjøre følgerne dine oppmerksom på sponset innhold, vil du i første omgang motta en irettesettelse fra Forbrukerombudet. Skjer dette flere ganger, vil du få bot.
3. SKAP VERDIFULLT INNHOLD
Det viktigste i en blogg er innholdet. Uten interessant innhold er det vanskelig å tiltrekke og holde på følgere. Uansett hvilken type innlegg du publiserer på bloggen din er det viktig å tenke på nyhets- og interesseverdien. Er innholdet relevant for følgerne dine? Hva liker de å lese om? Hvilken type innhold liker de: Tekst, bilder eller kanskje videoer?
Tenk i tillegg på den verdien som bare du kan tilføye. Nyhetsverdien trenger ikke å være skyhøy hvis du kan gjøre innlegget personlig og unikt. Du må vise folk hvorfor de skal følge nettopp din blogg.
Dette gjelder spesielt når du skriver sponsede innlegg. Annonsører bruker ofte mer enn én blogger, og det fremstår lite troverdig når en blogger legger ut en standard tekst eller bilde som også brukes av en annen blogger.
Vær kreativ og personlig, spesielt når du blogger om sponset innhold.
4. VURDER BRUK AV «nofollow»-LENKER
Når bloggere skriver et sponset innlegg, lenker de vanligvis tilbake til annonsøren. Dette gjøres blant annet i håp om økt trafikk på annonsørens nettside, noe som kan gi nettstedet en bedre rangering i Google og andre søkemotorer.
Når en blogger lenker til en annonsør, er det snakk om en betalt lenke, også kjent som «affiliate»-lenke.
Bruk av slike lenker er imot Google sine retningslinjer for søkemotoroptimalisering, fordi de genererer betalt trafikk, og ikke organisk trafikk. Google vil at bloggere skal bruke en «nofollow» tag på affiliate lenker, slik at trafikken herfra ikke inngår i nettsidens rangering. Annonsører som har betalt en blogger for å lenke til nettsiden deres, får med andre ord ikke en bedre plassering på Google når det brukes «nofollow»-lenker.
En «nofollow»-tag er en HTML som føyes til en lenke. Du gjør lenken din til en «nofollow» ved å tilføye rel="nofollow" til <a>-taggen.
Eksempel: <a href="http://example.com/article" rel="nofollow">Article Example</a>
Ideen bak «nofollow» kan virke paradoksal, men det er ifølge Google ikke noen negativ funksjon. De mener at en nettsideinnehaver skal kunne generere organisk trafikk ved å ha verdifullt innhold – også selv om de besøkende har landet på siden via en «nofollow»-lenke.
Google har ennå ikke skrevet noe om straffen for å ikke bruke «nofollow», og det har kanskje noe å gjøre med deres evne til å håndheve denne reglen. Det er mange som mener at Google i dag ikke har verktøy eller ressurser til å fastslå om en lenke er betalt eller ikke. På en annen side så utvikler Google seg konstant, så det kan bli aktuelt i fremtiden.
Som blogger bør du derfor vurdere om «nofollow»-lenker er noe du vil anvende aktivt på bloggen din. Selv om det ikke er noen stor risiko ved å unnlate det per i dag, kan det med tiden bli et problem. I et slik tilfelle er det lurt å allerede være kjent med denne problematikken.
Skriver du blogginnlegg for en bedrift på deres egen blogg? Da er ikke "nofollow" noe du trenger å tenke på, ettersom bloggen allerede tilhører bedriften.
NB! Google har oppdatert sine retningslinjer angående kjøpte lenker! Les mer om hvordan du kan gi verdi på lenkene dine her!
5. GJØR DET ORDENTLIG!
Sist, men ikke minst så handler det om utførelse. For at du og bedriften skal få mest mulig ut av sponsoravtalen, er det viktig at du gjør jobben ordentlig. Også om det bare er en kort Instagram-post.
En rask copy/paste kan fort resultere i et skikkelig utroverdig innlegg, som ikke gir de ønskede resultatene. Vi kan for eksempel lure på hvor fornøyd Bootea var med dette Instagram-innlegget laget av realitystjernen Scott Disick:
Hold deg oppdatert på alle endringene som skjer innen digital markedsføring! Følg oss på Facebook!