2016 – Året da Google Søk endret seg mye
Dato publisert:
Den digitale verden står aldri stille, og i 2016 var det stor utvikling på flere plattformer. Dette var året da Google gjorde store, synlige endringer i søkeresultatet, og vi endelig fikk Facebook Reactions. Her får du 9 av de viktigste oppdateringene innen digital markedsføring i 2016!
1. Google AdWords – drastiske endringer i søkeannonsering
I februar 2016 fjernet Google annonsene på høyresiden i søkeresultatet, og i sommer skiftet annonse-etikettene farge fra gul til grønn. Siden høsten 2016 har det vært mulig å sette opp det nye, utvidede annonseformatet for søk i Google AdWords. Det nye formatet gir deg muligheten til å gi mer informasjon til søkerne før de klikker (les: før du betaler), annonsen tar større plass enn tidligere, og resultatene fra Googles tester viser at det er høyere klikkrate på denne typen annonser enn de gamle.
Expanded Text Ads, eller ETA-annonser, vil bli det eneste annonseformatet tilgjengelig når du oppretter nye annonser, og Google er i gang med å fase ut det gamle formatet. De annonsene som allerede er laget i det gamle formatet vil fremdeles være tilgjengelig, men etter 31. januar vil du ikke kunne gjøre endringer på dem eller opprette nye annonser i det formatet.
Du bør ha en plan for å oppdatere annonsene dine til ETA så snart som mulig, ettersom du risikerer å miste verdifulle klikk hvis annonsene dine tar mindre plass, og fordi du snart ikke vil kunne gjøre endringer på de gamle annonsene. Da er du klar når det ikke lenger er mulig å gjøre endringer i det gamle formatet.
2. Google Shopping – egen fane i søkemotoren
Google shopping, en type annonser som kommer på veldig kommersielle søk i Google, har i 2016 blitt enda mer synlig med en egen shopping-fane:
Resultatene av det får vi nok mer statistikk på i 2017, ettersom det historisk sett tar en stund før søkere blir vant til at det finnes andre fane-alternativer i Google Søk.
3. Budjusteringer på nettbrett
Tidligere har det kun vært mulig å justere bud i Google AdWords etter om personen ser annonsen på mobil eller desktop (stasjonær datamaskin). Nå er det også blitt mulig å justere på nettbrett.
Grunnen til at dette kommer litt sent er at Google mente det ikke var stor forskjell i atferd på desktop og nettbrett. Det har vist seg i noen sammenhenger at det er det, så selv om det ikke nødvendigvis vil være interessant for deg å sette budjustering på nettbrett akkurat nå, er det fint å vite at det nå er mulig. Kanskje du finner ut at det er en mer (eller mindre) verdifull målgruppe som bruker nettbrett?
4. Google Analytics – Premium ble til 360
Bedrifter som har så mye data og besøk på nettstedet at det krever mer enn det gratisversjonen av Google Analytics kan tilby, kan benytte seg av Google Analytics 360. Analytics 360, som tidligere het Premium, er et kraftigere analyseverktøy som koster penger. Google Analytics 360 Suite ble lansert i mars 2016, og er en gruppe med seks produkter, blant annet tidligere Google Analytics Premium og Google Tag Manager Premium. Hvis bedriften din sliter med å håndtere store mengder data, kan disse verktøyene hjelpe deg å håndtere det og få oversikt slik at dere kan utnytte all dataen dere sitter på.
Les mer om Google Analytics 360 her!
5. Forbedret integrering mellom Search Console og Google Analytics
Det har lenge vært mulig å se søkeord og noe informasjon fra Search Console (tidligere Webmaster Tools) inne i Google Analytics, men i år ble den integrasjonen enda. Nå blir det for eksempel enklere for deg å finne ut hvilke søkeord som gir deg mest omsetning.
6. Mer brukervennlig med nytt grensesnitt i Google Tag Manager
Google Tag Manager kom med nytt grensesnitt i 2016 som gjør det mer intuitivt å forstå hvordan du skal sette opp tagger på nettstedet ditt.
Lurer du på hva Google Tag Manager er, og hvorfor du som markedsfører trenger det? Les mer om tagging av nettstedet ditt her! Eller meld deg på kurs i Google Tag Manager her!
Google har også begynt å rulle ut et nytt grensesnitt for Google Analytics, og skal i tillegg oppgradere Google AdWords med mer brukervennlig og intuitivt design. Det blir spennende endringer som kan gi mye utbytte i 2017.
7. Facebook lanserte Reactions, Facebook Live og 360-bilder
Etter mye testing, lanserte endelig Facebook Reactions som gjør det mulig å ikke bare "like" innhold på Facebook. Du kan nå velge blant fem andre reaksjoner: Fantastisk (hjertesymbol), Haha (leende smiley), Wow (overrasket smiley), Trist (gråtende smiley) og Sint (en glødende sint smiley).
I Facebook Innsikt, analyseverktøyet på Facebook-siden din, kan du få en oversikt over hvilke forskjellige reaksjoner folk har hatt til dine posts:
Alle reaksjoner teller på lik linje med en vanlig "Like", både i annonsering og organisk spredning på Facebook.
Det har også kommet flere nye måter å dele innhold på Facebook. Facebook Live gjør det mulig å kringkaste live på Facebook, mens 360-bilder gjør det mulig å publisere bilder på Facebook hvor brukeren kan utforske opptil 360 grader av bildet.
Har du utnyttet disse mulighetene enda?
8. Instagram Business lansert
Endelig gjorde Instagram det mer bedriftsvennlig å bruke plattformen. Med noen få enkle grep i innstillinger kan du nå oppgradere Instagram-kontoen din til Instagram Business:
Da får du muligheten til å legge inn en kontaktknapp og kontaktinformasjon på Instagram-siden din, kobling mot en eventuell Facebook-side, og tilgang til analyseverktøy som kan gi deg bedre innsikt i hvem som følger deg på Instagram.
9. Instagram Stories tok opp konkurransen med Snapchat
Instagram lanserte Stories, en måte du kan dele bilder og video i sekvens med dine følgere, litt på samme måte som Snapchat. Du kan lage din egen story ved å swipe fra høyre mot venstre inne i Instagram, storiesene kommer helt øverst inne i feeden til følgerene dine. Stories er mer "i øyeblikket" og oppleves derfor kanskje mer nært enn bildene du vanligvis blar i på Instagram. Har du lagd en story enda?
Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen digital markedsføring! Meld deg på nyhetsbrev og få månedlige oppdateringer!