Share of Search
Synlighet har utviklet et dashbord hvor du fortløpende kan følge med på utviklingen i Share of Search - eller markedsandel basert på søkevolum - til din merkevare.
Ifølge forskning fra bl.a. Les Binet gir Share of Search - på norsk “Andel av søkevolum” - en indikasjon på hvilken markedsandel du kan forvente å ha rundt 6 måneder fram i tid. Det er et nyttig parameter å følge med på når du gjennom året skal prioritere budsjetter og aktiviteter i et marked som konstant er i endring.
Eksempel på hvordan ditt Share of Search dashbord kan se ut. Du får en skreddersydd løsning til ditt behov.
Hva er Share of Search (SOS)?
Share of Search er en måleenhet som viser hvor stor andel av det totale søkevolumet på Internett som er relatert til din merkevare sammenlignet med konkurrentene dine. Share of Search er essensiell for å forstå din merkevares synlighet og popularitet i markedet.
Hvorfor er Share of Search viktig?
Share of Search gir deg innsikt i din merkevarens markedsposisjon. Det kan være en indikasjon på fremtidig markedsandel og potensiell salgsvekst. I tillegg kan Share of Search gi deg en indikasjon på om markedet vokser eller krymper, slik at du kan se hvordan du takter med markedet. Dette gir deg en pekepinn på helsetilstanden til merkevare din og markedets.
Mer om viktigheten av Share of Search i forskningen fra Les Binet finner du her >>>
Share of Search per geografisk område
Share of Search for din merkevare kan vises for hele verden, flere land, kun et land eller til og med et fylke eller by. På den måten kan du se hvordan utviklingen av merkevaren din både på lokalt nivå så vel som nasjonalt nivå. Dette kan være interessant for deg hvis du for eksempel har flere butikker eller forhandlere i Sør-Norge, men ingen oppe i Nord-Norge.
Hvordan du takter med markedet
Synlighet sitt Share of Search-dashbord gir deg også en indikasjon på om markedet vokser eller krymper, samt hvordan din bedrift presterer relativt til markedet.
På den måten beholder du en helhetlig oversikt som gir deg bedre forståelse av effekten som kommer av kampanjene dine. Det kan for eksempel være at kampanjen din, som har nedgang i omsetning sammenlignet med i fjor, faktisk går bra i et marked som generelt er i nedgang.
Eksempel på hvordan ditt Share of Search dashbord kan se ut. Du får en skreddersydd løsning til ditt behov.
Effekt av annonsering på markedsandel (SOS)
Dashbordet kan også gi deg oversikt over antall visninger og total kostnad på tvers av flere kanaler sammen med utviklingen din i Share of Search. Da kan du se om kampanjene dine har en direkte effekt på hvor mange som søker etter merkevaren din. Dette er spesielt interessant hvis du ønsker å bygge merkevare, og satser på å nå så mange som mulig med annonseringen din.
Andel av søk på produkter
Du kan også få en versjon av dashboardet som viser trender på produkter du selger eller tjenester du tilbyr. Dette verktøyet hjelper deg med å forstå vekst eller nedgang i interesse for spesifikke produkter eller temaer. Grafen nedenfor viser utviklingen over tid for forskjellige kosttilskudd:
Har du lyst å få satt opp et Share of Search-dashbord for din merkevare?