Forside / Tjenester / Data og innsikt / Be om tilbud på oppsett av Google Analytics 4 eller Matomo

Be om tilbud på oppsett av Google Analytics 4 eller Matomo

Synlighet Analytics pakke 2

9 av 10 bedrifter bruker Universal Analytics som analyseverktøy i dag. Fra neste år slutter det å samle data. Dersom du ikke har byttet verktøy ennå, begynner det å haste. Den jobben hjelper vi deg med.

Fyll ut skjemaet for å motta tilbud på oppsett av nytt analyseverktøy!

Hvilken pakke bør jeg velge?

Basic (19.500,-) Denne pakken er for deg som har satt opp mål i Universal Analytics og kun trenger å overføre sporingen til nytt verktøy, enten i Google Analytics 4 eller til Matomo.

Basic Pluss (Nå: 29.500,-) Denne pakken er for deg som ønsker å benytte anledningen til å ta en gjennomgang av dagens oppsett av mål og sikre at du sporer det som gir deg innsikten du trenger. I tillegg får du en innføring i nytt verktøy og support i etterkant. Har du nettbutikk med ecommerce-sporing, må du velge Basic Pluss. 

Premium Har du andre behov enn de som er beskrevet eller ønsker du oppsett av andre analyseverktøy, tar vi en prat og avtaler veien videre. 

Hva skjer etter at jeg har fylt ut skjemaet?

Synlighet vil kontakte deg, slik at vi kan gi deg råd om valg av analyseverktøy. Med stor sannsynlighet vil enten Google Analyitcs 4 eller Matomo gi deg det du trenger. Du gir Synlighet tilgang til dagens Google Analytics og informasjon om behovene dine. Deretter mottar du et tilbud som du bekrefter før vi setter i gang.

Målet er at alle som ønsker hjelp fra Synlighet skal få opp nytt verktøy innen 1. juli 2022, slik at du ikke går glipp av sammenligningsgrunnlag til neste år. Normalt vil Synlighet kunne levere oppsettet innen 1 måned etter bestilling.

Hvorfor haster dette?

1. juli 2023 slutter Universal Analytics å samle data. Vi anbefaler deg å installere et nytt analyseverktøy før juli i år, slik at du får et helt år med sammenligningsgrunnlag når Universal Analyitcs slutter å samle data. Du kan nemlig ikke laste inn historisk data til Google Analytics 4. En annen fordel med å installere nytt analyseverktøy nå, er at du får tid til å lære deg det nye verktøyet før det du har i dag forsvinner.

Hva bør jeg velge - GA4 eller Matomo?

Til nå har det vært få andre grunner til å velge et annet analyseverktøy enn Universal Analytics. I mange tilfeller vil vi anbefale å gå over til Google Analytics 4. Det du imidlertid må være klar over, er at per i dag vil bruk av Google sine analyseverktøy stride med GDPR.

Datatilsynet i Norge har uttalt at de vanskelig kan se hvordan bruk av Google Analytics kan være lovlig, ettersom data sendes til USA. Datatilsynet i flere land har konkludert på samme måte. Mye tyder på at EU og USA kommer til enighet om en politisk løsning som gjør at bruk av Google Analytics ikke strider mot GDPR. Google betrygger kunder med at dette kommer til å ordne seg.

Synlighet kan dog ikke garantere dette på noen måte, men vi tror og håper at det ordner seg. I så fall anser Synlighet GA4 som det beste alternativet for de fleste.

Ønsker du å være 100% sikker på at du er innenfor lovverket, er Matomo et godt alternativ. Spesielt dersom du jobber med personsensitive data eller i offentlig virksomhet anbefaler Synlighet dette verktøyet.

Du trenger ikke ta valget nå, vi kan hjelpe deg å velge mellom disse to. Dersom du ønsker helt andre analyseverktøy må vi inngå egen avtale om dette.

Lær mer om veivalget ved å delta på webinaret “Livet etter Google Analytics” eller les blogginnlegget “Alternativer til Google Analytics”.

Hva inneholder “Workshop datastrategi”, opplæring og overlevering i Basic pluss?

Workshop datastrategi: Vi kartlegger viktige KPI’er og kommer med anbefaling til hvordan bedriften best samler data og måler suksess i nytt analyseverktøy.

Opplæring, dokumentasjon, overføring: Etter oppsett er gjennomført i nytt verktøy (Google Analytics eller Matomo), vil du motta dokumentasjon på arbeidet med oversikt over hvilke goals og events som er satt opp. I tillegg vil vi gå gjennom oppsettet med deg/dere og gi en innføring i det nye analyseverktøyet.

Du vil få muligheten til å stille spørsmål og snakke med en ekspert i perioden.

Hva vil skje med dashboardene mine?

Dersom du har dashboards som henter data fra dagens analytics oppsett, må dette endres. Det haster dog ikke like mye fordi du kan kjøre nytt verktøy parallelt med gammelt. Du må fikse dashboardene innen 1. juli 2023, for da slutter Google å samle data. Synlighet kan hjelpe deg med dette allerede nå dersom du ønsker dette.

Må jeg ha et analyseverktøy?

Du må selvfølgelig ingenting. Men dersom du er en kommersiell aktør, som lever av resultatene bedriften skaper, er det avgjørende å vite hvilke tiltak som gir hvilke resultater. De som lykkes best i eget marked, er de som tester nytt, evaluerer, forbedrer og implementerer - i et forrykende tempo. 

Er du en av svært mange som har lent deg på data i Universal Analytics, må du nå ta grep. Universal Analytics slutter nemlig å samle data og du trenger derfor å få på plass et nytt verktøy. Hvilket eller hvilke verktøy det er, hjelper vi deg gjerne å finne ut og få på plass. 

Har du spørsmål om valg av verktøy eller hvordan sette en effektiv datastrategi, er du hjertelig velkommen til å ta kontakt.