Få et fortrinn med skreddersydd konkurrentanalyse
Har du ikke helt kontroll på hva konkurrentene dine gjør og hvorfor noen i målgruppen velger dem istedenfor deg? Be om tilbud på konkurrentanalyse!
I dagens konkurranseutsatte marked er det avgjørende at du forstår konkurrentene dine, og holder øye med hva de gjør i markedet. Ikke nødvendigvis for å kopiere det de gjør, men for å kunne differensiere deg fra dem, avdekke hull i markedet og finne potensielle forretningsmuligheter for din bedrift.
En god konkurrentanalyse kommer med innsikt som kan hjelpe deg å ta informerte beslutninger, forbedre strategiene dine og tilpasse deg raskt til endringer i markedet.
Hvor ofte bør du gjøre en konkurrentanalyse?
Synlighet anbefaler at hver bedrift gjennomfører konkurrentanalyse minst 1 gang i året. Det gir deg et fortrinn i markedet, og du unngår i større grad å havne bakpå sammenlignet med konkurrentene dine.
Hvordan bør din konkurrentanalyse se ut?
Sammen med deg vil vi finne ut hvordan din analyse bør se ut for at du skal få den innsikten du trenger. Her er eksempler på hva en konkurrentanalyse KAN inneholde:
- Om bedriftene og markedet:
Finansielle data og overordnede tanker om kompleksiteten i markedet. - Merkevaren og kommunikasjon:
Hvordan fremstår din og konkurrenters merkevare, posisjon og kommunikasjon?
Hvilken feedback gir kundene til ulike konkurrenter? Ser vi noen hull i markedet? - Nettstedet, produkter/tjenester og fordeler:
Hvilke fordeler fronter de ulike konkurrentene på nettsiden sin? Distribusjonskanaler, brukervennlighet og prising kan også være aktuelt å se på. - Kanaler og kampanjer:
Vi ser på mediebruk og kanalmiks, samt sammenligner og vurderer tilstedeværelsene i sosiale kanaler. Vi ser også på hvilke markedsaktiviteter og innhold som skiller konkurrentene. - Spørreundersøkelser og intervjuer:
Det er mulig å berike konkurrentanalysen med innsikt fra spørreundersøkelser eller intervjuer. Vi kan utforske kjennskap, omdømme, kunnskap om merkevaren, analyse av kjøpsreisen, analyse av kundeavgang etc.
Investering i innsikt = suksess
The Nordic CMO Survey 2024 viser en tydelig sammenheng mellom bedrifter som investerer i innsikt og bedrifter som lykkes med markedsføring. Undersøkelsen viser også at markedssjefene bekymrer seg mindre på alle områder bortsett fra ett - nemlig bekymringen for konkurrenter.
Synlighet hjelper deg med å få gjennomført en systematisk og solid konkurrentanalyse slik at du står sterkere i konkurransen!
Hvorfor kan vi ikke bare gi en pris?
En konkurrentanalyse kan romme mange forskjellige verktøy, analysetyper og innfallsvinkler. I noen tilfeller har du allerede en del informasjon om dine konkurrenter som kan være springbrett for en dypere analyse. I andre tilfeller har du lite informasjon, og vi begynner på bar bakke.
Hvor mye tid vi bør legge ned i konkurrentanalysen avhenger av ditt utgangspunkt og hva du ønsker å oppnå med analysen. Derfor er det essensielt at vi først tar en prat med deg slik at vi kan komme med et konkret forslag tilpasset din bedrift, marked og ønsker.