Bli markedsledende med innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, handler om å bli en autoritet innen ditt fagfelt på nett ved å skape og dele verdifullt og relevant innhold. Det kan vi i Synlighet hjelpe deg med!
Gjør alvor av Content Marketing strategien din
Synlighet nådde helt til topps i årets Byråprofil-kåring, arrangert av Kampanje og Kantar, og ble kåret til Norges beste Content- og Performancebyrå for 2024 (Kampanje.com). Vår lovnad til deg er at vi gir deg farten du trenger.
Noen oppdrag vi ofte utfører for kundene våre:
Utforme effektive content marketing-strategier
Målgruppe- og konkurrentanalyser
Kanal- og kampanjeplaner
Kartlegging av kundereisen og innholdsbehov
Kompetanseheving og inspirasjon
Lage innhold i alle formater
Distribuere innhold tilpasset ulike kanaler
Marketing automation og HubSpot
Vi lager innhold i alle formater og uttrykk tilpasset de kanalene der din målgruppe bruker tid. Er de på YouTube, Instagram, Podcast, TikTok, blogg, nyhetsbrev? Foretrekker de video, tekst, bilde, lyd? Det finner vi ut sammen.
Les mer om innhold vi kan lager for deg.
Sammen finner vi også ut hvilket behov du har for å forbedre content marketingstrategien. Noen har aller mest behov for ekstra hender. Det skal lages mye innhold og det tar tid. Andre igjen har mer behov for inspirasjon eller kompetanseheving om hvilken strategi som kan fungere godt for sin bedrift. Andre igjen trenger hjelp til å sette grunnstrategien.
Hvordan lykkes med content marketing
Begrepet content marketing nevnes ofte i sammenheng med markedsføring og kommunikasjon. Det er ikke bare et buzzord, men en strategi som har endret hvordan digitale markedsførere tenker.
Denne tilnærmingen er ekstremt effektiv, og kan generere tre ganger så mange leads sammenlignet med tradisjonell markedsføring. En undersøkelse fra 2022 viste at Content Marketing samtidig kan redusere kostnadene med hele 62% (DemandMetric, 2022).
Innholdsmarkedsføring handler blant annet om å skape verdifullt innhold for målgruppen. Gjennom kvalitetsinnhold bygger man tillit, etablerer merkevareautoritet og får mulighet til å påvirke forbrukeradferd, for eksempel kjøpsbeslutninger eller lojalitet.
Uansett hva du vil markedsføre er god kommunikasjon utslagsgivende. Det kan oppleves komplisert å finne ut hva målgruppen egentlig ønsker, lage innhold som gir de rette assosiasjonene til merkevaren, og nå ut til målgruppen organisk og betalt i alle de ulike flatene. Det er her content marketing byråer kommer inn. Spesialister som gjør dette hver eneste dag og som hjelper deg med å identifisere kommunikasjonsbehovet, lage innhold og distribuere det i rett kanal.
Her er noen sentrale kjennetegn på hva som skal til for å lykkes:
- Kundefokus:
God markedsføring har alltid målgruppen i fokus. Det innebærer å forstå deres behov, ønsker og smak, og tilpasse markedsføringsstrategien deretter. Personlig tilnærming og kundetilfredshet er sentrale elementer. - Klar merkevareidentitet:
Tydelig kommunikasjon av merkevarens verdier, personlighet og visjon er essensielt. Målet er å skape en unik og gjenkjennelig merkevare som skiller seg ut i markedet. En klar identitet er også hjelpsomt i markedsføringsprosessen. Det er enklere å planlegge kampanjer når merkevaren er tydelig. Da blir også budskapet tydeligere. - Målgruppeforståelse:
Effektiv markedsføring krever grundig innsikt i målgruppens demografi, atferd og preferanser. Å målrette kampanjer mot riktig publikum bidrar til bedre respons og engasjement. Forbrukerundersøkelser er hjelpsomt for å forstå atferden til målgruppen. - Kreativitet og originalitet:
God markedsføring skiller seg ut ved å være kreativ og original. Unike kampanjer og kreative tilnærminger tiltrekker oppmerksomhet og hjelper merket å skille seg fra konkurransen. - Optimalisering og forbedring:
Effektiv markedsføring drar nytte av innovative teknologier for å forbedre målretting og optimalisere kampanjer for å møte forbrukernes forventninger. Ikke undervurder en god datarigg som gir deg innsikten du trenger for å kontinuerlig forbedre resultatene.
Til sammen vil punktene over bidra til å skape et helhetlig inntrykk av merkevaren. Dette betyr at:
Budskapet blir tydelig
Du slipper å bruker penger på å nå målgruppen med innhold de ikke er interessert i
Merkevaren blir synlig
All kommunikasjon er gjennomtenkt
Det kan utvikles skreddersydde innholdsstrategier
All god markedsføring har godt innhold som grunnlag. Det vil si innhold som målgruppen blir inspirert av og som hjelper dem å ta gode beslutninger for seg. Har du ikke kapasitet eller kompetanse selv, eller ønsker å se hvor du kan forbedre resultatene, kan et samarbeid med et content marketing byrå som oss gi god effekt. Vi har spesialister som kan hjelpe deg å skape og distribuere relevant og engasjerende innhold som resonnerer med ditt publikum.
Les også: Jobs to be done - et nyttig perspektiv for markedsføring