Forside / Kurs / Kurs i Google Analytics 4

Kurs i Google Analytics 4

Toppbilde Google Analytics 360 Svensk

Vil du få mest mulig ut av nettstedet ditt og lære mer om hvordan du ser effekten av ulike markedsføringstiltak? Da trenger du et godt analyseverktøy og en god forståelse for hvordan verktøyet fungerer!

Google Analytics er død! Lenge leve Google Analytics 4!

På dette kurset i Google Analytics 4 lærer du mer om hva som skjer på nettstedet ditt og hvordan du ser effekten av dine ulike markedsføringstiltak. Tilgang til, og forståelse av data er grunnleggende for alle som ønsker å lykkes på nett. Vi gir deg en grunnleggende innføring i hvordan verktøyet fungerer.

Meld deg på kurs i Google Analytics 4

Dag 1 (15. desember) får du en god innføring i Google Analytics 4. Dag 2 (16. desember) får du praktiske oppgaver og god anledning til å stille spørsmål.

Google har kunngjort at den versjonen folk flest kjenner til (også kalt Universal Analytics) slutter å fungere i 2023. Alle som starter med nye kontoer får derfor nye Google Analytics 4, og alle som har en gammel konto bør være i gang med å oppgradere. Les mer om, og få hjelp til denne overgangen her.

Dette lærer du

I den første delen av kurset (dag 1) går vi gjennom de viktigste begrepene, hva de betyr og hvordan analyseverktøyet fungerer. Dette er helt sentralt for å kunne gjøre seg nytte av verktøyet. Dette inkluderer:

  • De viktigste begrepene innen webanalyse
  • Hvordan Google Analytics 4 registrerer, lagrer og viser data
  • De viktigste forskjellene mellom gamle og nye GA
  • Hvordan forstå og jobbe med "Dimensjoner" og "Metrics"
  • Hva du må være oppmerksom på for å oppfylle kravene i GDPR


I den siste delen av kurset (dag 2) blir vi bedre kjent med Google Analytics 4. Denne delen er mer praktisk, med selvstendig oppgaveløsning. Du får anledning til å navigere i verktøyet på egen konto og vi ser nærmere på både grunnleggende og litt mer avanserte funksjoner og rapporter i Google Analytics 4. Vi går gjennom de tre grunnpilarene i webanalyse:

  • Trafikk og kilder til trafikk
  • Brukeratferd
  • Konverteringer


Du vil lære om hvordan du kan utnytte standardrapportene i menyen, og få hjelp til å komme i gang med "Explore"-verktøyet for å hente akkurat de dataene du har bruk for.

Pris og praktisk info:

Kurset koster kr. 2.990.- (eks moms) - og kurset går over to dager, fra kl. 09.00-12.00 begge dager. Påmelding er bindende, og fakturering skjer ved påmelding.

Kurset gjennomføres som et skjermmøte, med gode muligheter for dialog med kursholderne underveis. Lenke til pålogging til kurset får du tilsendt på mail. Du trenger tilgang til en Google Analytics 4-konto.

Presentasjonen som benyttes sendes til deltakerne etter kurset.

Hvem passer kurset for?

Dette er et grunnleggende kurs som ikke krever spesiell forkunnskap, men det er en fordel om du har vært inne i en Google Analyticskonto på forhånd og gjort deg litt kjent. Kurset passer for deg som er ny i jobben eller som har liten erfaring med webanalyse, og for deg som ønsker hjelp til å komme i gang med innsiktsarbeid i Google Analytics 4. 

Etter endt kurs skal du kunne navigere rundt i kontoen og hente ut og forstå viktige nøkkeltall for ditt nettsted.