Forside / Caser / Wildscape: Rekord i antall henvendelser om villmarksterapi
Skrevet av: Ingrid Dyrnes

21.04.21

Wildscape: Helhetlig jobbing har gitt rekord i antall henvendelser om villmarksterapi

Wildscape bruker villmarksterapi for å hjelpe unge mennesker som har det vanskelig. De har et egenutviklet program, og selger også e-læringskurs om villmarksterapi. Vi har jobbet tett og helhetlig sammen med Wildscape. Dette har resultert i rekordmange henvendelser – og at de kan hjelpe flere ungdommer.

Ingen lettvint vei til suksess

Første oppgave sammen med Wildscape var å selge e-læringskurs. Vi gikk rett på sak først og testet om det fungerte å annonsere med budskap som:

«Lær villmarksterapi på nett. Rabatt ut 2020. Før 14 900,-, nå 9 600,-».

Det ga rimelige visninger for en relevant målgruppe, men null salg av kurs. 

Løsningen ble å jobbe grundig og helhetlig.

Det å kjøpe et relativt kostbart e-læringskurs har nok en lengre beslutningsprosess, eller en lengre kundereise. I Synlighet jobber vi etter se-tenke-handle-modellen. Den baserer seg på at for å få en kunde, må du ha flere berøringspunkter med den kunden i flere faser av kundereisen. 

Det vil si mer og ulikt innhold.

En film kan forklare mye

Wildscape hadde en god film liggende. Den har vi brukt til å pirre folks nysgjerrighet, og forklare hva det er Wildscape driver med.

Viktigheten av å bygge merkevare og produktkunnskap

Vi begynte å jobbe med basisen først: å bygge Wildscape som merkevare og villmarksterapi som metode – og deretter selge e-læringskurs.

Ved å tenke på kurset som en del av helheten, ble det også klart for oss at annonsering for kurs kan trigge de samme personene til å finne ut mer om de faktiske turene og programmet. Og motsatt: Om noen er nysgjerrige på programmet, kan de kanskje tenke seg å ta kurset.

Vi jobber med to hovedmål i 2021:

  1. Rekruttere nok deltakere til å gjennomføre 8 villmarksterapi-program i 2021. Maks kapasitet er 12 program og 5 deltakere per tur. Hovedmålgruppen er offentlige aktører, som for eksempel barnevernet, som har ungdommer de kan ønske å hjelpe med andre virkemidler enn psykolog og institusjon.

  2. Selge e-læringskurs for 120 000,- fram til sommeren 2021. Det utgjør 4 kurs i måneden.

Rast GTJ 4 crop

Godt innhold er gull

For å få noen interessert i tur eller kurs, må vi først gjøre dem nysgjerrige på villmarksterapi. Effekten av villmarksterapi er en trigger. Villmarksterapi er i seg selv et begrep som er interessant – satt i riktig kontekst. Vi jobber med å løfte begrepet villmarksterapi ved å involvere fagfolk mer, gode beskrivelser av programmet og bevis på at det virker: 

Vi skal sørge for at skeptikerne ikke skal ha noen grunn til å være skeptiske lengre.

Det er ikke enkelt å forklare hva det er som skjer på en slik tur. Vi har derfor jobbet med bloggartikler og gode landingssider for både villmarksterapi-program og e-læringskurs. I tillegg har vi skreddersydd landingssider etter de to målgruppene offentlig og privat, som har ulik motivasjon for å være interessert.

Dette har vi fokus på:

  • Bevis: Bruke «8 av 10 får det bedre med villmarksterapi» i tekstene, legge inn inngang til å lese om referanser flere steder

  • Erfaring: 13 års erfaring og over 500 døgn i villmarka med ungdom som har det vanskelig

  • Turer: Egne landingssider for offentlig og privat

  • E-læringskurs: Egne landingssider for offentlig og privat

  • Blogg: Flere saker relatert til Wildscape-programmet og e-læringskurs

Loop: Alltid lenke til videre lesestoff og beholde besøkende på nettsiden lengst mulig for at de skal forstå mest mulig

Vi har mye på gang

For å få fagfolk interessert i metoden og gi de mulighet til å forstå hva villmarksterapi er, har vi startet med en serie vi har kalt Bålprat. Det vil bli en miks av video og podcast om temaer rundt villmarksterapi og mental helse.

Espen portrett

«Villmarksterapi er et nytt produkt, og vi må lære folk hva det er. Jeg føler vi har stagget hodet litt i veggen tidligere. Ja, vi har fått henvendelser før også, men med Synlighet har vi brutt lydmuren. Vi får ulike typer henvendelser hele tiden. Vi treffer med rifle der vi før har siktet med hagle.»

Espen Holmgren, daglig leder i Wildscape og senior villmarksterapeut.

Wildscape fb annonse

Eksempel på annonse på Facebook

Rekord i antall henvendelser

I 2020 fikk Wildscape 33 henvendelser fra kontaktskjema. 

Så langt i år, fra januar til og med mars, har vi fått inn 48 skjema. I tillegg har det kommet en økning i henvendelser på telefon, e-post og Messenger.

G5 R9548 ny

«Synlighet har gjort oss kjent. Det gjør at vi nå kan hjelpe flere ungdommer. For første gang går vi i pluss på turene, med flere deltakere med per tur enn før.»

Espen Holmgren, daglig leder i Wildscape og senior villmarksterapeut.

Tett samarbeid for å bli best – sammen

Espen i Wildscape og Ingrid i Synlighet snakker sammen hver uke. Dette gjør at Synlighet er tett på det Wildscape er opptatt av. Espen deler erfaringer og idéer. Uten denne tette dialogen og tilliten i samarbeidet, hadde vi ikke fått til et så bra resultat.

Utfordringen er tid og penger. Med begrensede ressurser, er vi opptatt av å holde oss til hovedmålene vi har satt. 

2021 er året Wildscape skal bli kjent, og Wildscape skal eie begrepet og metoden villmarksterapi i Norge!

👉 Les mer om villmarksterapi med Wildscape her!

👉 Inspirasjon til godt innhold? 
Les artikkelen "Hvordan kan ni dager på tur endre et liv" her!

Takk til Innovasjon Norge som har hatt tro på Wildscape og støttet prosjektet.

Ønsker du å få innspill til hvordan du burde prioritere markedsføringen din?