Dato publisert:
Traktøren Kjøkkenutstyr: Rett prioritering og lønnsomhetsmål førte til økt salgsinntekt fra nettbutikken
Hvordan kan du få mest mulig utav et relativt lavt annonsebudsjett, bli mer lønnsom og samtidig doble salget i nettbutikken i løpet av kort tid?
Traktøren Kjøkkenutstyr testet å prioritere kombinasjonen dynamisk remarketing og Google Shopping. I løpet av første kvartal i 2020, så vi en økning på +134% i salgsinntekt.
Totalt for hele 2020 økte salgsinntekten med +487%.
Lønnsom nettbutikk med riktig markedsføringsstrategi
Traktøren Kjøkkenutstyr har i over 30 år solgt kjøkkenutstyr med fokus på merkevarer av god kvalitet. De har stor tilstedeværelse med butikker i flere deler av landet. I 2018 ønsket de å satse mer på nett og opprettet nettbutikk. Til å begynne med gikk salget i nettbutikken trått. Ved utgangen av 2019 var omsetningen mye lavere enn forventet, og nettbutikken var ikke spesielt lønnsom.
Hovedutfordringen i januar 2020 var derfor å skape en mer lønnsom nettbutikk. Vi satte et mål om +100% økning i salgsinntekt sammenlignet med 2019.
Større fokus på dynamisk remarketing og Google Shopping
For å kunne nå dette målet, måtte vi derfor se på tiltak som kunne øke salget, og gjøre annonseringen mer lønnsom for Traktøren. Hvordan kunne vi få mer igjen per investerte krone, og samtidig doble salget i løpet av 2020?
Løsningen ble større fokus på Google Shopping og dynamisk remarketing.
Dette førte til en økning i ROAS (Return On Ad Spend) på +1000% første kvartal 2020. Samtidig økte vi salget i nettbutikken med +134% i løpet av de tre første månedene av året.
Lønnsomhetsanalyse av målgruppen
For å finne ut hvor potensialet lå, gjennomførte vi en lønnsomhetsanalyse. Den ga innsikt i hvilke bruksmønstre den mest lønnsomme delen av målgruppen til Traktøren hadde. Vi fant ut at den mest kjøpeklare delen av målgruppen nesten alltid gjør et Google-søk. Videre så vi også at de som søker etter konkrete merkevarer i størst grad ender opp med å kjøpe.
Det var tydelig at Shopping-annonsene hadde generert mest salg i 2019 for Traktøren. Dette annonseformatet hadde også betydelig lavere kostnad per klikk sammenlignet med vanlige søkannonser. Konkurransen var altså betydelig lavere med Shopping-annonsene. Derfor satset vi enda enda mer på annonser i Google Shopping-formatet.
Ved å få på plass dynamisk remarketing, kunne vi skreddersy annonser med produkter som kunden tidligere hadde vist interesse for, men ikke kjøpt. Da kunne vi lede dem tilbake til nettsiden for å gjennomføre kjøpet. Dette var viktig fordi vi kunne se at konverteringsraten var betydelig høyere dersom en kunde hadde vært inne på nettsiden mer enn en gang.
Vi nådde ut til en større andel av målgruppen
Kontinuerlig optimalisering og justeringer av annonsene førte til gradvis forbedring av resultatene. Da vi så at annonseringen ble mer lønnsom, og at Traktøren begynte å tjene penger i nettbutikken, var også de villige til å investere litt mer i annonsebudsjettet.
På den måten nådde vi også ut til en større andel av målgruppen enn det vi hadde gjort tidligere. Dette gjorde at vi så en gradvis økning i salgsinntektene gjennom hele 2020.
Resultat: Økning i salgsinntekt på +487%
I løpet av 2020 økte salgsinntekten i nettbutikken til Traktøren med +487%. I tillegg ble nettbutikken betydelig mer lønnsom - ROAS økte med hele +396%. Dette klarte vi fordi sammen med Traktøren gjorde vi rett prioritering og optimalisering slik at vi klarte å få mye mer igjen for hver investert annonsekrone.
Ønsker du å få mer lønnsom annonsering for nettbutikken din?