Dato publisert:
Dato oppdatert:
Synlighet og Røde Kors fyller blodbankene: Kampanje ga +123,4% økning i nye blodgivere
I dag er det kun 2% av befolkningen som er blodgivere, til tross for at annenhver nordmann vil ha behov for blod en gang i løpet av livet. Les mer om hvordan samarbeidet mellom Synlighet og Røde Kors økte antall blodgivere i Norge.
Norge har et konstant behov for blod
Blod kan ikke lages, det må gis. Da Synlighet startet kampanjearbeidet hadde Røde Kors Blodprogram et klart mål om hvilken målgruppe de ønsket å nå, fotballsupportere. Ettersom menn er underrepresentert på statistikken blant blodgivere og sterkt representerte blant fotballsupporterne, ble dette utgangspunktet for arbeidet med kampanjene videre.
Får vi 500 nye givere til å “Blø for drakta”?
I februar gjennomførte Røde Kors Blodprogram i samarbeid med Synlighet kampanjen “Blø for drakta”. Gjennom denne kampanjen ønsket vi å spille på rivaliseringen mellom fotballklubbene i Eliteserien. Vi ønsket å nå ut til fotballsupportere for å nå en gruppe som i stor grad består av menn. Menn er underrepresentert blant blodgivere, og dette ønsker vi å gjøre noe med. Målet for kampanjen var å få 500 nye blodgivere.
Kampanjen “Blø for drakta” forteller historien om en mann som ligger på sykehus som sårt trenger blod. Problemet er at han er Vålerenga-supporter, og blodbanken har bare “Lillestrøm-blod” å tilby. Vi har også andre utgaver av videoen som rivaliserer andre fotballklubber. Et viktig budskap er dessuten at det tar bare 30 minutter å redde et liv.
+123,4 % økning i antall nye blodgivere
For å nå målgruppen best mulig ble kampanjen kjørt på Facebook og Instagram. Røde Kors Blodprogram delte den samtidig organisk i sine SoMe-kanaler. For større engasjement og spredning fikk Røde Kors Blodprogram i tillegg fotballklubber og lokale Røde Kors foreninger til å dele innholdet i sine egne SoMe-kanaler.
Vi opplevde høyt engasjement på kampanjen både med kommentarer, likes, tagginger og delinger. Til å begynne med viste vi annonsen som video, men senere ble den også vist som stillbilde. Som et supplement annonserte vi også på Youtube med en kort 30 sekunders video.
Resultatet på kampanjen var 1117 nye blodgivere! Dette tilsvarer 123,4 % mer enn målet vårt på 500.
“Takk for at du redder liv”- en takk i etterkant
I juni kjørte Røde Kors Blodprogram en takkekampanje i forbindelse med den internasjonale blodgiverdagen 14. juni. Selv om hovedmålet var å vise takknemlighet, satte vi et sekundærmål om å rekruttere enda 500 nye blodgivere. Røde Kors Blodprogram hadde allerede kjørt en lignende kampanje året før, men med hjelp fra Synlighet Creative ble det produsert nytt materiale for å gi kampanjen et friskt uttrykk.
Kampanjebilder: Takk for at du bidrar til å redde liv
Resultatet var korte videosnutter og bilder av ulike personer på kjente steder rundt om i landet. I videoene takkes alle som bidrar til å redde liv gjennom å gi blod, både direkte og indirekte. Ved å knytte kampanjen til geografiske området bygger opp under følelsen av en felles innsats, samtidig som det spiller på lokale relasjoner. Også denne kampanjen ga resultater.
Sekundærmålet på 500 nye blodgivere oversteg all forventning med 1200 nye blodgivere totalt i perioden!
Blø for drakta ble en suksess, nå satser vi høyere med “Blodtabellen”
Kampanjen gikk over all forventning høsten 2023 og februar 2024. Derfor satser vi høyere med en ny høstkampanje. Denne gangen har vi større budsjett for å være synlig på flere flater, samtidig som at vi har et mål om å få 5000 nye blodgivere.
Målet er fremdeles fotballinteresserte, men denne gangen går vi bredere ut for større rekkevidde. Vi har gjort noen justeringer på materiellet ved at videoene er kortere. Samtidig som vi har økt rekkevidden ved å være synlige i flere flater.
Denne kampanjen spiller på tanken om “blodtabellen” som viser hvor mange registrerte blodgivere supportere fra ulike klubber har registrert. Laget som leder har registrert flest nye blodgivere.
"Blodtabellen" hvor laget som leder har registrert flest nye blodgivere.
Blodtabellen ble vist på flere flater nasjonalt
For å nå målgruppen bedre har vi kjørt kampanjen om “Blodtabellen” på Facebook, Instagram og digitale skjermer på T-bane og togstasjoner i Oslo. Vi har også økt rekkevidden ved å være synlige på togstasjoner rundt i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger.
Samtidig benyttet vi kontekstuell annonsering i media og på alle sportsartikler på tv2.no for å nå bredt blant sportsinteresserte lesere. Via Kobler målrettet vi annonser blant artikler som handler om Eliteserien og fotball-lagene som er med i Eliteserien.
Engasjementet er fremdeles høyt blant supportere og lagene. Dette så vi spesielt når det gjelder Derby-matcher hvor vi kjørte “blodkamper” for å spille på rivaliseringen blant derby-lag. Her kom det inn mange nye blodgivere og høyt engasjement i kommentarfeltet. Her settes Derby-lagene opp mot hverandre hvor den som har registrert flest blodgivere leder blodkampen.
Kampanjens dekning av derby-lagenes blodkamp!
Engasjement som Redder Liv
Ved å spille på humor og rivalisering mellom fotballsupportere i “Blø for drakta” har kampanjen generert et stort engasjement. Viktigst av alt har dette engasjementet ført til at målene som ble satt for antall nye blodgivere har gått over forventningene. Målet for kampanjeperioden nå i høst, fra 1. september til 31. desember er satt til 5000 nye blodgivere. Tallene så langt viser at målet allerede er oversteget med 5200 nye registreringer. Også takkekampanjen oversteg målet, som viser at viktigheten i budskapet treffer.
Røde Kors Blodprogram -kampanjen viser at man kan få gode resultater med lavt budsjett så lenge man har en god strategi og godt materiell. Vi i Synlighet er stolte av å jobbe sammen med Røde Kors for å skape betydningsfulle resultater og vi jobber allerede med nye konsepter til neste år.
Ønsker du rådgiving og strategisk planlegging av din neste kampanje?