Dato publisert:
Spleis: Nytt reklamekonsept fronter dugnadstjenesten til Spleis
Med kommunikasjonskonseptet “La dugnaden starte med Spleis” skal Spleis tydelig knyttes sammen med dugnad.
I disse dager går Spleis på luften med en ny kampanje. Her fortelles historien om et jentebandylag, et korps og en skoleklasse på tur, som bruker dugnadstjenesten til Spleis for å samle inn penger til aktiviteter.
“Vi er stolte av tjenesten vi har utviklet med Dugnad på Spleis. Nå er det viktig for oss å fortelle norske lag og grupper at vi har en tjeneste som kan hjelpe dem å nå målene sine. Det er første gang vi går ut med en reklamefilm på denne måten, og vi gleder oss til å vise den frem og høre responsen.”
- Charlotte Hope, Markedsansvarlig, Spleis.
Dugnadstjenesten som gir mest i kassa
Spleis fra SpareBank 1 har i mange år vært Norges mest brukte folkefinansieringstjeneste. I 2021 lanserte de tjenesten Dugnad på Spleis, rettet mot idrettslag, skoleklasser, korps og andre grupper. Med digital dugnad fra Spleis kan gruppen din samle inn penger ved å selge produkter, digitale skrapelodd og få donasjoner, slik at dere kan gjennomføre turer, oppgraderinger og andre viktige investeringer.
Dugnadsmarkedet i Norge er dominert av noen større aktører, der Spleis utfordrer med en annen løsning. Spleis håndterer både varelager og utsendelse av produkter som sokker og kaffe, slik at de dugnadsansvarlige kun trenger å sette opp og spre den digitale dugnaden. I tillegg har Spleis støtte for å kunne gi rene pengebidrag, som kan kombineres med full fleksibilitet i produkter før og underveis i innsamlingen. Dette reduserer svinn og har gjort Spleis til Norges mest lønnsomme digitale dugnadstjeneste.
Utfordring å skille Dugnad fra øvrige tjenester
Over de to siste årene har Spleis, sammen med Synlighet, fokusert på å øke kjennskapen til og bruken av Dugnad på Spleis. Dette har gitt god vekst, men brukerne har ofte hatt utfordringer med å skille mellom Spleis sine øvrige tjenester og den nye digitale dugnaden.
Derfor tenkte det kreative teamet i Synlighet ut et kommunikasjonskonsept som knytter Spleis og dugnad sammen på en tydelig måte.
Kampanjen starter rundt skolestart. Det er en typisk tid når både idrettslag, skoleklasser, russegrupper og korps planlegger det kommende året. Synlighets kreative team laget et kommunikasjonskonsept som spiller på fellesskapet og samholdet som ligger i det å gjennomføre en dugnad.
“Skal du på en reise med skoleklassen eller kjøpe inn nye instrumenter til korpset, er målet at du skal tenke på Spleis. På den måten starter opplevelsen med Spleis, som vi sier i reklamefilmen.”
- Espen Hornburg, Art Director, Synlighet
I bildet fra venstre: Kjartan Bjørkvold (Synlighet), Brita Faanes (Spleis), Christian Drabløs (Spleis), Charlotte Hope (Spleis), Pia Ringstad (Synlighet) og Anna Sären (Synlighet).
Konseptet skal leve videre også etter kampanjen, men det blir ekstra trykk i en periode for å etablere de visuelle elementene som illustrerer fellesskapet vi får gjennom en dugnad.
“For å ta markedsandeler må vi ha en solid performance-rigg på plass, samtidig som vi bygger merkevare med kommunikasjon som spiller på følelser. Dette gjør vi med kommunikasjonskonseptet ¨La dugnaden starte med Spleis¨. Det tar vi ut i form av en film og supplerende annonsemateriell i kanaler som digital TV, YouTube, utendørs og annonsering i sosiale medier og display”
- Kjartan Bjørkvold, Client Director, Synlighet
Har du et produkt eller en tjeneste som trenger et nytt kommunikasjonskonsept for å få farten det trenger?