Forside / Caser / Sømsenteret: 92 % økning i omsetning

Sømsenteret: 92 % økning i omsetning i annerledesåret 2020

I en periode med et usikkert marked - hvor mange aktører trykket på stoppknappen - snudde Sømsenteret om på strategien. Resultatet har vært nye omsetningsrekorder flere måneder på rad og totalt 92 % økning sammenlignet med fjoråret.

Sømsenteret revenue

Fortløpende markedsanalyser, justert kommunikasjonspla, ROAS-baserte budsjetter og en rød tråd i alle kanaler ligger bak resultatene.

Gjør det selv, redesign og håndverksprosjekter i vinden

Sømsenteret selger symaskiner, garn og metervare i sterk konkurranse mot store norske og internasjonale aktører og kjeder. 

Da smitteverntiltak ble iverksatt for fullt våren 2020 endret nordmenns fritidsvaner seg også betraktelig. Vi fikk mye tid hjemme og en bølge med hobbyprosjekter ble påstartet, samtidig som en gryende trend innen redesign har gjort seg gjeldende hos en yngre målgruppe. 

Gammelt strikketøy ble funnet frem, symaskinen ble børstet støv av og målgruppen ønsket inspirasjon til sy- og strikkeoppskrifter.

Gjennom fortløpende markedsanalyser har Team Sømsenteret vært på pulsen og forbedret resultatene fra markedsføringen hele veien, samtidig som kjennskapen har økt blant nye målgrupper. 

Resultatet har vært nye omsetningsrekorder flere måneder på rad og totalt 92 % økning sammenlignet med fjoråret.

Synlighet har vært en stor del av vår vekst de siste årene. Dette som et resultat av engasjerte og kunnskapsrike ansatte med en genuin interesse for vår bedrift. Vi er takknemlige for å ha dere på laget, og er spente på hva fremtiden bringer.
- Sindre Kilde Harbak, Sømsenteret 

Grafen under viser utvikling av søk etter "gjør det selv"-prosjekter gjennom 2020. en tydelig økning i interesse fra våren. 

Endret marked = justering av markedsarbeidet

I hovedsak har fire viktige fokusområder sørget for at Sømsenteret klarte å følge markedets utvikling raskt. 

  1. Fortløpende markedsanalyser
  2. Utforming av markedsmateriell tilpasset hver enkelt målgruppe, med spesielt fokus på en yngre målgruppe
  3. ROAS-basert annonsebudsjett
  4. Rød tråd i alle kanaler for å forsterke budskapet 

Ved å følge tett med på trender i markedet, hva målgruppene søkte etter i Google, hva konkurrenter og viktige influensere gjorde, har Sømsenteret kommet tett på pulsen og hvor markedet går. 

Deretter ble kreativer og budskap i annonser, samt bilder og innhold på nettsiden justert etter markedets utvikling og tilpasset ulike målgrupper.

Et annet viktig tiltak har vært å styre annonsering etter et lønnsomhetsmål, kalt Return on Ad Spend (ROAS), der markedet får styre hvor mye som legges i annonsering så lenge det er lønnsomt. Dette i motsetning til faste budsjetter som hindrer at man får med seg markedssvingninger. Lønnsomheten har økt kraftig og ikke minst - Sømsenteret får med seg når markedet peaker. 

Med et bevisst forhold til alle kanaler, har all kommunikasjon hatt en rød tråd. Det resulterer i at Sømsenteret ikke kun henter inn sluttsalget, men også knytter tettere bånd til målgruppen gjennom hele kundereisen med inspirasjon, tips og ekspertisen som Sømsenteret sitter på.

/

Black Weekend: 187 % økning i salg

Gjennom svært målrettet markedsarbeid i 2020, har Sømsenteret nådd ut til flere nye målgrupper og knyttet tettere bånd til eksisterende kunder. Under Black Friday er konkurransen om målgruppens oppmerksomhet enorm, samtidig som folk er klare for å gjøre gode kupp. Da er forarbeidet som er gjort gjennom året gull verdt. 

Ved å inspirere og by på kunnskap, har Sømsenteret engasjert og fyllt på remarketinglister, følgere i eget nettverk og nyhetsbrevmottakere, som dermed hadde Sømsenteret top of mind under Black Friday. 

Resultatet var en økning i omsetning på hele 187 % sammenlignet med Black Weekend i fjor. I tillegg økte konverteringsraten mede 249 % og antall besøk på nettsiden med 57 %. 

Ønsker du bedre digital synlighet og hjelp til markedsarbeidet?