Forside / Caser / Røde Kors-telefonen: Unge reddet hjem fra utlandet
Skrevet av: Karoline Gåre

Dato publisert:

29.08.24
455854131 486231070991387 8556728615358211113 n

Røde Kors-telefonen: Unge reddet hjem fra utlandet

Med flere visninger enn tidligere, har kampanjen allerede gitt konkrete resultater: Flere relevante henvendelser og unge som har blitt reddet hjem fra utlandet.

"Kampanjen har hatt reell impact og bidratt til å endre livet til flere personer."

- Miriam Mardan, teamleder Røde Kors-telefonen

Vi skulle egentlig bare på ferie

Røde Kors-telefonen er en hjelpelinje hvor de som er utsatt for negativ sosial kontroll og æresrelatert vold kan snakke anonymt med erfaringsrike rådgivere. I samarbeid med Synlighet, kjørte de en informasjonskampanje de siste ukene før sommerferien.

Den hadde fokus på unge som blir etterlatt i utlandet.

Målet med kampanjen var å øke bevisstheten rundt problemstillingen og få relevante henvendelser fra unge som er redde for å bli etterlatt i utlandet.

Mer informasjon om å bli etterlatt i utlandet finner du her >>>

+235% visninger med lik kostnad

For å nå målgruppene best mulig ble kampanjen kjørt i Snapchat, TikTok og på digitale skjermer utendørs på utvalgte T-banestasjoner i Oslo.

Digitale skjermer på t-banen i Oslo med annonse fra Røde Kors-telefonen. Bilde av en alvorlig gutt med teksten "Vi skulle egentlig bare på ferie - nå har det gått et helt år"

Bilde: Eksempel på annonse som ble vist på T-banestasjoner i Oslo.

I år har kampanjen fått betydelig bedre rekkevidde enn tilsvarende kampanje som ble kjørt i fjor. På Snapchat alene har kampanjen gitt 15 millioner visninger til unge mellom 13 og 24 år, og totalt har kampanjen en økning i visninger på +235% med omtrent samme kostnad som i fjor.

Eksempel på annonse fra Snapchat og TikTok. Chatbobler som sier: "De sier det bare er en ferie..." - "Vil du ikke reise?" - "Jo, men tenk om jeg ikke får komme hjem igjen?"

Bilde: Eksempel på Snapchat-annonse fra kampanjen

Relevante henvendelser under kampanjeperioden

Men det aller viktigste er at det i kampanjeperioden har kommet flere relevante henvendelser fra unge som trenger hjelp. I år har Røde Kors-telefonen fått 111 relevante henvendelser. Av disse henvendelsene er det flere som var fra unge som var blitt etterlatt i utlandet, og som nå har blitt reddet hjem.

“Det er så deilig å samarbeide med Synlighet. De er så proffe og trygge og jeg stoler skikkelig på dem. Det er så bra at Karoline holder i trådene, men samtidig tar inn flere folk som bistår med sin kompetanse. Digg!”

- Miriam Mardan, teamleder Røde Kors-telefonen

Synlighet er stolt samarbeidspartner av flere av avdelingene i Røde Kors, blant annet Røde Kors-telefonen. Det gir oss mye giv å jobbe med en slik aktør som har direkte påvirkning på folks ved og vel i verden.

Ønsker du rådgivning og strategisk planlegging av din neste kampanje?