Dato publisert:
Røde Kors-telefonen: Unge reddet hjem fra utlandet
Med flere visninger enn tidligere, har kampanjen allerede gitt konkrete resultater: Flere relevante henvendelser og unge som har blitt reddet hjem fra utlandet.
"Kampanjen har hatt reell impact og bidratt til å endre livet til flere personer."
- Miriam Mardan, teamleder Røde Kors-telefonen
Vi skulle egentlig bare på ferie
Røde Kors-telefonen er en hjelpelinje hvor de som er utsatt for negativ sosial kontroll og æresrelatert vold kan snakke anonymt med erfaringsrike rådgivere. I samarbeid med Synlighet, kjørte de en informasjonskampanje de siste ukene før sommerferien.
Den hadde fokus på unge som blir etterlatt i utlandet.
Målet med kampanjen var å øke bevisstheten rundt problemstillingen og få relevante henvendelser fra unge som er redde for å bli etterlatt i utlandet.
Mer informasjon om å bli etterlatt i utlandet finner du her >>>
+235% visninger med lik kostnad
For å nå målgruppene best mulig ble kampanjen kjørt i Snapchat, TikTok og på digitale skjermer utendørs på utvalgte T-banestasjoner i Oslo.
Bilde: Eksempel på annonse som ble vist på T-banestasjoner i Oslo.
I år har kampanjen fått betydelig bedre rekkevidde enn tilsvarende kampanje som ble kjørt i fjor. På Snapchat alene har kampanjen gitt 15 millioner visninger til unge mellom 13 og 24 år, og totalt har kampanjen en økning i visninger på +235% med omtrent samme kostnad som i fjor.
Bilde: Eksempel på Snapchat-annonse fra kampanjen
Relevante henvendelser under kampanjeperioden
Men det aller viktigste er at det i kampanjeperioden har kommet flere relevante henvendelser fra unge som trenger hjelp. I år har Røde Kors-telefonen fått 111 relevante henvendelser. Av disse henvendelsene er det flere som var fra unge som var blitt etterlatt i utlandet, og som nå har blitt reddet hjem.
“Det er så deilig å samarbeide med Synlighet. De er så proffe og trygge og jeg stoler skikkelig på dem. Det er så bra at Karoline holder i trådene, men samtidig tar inn flere folk som bistår med sin kompetanse. Digg!”
- Miriam Mardan, teamleder Røde Kors-telefonen
Synlighet er stolt samarbeidspartner av flere av avdelingene i Røde Kors, blant annet Røde Kors-telefonen. Det gir oss mye giv å jobbe med en slik aktør som har direkte påvirkning på folks ved og vel i verden.
Ønsker du rådgivning og strategisk planlegging av din neste kampanje?