Forside / Caser / Pstereo: Utsolgte billetter for Midt-Norges råeste musikkfestival
Skrevet av: Kathrine Krane

Dato publisert:

03.06.24

Dato oppdatert:

23.08.24
Girl in Red var en headliner som engasjerte publikum på Pstereo i 2023. (Foto: Bendik Hassel)

Pstereo: Utsolgte billetter for Midt-Norges råeste musikkfestival

Hvordan selge ut festivalpass på 5 uker i fellesferien!

Bilde over: Girl in Red var en headliner som engasjerte publikum på Pstereo i 2023. (Foto: Bendik Hassel)

Det er slutten av juni måned i 2022. Pstereo - som er vant med at billettene rives vekk av seg selv - opplever etter to år med pandemi at vanen er brutt.

Det gjenstår 900 av 5000 festivalpass.

Pstereo er en av Trondheims første – og i lang tid største – musikkfestivaler. De siste 15 årene har festivalen blitt arrangert i slutten av august på Marinen i Trondheim, med unntak av pandemiårene 2020 og 2021. På Marinen har de hatt besøk av mange store artister til glede for flere hundre tusenvis av festivalgåere.

Billettsalg er liv eller død for en festival, de 900 festivalpass MÅ selges! Hva skal de gjøre?

Husker du festivalfølelsen?

“Det var viktig for oss å finne en retning - en vei å gå for å få folk til å åpne lommeboken sin etter å ha vært innestengt i flere år. Vi startet med å kartlegge hvordan Pstereo kommuniserte opp til 2022, og deretter lande på en litt annen tilnærming enn den som eksisterte”, forteller prosjektleder Kathrine Krane.

Løsningen ble å henge kommunikasjonen på det som kanskje er det viktigste med å dra på festival: nemlig selve følelsen.Være en del av noe, og kjenne på en vibe som bare sol, stemning og musikk kan gi.

“Vi tok i bruk gamle filmklipp fra tidligere festivaler, og utvalgt stemningsmusikk fra artistene som skulle opptre på scenen. Med andre ord, det som får deg til å huske festivalfølelsen ble en del av de kreative uttakene. Dette sikret både at vi traff de riktige målgruppene, og gav en god dekning av festivalens tilbud”, sier prosjektleder Kathrine Krane.

pstereo musikkfestival på marinen i Trondheim

To faser av annonseringen

Selve annonseringen ble delt opp i to faser med to litt ulike budskap. Den første fasen hadde som mål å vekke festivalfølelsen til mottakerne. Her var visninger mot riktige målgrupper viktigere enn å selge billetter med en gang. I den andre fasen oppfordret vi til å “kjøpe billetter nå.”

Synlighet styrte de digitale annonsene. De ble kjørt i flere kanaler samtidig, og dette sikret god dekning hos forskjellige interessante målgrupper. Samtidig delte Pstereo selv engasjerende, organisk innhold i sine sosiale medier, og bookingløsningen Eventim kjørte bannere.

Meta annonser pstereo

Bilde: Annonser fra forskjellige faser som kjørte i Meta.

Selv om denne forespørselen kom rett før fellesferien med knapp deadline, hadde vi – 24 timer etter forespørselen kom inn – gjennomført oppstartsmøte og brainstormet strategi rundt hva vi skulle gjøre. Ferievikarordning i Synlighet sikret god leveranse gjennom hele sommerferien.

900 av 900 festivalpass solgt!

Med en total mediespend på under 70K, fikk vi cirka 1 millioner visninger, nesten 7 000 besøk til pstereo.no, og 900 av 900 festivalpass utsolgt!

“Gjennom grundig analyse og dyp innsikt har Synlighet effektivt hjulpet oss med å nå våre mål gjennom en velstrukturert kampanje og strategisk annonsering.”

- Bård Flikke, festivalsjef Pstereo

Pstereo utsolgt organisk post

Bilde: Organisk post fra Pstereo da festivalpass ble utsolgt!

Nå jobber vi mot et nytt utsolgtår i 2024! På veien mot festival i august er Synlighet ansvarlig for gjennomføring av digital strategi rundt mediekjøp og annonsering. I tillegg er vi sparringspartner for kommunikasjonsinnhold, generell markedsstrategi og synliggjøring av festivalen i Trondheim.

Har du et event du ønsker å markedsføre? 5 tips til markedsføring av eventer finner du her!