Dato publisert:
Dato oppdatert:
Parat: Slik firedoblet vi trafikken fra Meta med enkle grep
Fagforeningen Parat er avhengig av å nå ut med sine redaksjonelle artikler fra Parat24, for å gjøre seg synlig for potensielle og eksisterende medlemmer. Dette er historien om hvordan vi firedoblet antall lenkeklikk inn til nettsiden fra Meta.
En tydelig stemme
Parat er en politisk uavhengig fagforening med et stort nedslagsfelt. De kjemper om oppmerksomheten i et konkurranseutsatt marked, med store konkurrenter som Fagforbundet og Fellesforbundet.
Med et behov for å snakke til mange, og å nå gjennom støyen med budskapet sitt, har Parat valgt å satse på en strategi med uavhengig redaksjonelt innhold, publisert på sin egen uavhengige side, Parat24.com.
Ved å drive med uavhengig journalistikk, etablerer Parat seg som en autoritet i bransjen. Deres utfordring har vært å drive nok trafikk inn til nettsiden, og det var her Synlighet sin hjelp kom inn i bildet.
Firedobling av trafikken fra Meta
Da Synlighet tok over annonsekontoen, var alle artiklene lagt inn hver sine ulike annonsesett, som hadde et fast beløp satt av til hver annonse. Etter en prat med Parat, ble det raskt tydelig at det ikke var viktig at alle disse artiklene fikk like mye penger. Det som derimot var viktig, var å dra mest mulig trafikk inn til siden.
Ved hjelp av en liten omstrukturering av annonsesettene lot vi Meta selv prioritere et samlet budsjett, og spre det på de annonsene som presterte best. I tillegg fjernet vi mange plasseringer som ikke fungerte, og holdt oss kun til plasseringer i feed, egnet for å drive trafikk for enkeltartikler.
Ved hjelp av disse enkle grepene, og ved å jobbe litt med titlingen av sakene som ble delt, firedoblet vi trafikken inn til nettsiden fra Meta. I andre kvartal av 2023 hadde Parat 17.750 lenkeklikk, men i andre kvartal av 2024 hadde det samme tallet steget til 83.050.
Vi endret derimot ikke noe på budsjettet i samme periode, og holdt oss til den samme summen per artikkel. På grunn av noen færre artikler, ble likevel kostnaden noe lavere sammenlagt. Kostnaden gikk derfor ned fra 37.500 kroner, til 25.963 kroner.
Også kostnaden vi betalte per lenkeklikk i samme periode gikk kraftig ned. Hvert lenkeklikk kostet nesten sju ganger mindre enn tidligere, da det gikk ned fra 2.11 kroner, til 30 øre.
Kommunikasjonssjefen i Parat, Trygve Bergsland, sier de har hatt godt utbytte av samarbeidet med Synlighet, og er imponert over resultatene som er oppnådd.
- Vi erfarer at Synlighet sitter på kunnskap og en ekspertise vi har behov for, og som gjør at vi når ut med vårt budskap på en svært god måte. Vi er veldig fornøyd med samarbeidet, sier han.
F.v Helene Husebø, Trygve Bergsland, Marianne Baksjøberg
Ønsker du rådgivning og strategisk planlegging av din neste kampanje?