På Stell: Kraftig økning i merkevarekjennskap
Etter På Stell bestemte seg for å satse på egen merkevare og nettbutikk, kan de skryte av solid økning av omsetning i nettbutikken og en merkevare som galopperer forbi konkurrentene.
Sammen med Synlighet har På Stell klart å øke trafikken til nettstedet med +158% og omsetningen fra nettbutikken med +70%. I tillegg har rekkevidden i sosiale medier økt og - kanskje viktigst av alt - antallet som søker etter merkevaren “på stell” har gjort et drastisk hopp. Det indikerer at På Stell tar markedsandeler.
"Vi har det siste året opplevd betydelig vekst, både av salg til forhandler men også direktesalg gjennom vår nettbutikk. De grepene vi har gjort sammen med Synlighet har bidratt til at langt flere oppdager våre produkter, og vår største utfordring er nå å produsere nok varer til å svare på etterspørselen. Økningen har gitt rom for en ekstra ansatt for å ta av på det medfølgende arbeidspresset samtidig som vi skor oss for videre vekst støttet av Synlighets solide kompetanse."
- Thomas Welin-Larsen fra På Stell
Fra forhandlersalg til egen nettbutikk
På Stell er en norsk merkevare som tilbyr økologiske produkter til rengjøring. Produktene skal være så enkle og effektive som mulig, uten å gå på bekostning av naturen.
I forkant av samarbeidet med Synlighet, har mesteparten av salget til På Stell skjedd via forhandlere. Produktene deres har god dekning over hele Norge hos flere typer forhandlere, alt fra jernvare- til barnebutikker.
I 2020 etablerte de paastell.no og startet satsingen på salg fra egen nettbutikk.
Tydelig merkevare = mer effektiv annonsering
Det var viktig for På Stell å bygge merkevaren sin som ledende innen flekkfjerning. En tydeligere merkevare var nødvendig både for å styrke etterspørselen generelt, men også for å få nettbutikken til å vokse.
Vi begynte med å definere en tydelig merkevarestrategi gjennom en workshop. Her skisserte vi opp hva “På Stell” er i dag, og hva de ønsker å være i framtiden. Når strategien var på plass hadde vi alle en felles forståelse for hva merkevaren står for, og konkrete målgrupper vi ønsker å nå ut til.
Tilstedeværelse i søk med Google Ads
Det første stedet vi satte inn støtet var søk- og shopping-annonser i Google Ads. Når folk søker etter produktene som På Stell tilbyr, er de nærmere et kjøp enn andre.
Med flytende budsjett etter et ROAS-mål, sørget vi for at Google Ads-annonseringen alltid var lønnsom. Dette har så langt ledet til økt trafikk og salg i nettbutikken.
Synlighet har også bidratt med innspill på kreativer og design for På Stell-merkevaren. Blant annet utformet vi kampanjer i forbindelse med Singles Day:
Mer personlig tilstedeværelse i sosiale medier
En viktig del av å styrke På Stell som merkevare, var å få en tydeligere strategi på sosiale medier. Her har Synlighet vært rådgivere for den organiske strategien, som På Stell selv utfører, samtidig som vi har jobbet med annonseringen.
Ved å være mer personlig og vise fram menneskene bak merkevaren, ikke bare dele salg, har rekkevidden i de utvalgte sosiale medie-kanalene økt med +67%, og engasjementet med +68%. De siste seks månedene er det dette innlegget, hvor de forteller at de er mor og sønn som jobber sammen, som har gitt best respons:
Utvider markedsmiksen og tester nye kanaler
I tillegg til de sosiale medie-kanalene hvor På Stell allerede har en etablert tilstedeværelse, har vi også utarbeidet strategier for andre kanaler og kjørt noen tester som allerede har skapt økt engasjement og trafikk til nettstedet.
På Stell har allerede hatt suksess med denne TikTok-videoen, som viser hvordan du fjerner rødvinsflekker fra en hvit sofa:
@paa_stell Slapp av! Rødvinsøl sofaen er jo ikke noe problem🙌 #påstell #vasketips #vasketok #flekkfjerning #interiør #cleantok #lifehack #renthjem ♬ Happening Again - Katherine Li
Kraftig økning i merkevarekjennskap
Det er ikke bare omsetningen som har hatt en positiv utvikling det siste året. Tilstedeværelsen i flere kanaler har ført til at På Stell som merkevare har økt kjennskapen drastisk sammenlignet med konkurrentene.
Under kan vi se at antallet som søker etter “på stell” har økt betydelig mer enn søk etter konkurrentene:
Søkevolum er en god indikator på om kjennskapen til merkevaren din øker eller minsker.
Ønsker du tilsvarende analyser for din bedrift? Ta kontakt med oss for diagnose av bedriftens merkevarekjennskap og anbefalinger for videre vekst.
Solide tall fra nettbutikken som fortsetter inn i 2022
I løpet av ett år har vi økt salgsinntekten i nettbutikken med over 70%. Både Google Ads (+225%) og sosiale medier (100%) er store bidragsytere til denne økningen. I tillegg har økt organisk deling i sosiale medier, og bruk av influensere, gjort at antall besøk inn til nettsiden har økt med utrolige +158% på ett år.
Ta grep om din nettbutikksatsing!
Ta en prat med oss i Synlighet, så finner vi sammen ut hva du må prioritere av tiltak for at nettbutikken din skal bli en suksess - slik som det ble for På Stell!