Forside / Caser / Outland: 60 % vekst med ny markedsstrategi

Case: Outlands suksess med ny markedsstrategi. 60 prosent økning i omsetning fra nettbutikk

Gjennom strategisk SEO- og innholdsarbeid over tid har Outland.no doblet organisk trafikk, tatt topprangeringer for over 300 sentrale søkeord og ikke minst økt omsetning i både nettbutikken og i fysiske butikker.

Outland har siden 1998 vært et foretrukket sted for kjøp av tegneserier, brettspill, lego, Manga og sci-fi fantasy-litteratur. Konkurransen er stor både fra utenlandske aktører og store kjeder samtidig som konkurser har preget det norske landskapet de siste årene. 

Se også webinaret: Outlands suksess med ny markedsstrategi

Les caset og bli inspirert av suksessen Outland har hatt med ny markedsstrategi, og av caset som attpåtil vant BEST SEO CAMPAIGN under prestigetunge SEMrush awards 2020.

Folk lurer på ting - Outland svarer!

Ved å analysere kundereisen til Outlands målgruppe, har Outland i samarbeid med Synlighet lagd inspirerende og nyttig innhold gjennom hele kundereisen. Vi har svart på spørsmål, gitt tips og kommet med anbefaliger til valg av alt fra brettspill til bøker og Manga. Kundene til Outland har alltid fått god hjelp av butikkansatte. Nå deler Outland denne ekspertisen også på nett. 

Strategien er forholdsvis enkel: Folk lurer på ting - Outland svarer!

Godt innhold gjennom hele kundereisen

Gjennom grundige søkeordsanalyser av hva målgruppen googler etter, har Outland vært i stand til å lage nøyaktig det innholdet målgruppen er interessert i gjennom ulike deler av kundereisen. Reisen består av fire faser: Se-Tenke-Handle-Like hvor vi har laget innhold til alle fasene.

Se tenke handle

I tillegg til å lage godt innhold, har den tekniske delen av SEO-arbeid også vært viktig, med blant annet optimalisering av nettsidens tekniske utforming, nettsidehierarki, navigasjon og lenkestruktur. Slik har vi sikret at både målgruppen og søkemotorer får nytte av ekspertisen Outland byr på.

Å være synlig for målgruppen tidlig i kundereisen, når målgruppen googler og gjør research, har vært avgjørende for å trekke til seg nye kunder. Konkurransen om kundene er enorm, både fra etablerte og pengesterke aktører i Norge og fra utenlandske nettbutikker, så her har vi måttet tenke litt utenfor boksen.

Resultatet: økt omsetning på nett og i butikk - og en award

Sammenlignet med året før ser Outland nå resultater i form av økt omsetning i butikk og på nett. Her er det flere tiltak som har båret frukter. Nettsiden er nå synlig for 281 prosent flere søkeord, der de har topp 3 rangering for godt over 300 nøkkelord. I tillegg har bedre innhold ført til at flere velger å klikke på Outland sitt resultat i Google. Klikkraten har i gjennomsnitt blitt doblet. 

Dette har ført til nesten 60 % høyere omsetning i nettbutikken og over 20 % høyere omsetning fra alle 8 butikker sammenlagt. 

"Den beste følelsen var å oppleve det motsatte av det som skjedde i markedet og bransjen generelt. Vi har klart å vokse i et nedadgående marked, vi har tatt innpå og til og med igjen flere av våre konkurrenter, og vi vokser oss større og slipper å føle oss truet av nedskalering eller til og med konkurs, som flere aktører i Norge har opplevd de siste årene." Simen Josefsen, Grunnlegger og eier av Outland AS

I tillegg har resultatene og caset blitt kåret til BEST SEO CAMPAIGN 2020 av Nordic SEMrush award, en nordisk kåring av bransjens beste caser med juryens begrunnelse "This is a very creative entry and a standout winner.”

SE Mrush Nordic Awards 2020 Winner Badge Grey

- Synlighet har blitt en svært viktig strategisk partner

Siden 2018 har Synlighet vært en integrert del av Outlands markedsavdeling, og har jobbet for å skape magi for Outland og deres kunder siden oppstart.

- Synlighet har blitt en svært viktig partner for oss i Outland, og bidrar på alle aspekter av vår markedsstrategi. Etter å ha samarbeidet tett i over et år, ser vi nå utrolige resultater for alle områder. Vi opplever økt salg både i nettbutikken og i alle våre 8 butikker, sier Simen Josefsen, grunnlegger og eier av Outland.

Vil du høre mer om caset og bli inspirert av hvordan Outland har jobbet med digital markedsføring og vekst? Sjekk ut webinaret: Outlands suksess med ny markedsstrategi