Dato publisert:
Optimar: Henvendelser fra nye markeder med målrettet digital markedsføring
I fjor vant de beste stand på AquaNor. Lista for årets store norske messe, NorFishing, ligger høyt. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og markedsføringen i forkant av messen er spisset. Hvordan gjør de det?
Fra hovedkontoret i Ålesund leverer Optimar førsteklasses prosesseringsutstyr til fiskerinæringen verden over. Relasjonssalg har lenge vært den gjeldende måten å gjøre forretning på. De siste to årene har Optimar i tillegg jobbet målrettet med digital markedsføring sammen med Synlighet. Salg og marked hos Optimar samarbeider tett.
– Som global aktør har vi ikke sjans til å snakke med alle vi ønsker å nå én til én, vi er bare en håndfull folk. Ved å bruke mulighetene digitale kanaler gir, klarer vi å treffe flere, forteller Jannicke Valderhaug, Marketing Manager i Optimar.
Jannicke Valderhaug, Marketing Manager i Optimar.
Digital markedsføring før, under og etter messer
Tallene fra fjorårets messe sier sitt. I ukene før og under AquaNor hadde Optimar 1,5 millioner visninger på nett. Alle visninger ble målrettet mot bransjen i Norge. Vi var synlige både på bransjesider, en hel rekke nettaviser og sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Når vi er synlige på for eksempel dn.no eller vg.no vises annonsen til bransjefolk og ikke til alle andre.
Over 5.000 personer klikket seg inn til optimar.no i forkant av messen. Under selve messen sørget vi for ekstra god synlighet på nett og i sosiale medier – da veldig spisset geografisk i området rundt messelokalene i Trondheim.
– Digital markedsføring er viktig i bransjen vår. Vi ser at det er veldig nyttig at de selgerne treffer på messer har sett annonser i forkant av messen. Vi merker at vi får flere spørsmål, sier Jannicke.
Optimar har kjørt spissede kampanjer før, under og etter messer også på Island, i Spania og i Nord-Amerika.
Det har gitt uttelling.
– Vi har merket en økning i henvendelser fra nettsiden, og det fra nye markeder, noe som er ekstra gøy, forteller Jannicke.
Langsiktig strategi om å bygge merkevare
Merkevarebygging og det å bygge kjennskap tar tid. Uansett hvor spennende nye produkter du har å selge, er det viktig å huske på å fortelle om kjernen i virksomheten.
For Optimar promoterer vi alltid innhold som handler om kjernen, gjerne parallelt med noe smalere budskap som for eksempel er mest relevant for den aktuelle messen de skal på.
– Vi opplever at det å kombinere innhold om Optimar som totalleverandør med spisset innhold om nye produkter eller en kundehistorie, er en suksess, forteller Jannicke.
Eksempel på en annonse for merkevarebygging:
Eksempel på en LinkedIn-post som fokuserer på et produkt:
Relasjoner er fortsatt viktige
Optimar selger helhetlige løsninger, og deres rolle som systemintegrator og rådgiver, har stor betydning for kundene. De bruker Microsoft sitt CRM-system, Dynamics 365, som gir rådgiverne god oversikt over salgsprosesser.
– Selv om mye av det vi gjør er digitalt, skal vi fortsatt være personlig og jobbe tett med kundene, understreker Jannicke.
Og Optimar jobber tett med oss i Synlighet når det gjelder digital markedsføring. Det handler om å bli best, sammen.
Besøk Optimar her, eller ta kontakt med oss om du vil vite mer om hva vi kan få til sammen med deg!
Optimar hadde egen barista på standen under AquaNor i 2021.