Dato publisert:
Dato oppdatert:
Northern Playground: Slik økte vi salget med 250% fra Meta
Northern Playground hadde et tydelig mål da de oppsøkte Synlighet. De skulle slutte å fokusere på produkter, og i stedet vektlegge merkevarebygging. Det førte til en salgsøkning på 250%.
“The Last” - Ditt siste klesplagg
Northern Playground selger sport- og fritidsklær fra nettbutikk og en fysisk butikk i Oslo. De ønsker å være en aktør som selger klesplagg som varer. Med en “less is more”-forretningsmodell ønsker de å sette lys på problemet med overforbruk og produksjonsvolum i klesbransjen. Ved å produsere kvalitetsklær med fokus på varighet jobber de med å få folk til å bruke klærne sine så lenge som mulig.
Med kolleksjonen “The Last” har de laget en rekke plagg som nettopp skal være det: din siste jakke, din siste bukse etc. Tanken er at plagget skal vare resten av livet, om du tar godt vare på det.
Man kan trygt si at Northern Playground skiller seg ut i klesbransjen med sitt fokus på å få forbrukere til å kjøpe mindre, og å lære opp sine egne kunder til å reparere og vedlikeholde plagg.
Bilde: Teamet i Northern Playground
“Det har vært en glede å jobbe med Synlighet. Vi har virkelig fått profesjonalisere våre annonsekontoer, og sett veldig gode resultater med sterk vekst i trafikk og konverteringer sammenlignet med tidligere. Teamet er effektive, proaktive og utrolig hyggelige.”
- Pardis Molavi, CMO i Northern Playground
Omstrukturering av annonsekonto
Det var nettopp verdiene og identiteten til Northern Playground vi tok utgangspunkt i når vi skulle hjelpe med å endre fokus i annonsene. I tillegg ble vi nødt til å gjøre en opprydding i annonsekontoen. Sånn som ting var lagt opp, var det tidkrevende å flytte budsjetter rundt til ulike temaer basert på sesonger og andre svingninger. Dermed gikk mye tid bort til å bare sitte i selve annonsekontoen.
Ved å omstrukturere innholdet basert på temaer og geografiske lokasjoner, kunne vi enkelt flytte rundt på budsjetter uten å lage helt nye kampanjer. Det at det ble lett å holde oversikt i annonsekontoen, frigjorde tid til å jobbe mer med å fronte verdiene til Northern Playground gjennom merkevarebygging og langsiktige prosjekter.
En omstrukturering kommer ikke uten en kostnad, og det var nedgang i både trafikk og konverteringer i perioden arbeidet ble gjennomført. Men vi hadde is i magen og fikk oppleve at trenden snudde drastisk kun et par uker etter at omstruktureringen var ferdig.
Siden den gang har pilene bare pekt oppover.
Både trafikken og salget mer enn doblet seg
For å måle effekten av de merkevarebyggende aktivitetene, ble vi enige om at fokuset var å øke trafikken inn til nettstedet, ikke så mye på salg. Kunden var tydelig på at trafikken var det viktigste, og at salgene eventuelt var en bonus.
Resultatene som fulgte slo alle forventninger.
Både trafikken og salget mer enn doblet seg, sammenlignet med de samme månedene i 2023. Trafikken økte med +240%, og salget økte med hele +250%. I tillegg økte verdien kundene handlet for på nettstedet med +180%.
I Meta ser vi at klikkraten på annonsene har økt fra 0,71% til 2,79%. Med andre ord er det mange flere som ser det Northern Playground deler, og det er flere som klikker seg videre til nettbutikken enn før. Når de først klikker, er det også flere som velger å handle, og de bruker mer penger enn før. Dette forteller oss at annonsene oppleves som mer relevante, og gir mer verdi for målgruppen enn tidligere.
Fokus på kvalitetsinnhold folk vil ha
Disse resultatene har kommet ved å fokusere på kvalitetsinnhold målgruppen ønsker å konsumere. I stedet for å kjøre på med salgsutløsende budskap, har Northern Playground skrevet artikler om vasketips, og laget videoer som viser hvordan du reparerer tøy som blir ødelagt.
Vi har hentet frem verdien og personligheten i merkevaren, og gitt den hovedrollen. Vi har stolt på at innholdet er godt nok til at kunden selv velger å kjøpe sitt neste plagg hos Northern Playground. Og det har mange gjort.
Northern Playground selv er veldig fornøyd med resultatene, og har flere ganger opplevd å bli utsolgt for produkter som er med i aktive annonser.
Trenger du hjelp til å få fart på annonsene i dine sosiale medier?