Forside / Caser / Møller Bil: Grunnleggende SEO gir fantastiske resultater

Dato publisert:

22.10.21

Dato oppdatert:

29.02.24
Moller Bil Case Bilde oppdatert 2021 SYN 02385 1080 1

Møller Bil: Grunnleggende SEO gir fantastiske resultater

Godt innhold og forståelse for hele kundereisen var essensielt for å kunne øke den organiske trafikken. SEO-arbeidet har gitt sterke resultater selv før prosjektets slutt.

Bilkjøpere gjør research på nett før de oppsøker forhandlere. I den delen av kundereisen var ikke Møller Bil synlig.

Konkurrentene har nettsider med innhold som rangerer, og hvor det i tillegg er mulig å bestille prøvekjøring. For Møller Bil kom mange slike henvendelser via importørene - audi.no, skoda.no, volkswagen.no - og der ble Møller likestilt med de andre konkurrentene.

Hvorfor skulle kundene velge Møller framfor andre forhandlere når de ikke oppdaget dem tidligere i kundereisen på nett?

Uten landingssider som kunne rangere på relevante søkeord kundene gjør tidlig i kundereisen, ville potensielle bilkjøpere bestille prøvekjøring hos konkurrentene. 

Slikt innhold trengte mollerbil.no 

Det er særdeles viktig for kostbare produkter med lange kundereiser, som f.eks. biler, å være synlig når potensielle kunder begynner å vurdere et kjøp. Hvis ikke kan kunden allerede ha bestemt seg for en annen leverandør før du i det hele tatt får sagt at du eksisterer.

Interessert i hvordan vårt digitale markedsføringsbyrå kan hjelpe din bedrift?

Hva vil vi oppnå med SEO-arbeidet?

Målet er at organisk trafikk skal øke med 20% i 2021. Importørene og deres merkevarer har sterk autoritet i søk, så vi kan ikke forvente å ta all trafikken deres.

For å konkretisere, bestemte vi oss for å sette et mål om å øke rangeringen på 204 søkeord innenfor fire viktige tema opp til førstesiden i Google.

Møller Bil resultater fire tema

Organisk trafikk innenfor hvert av temaene vi hadde fokus på, økte betraktelig.

Godt innhold for research-fasen

For å kunne øke organisk trafikk, måtte vi sammen med Møller Bil produsere landingssider med godt innhold som kunne rangere på relevante søkeord. Dette var søkeord som bilkjøperne typisk søker etter i research-fasen, tidlig i kundereisen.

Streng prioritering: El-biler

Hovedfokuset ble satt til kategorien "elbiler", fordi per i dag er over 50% av nybilsalget i Norge elbiler.

Vi publiserte først landingssider rettet direkte mot potensielle kjøpere som søker generelt rundt elbil. Disse generelle søkeordene indikerer at kjøperen ikke har bestemt seg for merke eller modell enda. Deretter justerte vi fokuset etter lanseringer av nye elbil-modeller, noe som er en stor inntektskilde for Møller Bil.

NB! I mars 2021 kom det nye føringer for betalt søk for forhandlere av Audi, Volkswagen og Skoda. Møller Bil og konkurrentene fikk ikke lengre betale for merkevaresøk, det ble forbeholdt importørene. Dette viser hvor sårbar annonsering kan være, og gjorde det organiske arbeidet enda viktigere.

Ligger an til å nå målene for 2021

Hvis vi sammenligner tidsperioden 1. januar - 31. juli, 2021 med 2020, kan vi se at organisk trafikk har økt med +17%.

I august 2020 lå mollerbil.no på førstesiden i Google på 13 av 204 søkeord vi skulle jobbe med. I august 2021 ligger 142 søkeord på førstesiden - en økning på +63%. Med noen måneder igjen av 2021, er vi fornøyd med hvordan vi ligger an til å nå målene.

“Mye organisk trafikk relatert til våre bilmerker gikk tidligere til våre konkurrenter, men med Synlighet har vi nå blitt langt mer delaktig i kundereisen på nett. Da vi ikke lengre kunne annonsere på merkenavn, ble godt innhold ekstra viktig. I sin helhet har både organisk og betalt trafikk til nettsiden økt.”

- Joachim Wahlstrøm, markedsdirektør i Møller Bil

69% av leads kommer fra organisk trafikk

Fokuset på nybil er en bidragsyter til den økte trafikken. Søkevolumene øker gjerne i tiden rundt lansering, men nå har mollerbil.no mulighet til å dra nytte av denne økte interessen.

Målsporing på nettsiden ble satt opp i 2021. Fra 12. mars til 31. august har det kommet inn 917 innsendelser av skjema for prøvekjøring. 

635 (69%) av dem kommer fra organisk trafikk.

Landingssidene ble også essensielle for annonsering da Møller ikke kunne betale for synlighet på merker. Sidene ga dem mer å spille på, og trafikk fra betalt søk er opp  med +23%.

Dette viser hvor enormt viktig grunnleggende SEO er for nettsiden din. Det er en investering som ikke er avhengig av markedsbudsjetter eller bestemmelser fra merkevarer som du ikke kan påvirke.

Ønsker du hjelp til å gjennomføre SEO-arbeid for nettsiden din?