Forside / Caser / Kinnarps: Fikk millionordre takket være engasjerte ansatte på LinkedIn
Maren Weiner Landskap min
Skrevet av: Maren Weiner

Dato publisert:

28.10.25
Kinnarps ambassadorcase

Kinnarps: Fikk millionordre takket være engasjerte ansatte på LinkedIn

Da Kinnarps ønsket å styrke merkevaren i det norske markedet, ble løsningen å gjøre deres viktigste stemmer synlige: de ansatte. Ved å etablere et LinkedIn-ambassadørprogram har vi sammen med Kinnarps bygget et lokalt fotfeste som allerede har skapt både leads og salg.

Kinnarps har siden etableringen i 1942 vokst til å bli en internasjonal leder innen innredningsløsninger. De har over 10 showrooms og forhandlere i Norge og er en solid merkevare nasjonalt. For å øke kjennskapen ytterligere i alle regioner og sikre flere oppdrag lokalt, har de mobilisert de ansatte på LinkedIn. Det startet med ambassadørprogrammet fra Synlighet.

Hvordan fungerte ambassadørprogrammet?

Formålet med ambassadørprogrammet var å gi de ansatte verktøy og kunnskap til å bli merkevarens ansikt utad. Hvert lokalkontor stilte med minst én ambassadør hver.

Hver ambassadør fikk:

  • Kick-off workshop: En felles økt hvor de fikk mer innsikt i hvordan LinkedIn fungerer, målgruppen og hvordan de kan skape relevant innhold.

  • Månedlig oppfølging: Tett sparring og veiledning med en rådgiver i Synlighet for å maksimere effekten av innholdet de deler.

  • Fellesskap og innholdshub: Tilgang til et nettverk av kollegaer som har samme ambassadørrolle og en verktøykasse full av innholdsideer og tips.

Det er viktig å forstå hva som trekker mennesker til LinkedIn for å klare å være relevant. Vi startet med en felles introøkt for å sikre at alle hadde et godt utgangspunkt. I tillegg er kontinuitet i innholdsarbeidet helt avgjørende for å lykkes. Det sikrer vi med å ha fast månedlig oppfølging”, sier Maren Weiner, rådgiver for sosiale medier i Synlighet.

Her kan du lese mer om ambassadørprogrammet

Oppstart av ambassadørprogrammet og workshop hos Kinnarps

Se videoen og bli med Katinka Sletten på første workshop og oppstart av ambassadørmøte sammen med Kinnarps!

“Jeg har sett deg på LinkedIn!”

Visste du at poster fra ansatte i snitt har 8 ganger høyere rekkevidde enn poster fra bedriftsprofiler? Men for Kinnarps har ambassadørprogrammet allerede generert mer enn bare synlighet.

Rådgiver i Kinnarps Kari Brantenberg forteller: "Min første skikkelige post ga faktisk et konkret lead, som endte med en ordre på rundt 1 million kroner. Det var over all forventning."

Ambassadørene melder om større nettverk, direkte henvendelser og nye leads som et resultat av den organiske synligheten på LinkedIn. “Jeg har sett deg på LinkedIn!” er blitt en hyppig start på nye samtaler. I tillegg har antall besøkende til Kinnarps sin LinkedIn-side økt betydelig.

Selv om noen poster har gitt direkte henvendelser og salg, er tilstedeværelsen fra ansatte først og fremst med på å øke merkevarekjennskapen. På den måten er det større sannsynlighet for at målgruppen husker å ta kontakt med Kinnarps den dagen behovet for kontorinnredning oppstår.

Jeg har utvidet mitt eget nettverk, og blitt "internett-kjent" med flere spennende personer. I tillegg har jeg blitt kontaktet av en del som ønsker å samarbeide med oss. En veldig god bonuseffekt er at vi har blitt mye bedre kjent på tvers av avdelinger. Samholdet og kulturen oss mellom har virkelig blitt styrket,” sier Kari Brantenberg.

Administrerende direktør, Liv Tveter, har også hatt en eventyrlig økning i hvor mange mennesker som ser innhold fra hennes poster. Fra 600 visninger i fjor til over 100.000 i år.

Graf utvikling av visninger for Liv

Grafen viser utviklingen i rekkevidden til administrerende direktør, med en økning på eventyrlige 18 363% siden vi begynte med samarbeidet. Alle de aktive ambassadørene har sett lignende stigning i rekkevidden.

I tillegg har trafikken fra LinkedIn til Kinnarps.no økt med over 70% det siste året.

Utvikling av trafikk fra Linkedin

Utvikling av trafikk fra LinkedIn til Kinnarps.no siste 12 månedene.

Vi er veldig fornøyde med at Synlighet foreslo ambassadørarbeid på LinkedIn! Det er ikke så enkelt for oss å treffe målgruppen, og dette er midt i blinken for strategien vår. Vi pangstartet opplegget med en workshop. Gjengen var så fornøyde med gjennomføringen!

Tusen takk for at dere er tålmodige og kommer med både ris, ros og gode råd.
Vi lærer noe nytt hver gang, og gleder oss til fortsettelsen.” sier Therese Hulberg, ansvarlig for salgs- og markedsarbeidet i Kinnarps Norge.

Les også: På farten med Therese Hulberg i Kinnarps

Ønsker du å komme i gang med ambassadørprogram?