Forside / Caser / BilXtra: Hvordan BilXtra er rigget for et marked i endring

Teksten "+59% i omsetning fra nettbutikken i 2021" med fronten på en fysisk Bilxtra-butikk ved siden av

BilXtra: Hvordan BilXtra er rigget for et marked i endring

Ved å være i posisjon når markedet plutselig vokste brått, klarte BilXtra å doble salget på nett.

Brå markedssvingninger er nettopp det, brå. For å kunne få en positiv effekt av slike svingninger må du ha den rette riggen. Hvis ikke kan du tape både salg og markedsandeler til konkurrentene dine.

“BilXtra var godt rigget for mulighetene som kom under korona. Vi har et sterkt digitalt rammeverk og en effektiv nettbutikk integrert med 60 fysiske butikker. Det sørget for at vi ble en vinner i markedet. Over mange år har Synlighet vært en solid samarbeidspartner som har bidratt med innsikt og råd innen markedsføring og teknologi - en viktig brikke i BilXtra sin positive utvikling.”

- Terje Fredriksen, markedsdirektør i BilXtra

Endringen i BilXtra sitt markedet i 2020

En av endringene i 2020 var at vi ikke kunne reise til utlandet. Vi måtte ta Norgesferie, og fokuset ble lokale opplevelser. Da ble bilen et naturlig midtpunkt. 74% av oss skulle bruke bil eller motorsykkel på ferie i 2020, i følge Statens Vegvesen. Til sammenligning var det bare 28% som planla bilferie i Norge i 2015.

Denne endringen skjedde brått. Hvis du ikke var i posisjon, så måtte du komme dit fort.

I posisjon som leverandør til Norgesferier

BilXtra hadde over lengre tid jobbet målrettet med merkevaren, det digitale rammeverket og knytningen mellom fysisk og digital butikk. Når etterspørselen plutselig økte raskt kunne de identifisere trenden, tilpasse aktivitetene og bli med på den positive utviklingen.

5 avgjørende grep

1. Rigget for salg på nett og i fysisk butikk

BilXtra hadde i lang tid jobbet med markedsføring og salg i digitale kanaler. Dette var godt forankret gjennom hele bedriften. Da var det kort vei når mulighetene for å øke salget kom, uten at de måtte gjøre store endringer i bedriften.

"Klikk og hent" ble alfa og omega når nedstengingene var et faktum. BilXtra klarte både å beholde og få nye kunder i disse periodene på grunn av muligheten for “klikk og hent” i nettbutikken. 

Med god produktkompetanse kunne også BilXtra se hvilke produkter som kom til å bli populære. De begynte tidlig å jobbe for å dekke det økte behovet ved å justere innkjøp.

2. En kjent og tydelig merkevare bygget over tid

Når markedet økte raskt, var det en fordel å allerede ha en etablert merkevare. Det betydde at både eksisterende og nye kunder ville kunne komme på BilXtra når de fikk et relevant behov. Uten en kjent merkevare ville det vært vanskeligere å få den samme positive effekten. Da hadde BilXtra mest sannsynlig mistet markedsandeler.

BilXtra er alltid synlige med både salgsrettede- og merkevarebyggende-annonser. På den måten vedlikeholder og bygger de merkevarekjennskapen hele tiden, samtidig som de kan ta salg når behovene oppstår. Da er de også rigget til å oppdage at behovet i markedet plutselig øker mer enn det som er normalt.

3. Løpende innsikt med god kontroll på egen data

Med kontroll på egen data kan du fort se endringer i markedet. For eksempel kan du følge med på og analysere besøk i nettbutikken din, produktsalg, butikkbesøk eller etterspørsel på annonsering.

Ved å løpende kombinere egen data med trender i samfunnet fikk BilXtra et godt bilde av hvor markedet var på vei.

4. Hyppige kampanjer og en effektiv kampanjeprosess

Når etterspørselen øker er det mange aktører som vil ta en del av økningen. Ved å være drillet på kampanjer, og ha etablerte arbeidsprosesser, kunne BilXtra være med og konkurrere på både riktige produkter og priser.

5. Bygge relasjon til kunder med relevant innhold

For å skape en relasjon til kundene hadde BilXtra over tid jobbet med relevant innhold for hver del av kundereisen. De hadde allerede produsert artikler og delt kunnskap basert på det målgruppen lurer på.Når den målgruppen var klar for å kjøpe ble det naturlig for dem å handle hos BilXtra.

Et kraftig rammeverk

I sum så ble dette et kraftig rammeverk som gjorde BilXtra mer treffsikker i et voksende marked. Det gjorde at BilXtra nådde ut til nye deler av målgruppen, og kunne sette opp nye, relevante kampanjer. Da fikk de igjen økt rekkevidde på annonseringen, og økt omsetning.

Resultatene snakker for seg selv

I 2020 fikk nettbutikken en økning på +116.73% i omsetning mot 2019.

I 2021 fikk nettbutikken en økning på +58.88% i omsetning mot 2020.

Hvordan får du et slikt digitalt rammeverk

Som du kan se fra BilXtra, det handler om å tenke helhetlig fra et strategisk nivå helt ned til salg av enkeltprodukter.

Vi har oppnådd slik synergi sammen med BilXtra og flere andre bedrifter. Ønsker du å se på hvilket potensialet som ligger hos din bedrift? Ta gjerne en prat med oss for å se hvilke muligheter dere har for å øke resultatene.