Forside / Caser / Allvit: Slik økte Allvit kjennskap i målgruppen med over 30%
Skrevet av: Kathrine Krane

Dato publisert:

27.10.24

Dato oppdatert:

19.11.24
Skjermbilde 2024 10 28 kl 13 48 26

Allvit: Slik økte Allvit kjennskap i målgruppen med over 30%

Se for deg dette: Du er en liten aktør som selger digitalt pensum til høyere utdanning, men dine største konkurrenter selger tradisjonelle papirbøker som nye studenter tror de må kjøpe. Hvordan får du målgruppen din til å velge deg istedenfor? Dette er historien om hvordan digitale David utfordrer markedets Goliat.

Studenter blir møtt med papir

Våre generasjoner er midt i en digital revolusjon. Hverdagen vår blir stadig mer digitalisert. En digital hverdag er enklere og mer effektiv, vil mange si. Noen andre synes fortsatt at det gode gamle analoge og fysiske er best; som for eksempel papirpenger og papirpensum.

De fleste unge som starter studietiden sin blir i dag møtt med papirpensum og fysiske bøker når de starter på universitetet. Hvorfor? Jo, fordi etablerte kjeder og leverandører av papirbøker er tungt befestet ved høyere utdanning; ikke bare i frontallappen på nye studenter, men også fysisk på studiestedet, og via direksjon fra professorer.

Så hvem er Allvit, og hva gjør de?

Allvit er en bedrift av den moderne tiden. De leverer digitale pensumbøker på nett for å gi studenter en lettere og mer effektiv studiehverdag. Allvit sin misjon er å endre måten studenter studerer på.

Fordelene med digitalt pensum er nemlig mange. Du har alt på én plass, og du kan:

  • Ta egne digitale notater

  • Markere så mye du vil i de digitale tekstene

  • Søke direkte i bøkene

  • Kopiere ut avsnitt

For mange studenter letter det studiehverdagen, og ikke minst den tynne studentlommeboka å bytte ut tungt og dyrt pensum til lette og prisvennlige digitale løsninger som Allvit.

Skjermbilde 2024 10 21 kl 14 36 28

Teamet: Markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Allvit Christina, Kunde- og innholdsansvarlig Ida, og daglig leder Magnus.

Fra 9% til 32% hjulpen kjennskap i målgruppen

Kjennskap = flere kunder. I 2021 ble det gjennomført en markedsundersøkelse for Allvit for å se hvilket nivå man lå på. Når man er ny i gamet kan man ikke forvente umiddelbart høye resultater på kjennskap, og i 2021 var det kun 9% av de spurte studentene som hadde kjennskap til Allvit. De grepene som har blitt gjort i sosiale medier i løpet av årene har derimot resultert i en enorm utvikling og økning i kjennskap - Allvit lander på hele 32% hjulpen kjennskap i en undersøkelse gjennomført av Norstat og Synlighet i mai 2024.

Statistikken på bildet under viser en oversikt over kjennskapsnivå hos Allvit og lignende tilbydere. (Kilde: Norstat/Synlighet)

Skjermbilde 2024 10 25 kl 11 25 13

Undersøkelsen viser også at sosiale medier, word of mouth og søk på nett er de viktigste informasjonskildene til Allvit. Ikke overraskende er TikTok nevnt oftest av alle sosiale medier-kanaler.

Allvit case statistikk for kanaler

Slik treffer Allvit målgruppen sin på TikTok

For å skille seg ut og befeste en posisjon ovenfor målgruppen sin, må Allvit forstå typiske “pains” og utfordringer som studenter har i sin hverdag. Denne forståelsen legger grunnlaget for det Allvit har gjort i sin markedsføring. De har derfor fokusert på å lage relevant organisk innhold på TikTok. I tillegg har vi kjørt betalte annonsekampanjer i viktige perioder.

TikTok har vært den bærende digitale kommunikasjonskanalen mellom Allvit og den unge målgruppen av studenter, men de har også vært fysisk tilstede på AdShell på nøkkelsteder ved større kampanjer, og spesielt i tiden rundt skolestart.

For å øke kjennskap i målgruppen, gjør Allvit følgende grep:

  • Sterk tilstedeværelse der målgruppen er - fysisk og digitalt.

  • Lager strategisk organisk innhold til TikTok som snakker direkte til målgruppen på studentenes “eget språk”, gjerne i form av tips og triks for studiehverdagen, hvordan du skal bruke Allvit-løsningen og mer.

  • Tydelig profil med en rød tråd gjennom alt som kommunseres.

  • Gjennomgående lydspor som gjerne består av trendende musikk.

  • Kanal og målgruppetilpasset innhold: Studenter og unge folk er utelukkende talspersoner for Allvit. De benytter også humor og klassiske situasjoner som studenter kan kjenne seg igjen i.

På bildene under ser du eksempler på hvordan Allvit, her med Christina som talsperson, lager organisk innhold på TikTok som både hjelper og underholder studenter.
Skjermbilde 2024 10 18 kl 10 35 50

Læreren og studenten: Slik jobber Synlighet og Allvit sammen

Synlighet og Allvit har samarbeidet siden 2022. Allvit har et stødig markedsteam, men har hatt behov for å styrke sin faglige kompetanse innen annonsering og mediekjøp generelt. Der har Synlighet gått inn i en rolle som “professor”, og har kurset og utviklet Allvit på områder som annonsering, digital strategi, SEO og Google. Synlighet har i tillegg til å være lærer, også vært aktiv og operativ rådgiver inn mot generell kommunikasjonsstrategi, og større betalte annonsekampanjer. Innsatsen med faglig utvikling skal gjøre Allvit faglig tung nok til å stå støtt på egne ben i årene som kommer.

Ønsker du rådgivning og strategisk planlegging av din neste kampanje?