Forside / Blogg / YouTuber på Skal Vi Danse

YouTuber på Skal Vi Danse

Dato publisert:

15.06.15
TV2 Skal vi danse 2015

TV2 sitt program Skal Vi Danse har funnet plass til en norsk YouTuber. Les hvorfor dette er viktig for deg som annonsør.

I dag ble deltagerne til årets "Skal vi danse på TV2" offentliggjort og blant kjente fjes fra tv og sport finner vi Per Fredrik Åsly, eller "PelleK". Ikke kan han danse engang.

Det kan hende du ikke har hørt om han, men over 800.000 mennesker abonnerer på YouTube-kanalen hans og videoene er sett snart 100 millioner ganger. Det gjør PelleK til kanskje den mest kjente av årets deltagere på Skal vi danse.


Den nye TV-kanalen


Hvorfor skriver vi i Synlighet om denne underholdningsnyheten? Jo, fordi dette er nok et tydelig tegn på hvordan mediehverdagen vår endres i rekordfart, og hvordan YouTube har seilt opp som den nye TV-kanalen for flere og flere av oss.

Tradisjonell TV med programmer på faste tidspunkter og faste reklameinnslag, som for de mange oppleves som irriterende og irrelevante, møter kraftig motstand fra nye plattformer som YouTube.

På YouTube velger du selv hva du vil se, når du vil se det og de fleste reklamepausene kan du hoppe over om du ikke liker de. Det er rett og slett TV på brukerens premisser.


Start med TV-annonsering


TV-innhold har gått fra å eies av de få og store aktørene til nå å være allmennt tilgjengelig. Alle kan starte sin egen YouTube-kanal og har du et innhold som fenger og jobber hardt nok får du følgere, akkurat slik som PelleK har gjort. Han har bygget kanalen sin i flere år, og har hatt det som fulltidsjobb lenge.

For annonsører - store og små - har det åpnet seg opp langt flere muligheter.

Du kan målrette annonsene dine både mot kjønn, alder, tidspunkter og enheter. Som annonsør får du tilbakemeldinger, kommentarer, tommel opp eller ned. Du kan se hvor lenge brukerne ser filmen din, og om den deles eller ikke.

Det gir muligheten for å drive performance marketing på TV, og det er ikke uten grunn at stadig flere annonsører flytter annonsekroner fra tradisjonell TV til YouTube. Så at TV2 svinger seg med den største norske YouTuberen er egentligikke så rart.

Ønsker du å lære mer om alt det spennende som skjer på denne fronten planlegger Synlighet kurs i YouTube til høsten. Så følg med her på bloggen vår og meld deg på nyhetsbrevet.

Les også: Slik fungerer YouTube-annonsering