Forside / Blogg / Yoast SEO - Den ultimate SEO-plugin til Wordpress?

Yoast SEO - Den ultimate SEO-plugin til Wordpress?

Dato publisert:

30.06.20
Yoast seo beste plugin

Bruker du Wordpress, Magento 2 eller Typo3 som publiseringsløsning for nettstedet ditt? Da har du kanskje hørt om Yoast SEO? Yoast SEO-plugin er en gratis utvidelse til disse publiseringsløsningene som gjør arbeidet med søkemotoroptimalisering MYE enklere. Men bruker du Yoast SEO for alt det er verdt?

Torsdag 27. august 2020 holdt selveste grunnleggeren av Yoast SEO, Joost de Valk, online webinar sammen med Michiel Ouwerkerk fra Synlighet. Få i verden kan så mye om søkemotoroptimalisering som Joost!

Sett deg litt inn i mulighetene i Yoast SEO, og se om du finner noen lure funksjoner du ikke allerede har tatt i bruk.

Hva er Yoast SEO-plugin?

Yoast SEO er en plugin, eller utvidelse på norsk, til publiseringsløsningen Wordpress, Magento 2 og Typo3. Med Yoast installert på nettstedet ditt, får du bedre kontroll over SEO-tiltakene dine. Du kan enkelt legge inn en egendefinert tittel, separat fra overskriften på siden. Du kan formulere din egen, overbevisende og forklarende meta beskrivelse, og du får også mye bedre kontroll over indeksering av siden din i søkemotorene.

Ikke helt kontroll på hvorfor søkemotoroptimalisering (SEO) er viktig?
Finn ut hvorfor SEO er viktig her!

Hvilke muligheter har du med Yoast SEO?

Yoast SEO gir deg flere muligheter som gjør det enklere å jobbe med søkemotoroptimalisering på en god og effektiv måte. Den kommer i to versjoner; en gratis og en Pro (betalt versjon). Gratisversjonen av Yoast SEO vil passe de aller fleste, og det er den som er fokus i denne artikkelen.

Skjermdump av søkeresultat på "yoast" i Google hvor Tittel og Meta beskrivelse er markert

Skreddersy titler og meta beskrivelser

I Wordpress vil overskriften (h1) du gir en side, automatisk bli tittelen. Tittelen er viktig for rangeringen i søkemotorene. Derfor vil ordene du velger å bruke i tittelen ha stor påvirkning på hvilke søkeord siden rangerer på. Det er en stor fordel om du kan bestemme hva som skal stå i tittelen separat fra overskriften (h1). I mange situasjoner er det ikke det som er best å lese (det du vil ha i overskriften) som er mest gunstig for søkemotorene (det du vil ha i tittelen).

Når du installerer Yoast SEO, vil boksen du ser nedenfor dukke opp i redigeringsmodus på hver enkelt side du har på nettstedet ditt:

Skjermdump av hvordan Yoast SEO ser ut i backend på Wordpress

Hvis du trykker på forhåndsvisningen av søkeresultatet, vil du få muligheten til å skrive din egen tittel. Det kan du gjøre enten ved hjelp av ferdige “shortcodes” (se skjermdump nedenfor), eller ved at du sletter alt og skriver din egen tittel.

Skjermdump som viser hvordan du kan sette sammen Tittel ved hjelp av shortcodes

Samme sted kan du også skreddersy meta beskrivelsen. Ordene du bruker i meta beskrivelsen påvirker ikke rangeringen i søk direkte, men med gode beskrivelser kan du påvirke hvilket resultat søkerne velger å klikke seg inn på. Meta beskrivelsen kan altså påvirke klikkraten til siden din, og en høy relativ klikkrate vil gi siden bedre rangering.

Tips til hvordan du kan skrive en god tittel og meta beskrivelse her!

Skjermdump av hvordan du kunne ha satt sammen en tittel, permalenke og meta beskrivelse i Yoast SEO

Redigere flere sider samtidig

Har du flere enn 100 sider på nettsiden din, kan det være svært vanskelig å holde oversikten. Med Yoast SEO har du muligheten til å redigere flere sider samtidig med funksjonen “Bulk editing”, eller masseredigering. Du finner den ved å gå til “SEO” og deretter “Verktøy” i menyen på venstre side i admin-området. Velg så “Masseredigering”.

Skjermdump av menyen i Wordpress hvor du finner SEO og deretter Verktøy

Der kan du enkelt redigere titler og meta beskrivelsen på flere sider, fra ett og samme sted. Det kaller vi praktisk og effektivt! 

Velg hva du vil endre på og rediger i vei, bare husk å lagre når du er ferdig. Ikke glem at det er ugunstig å ha duplikate titler på sidene dine, så noen manuelle justeringer må du nok gjennomføre.

Skjermdump av hvor du velger tittel eller beskrivelse i masseredigeringsverktøyet til Yoast
Skjermdump av masseredigeringsverktøyet i Yoast SEO

SEO- og lesbarhetsanalyse av hver side

Med søkemotoroptimalisering er det til syvende og sist søkeord det hele bugner ned til. For å finne ut hvilke søkeord du bør rangere på, må du først gjennomføre en søkeordsanalyse. Ved hjelp av den analysen, velger du ut hvilke søkeord du vil at nettstedet skal bli synlig på (søkeordsstrategi). Men hvordan vet du om siden din er optimalisert rundt det søkeordet du har valgt ut? Dette hjelper Yoast SEO deg med!

På hver side kan du legge inn hva ditt fokus nøkkelord er. Yoast SEO vil deretter gi deg en score, og masse tips til forbedringer. Dette oppdaterer seg etterhvert som du optimaliserer innholdet ditt.


Du får en SEO-analyse, som beskriver hvor godt du har optimalisert innholdet opp mot fokus nøkkelordet du selv har definert. SEO-analysen ser omtrent slik ut:

Skjermdump av SEO-analyse i Yoast SEO

I tillegg får du også en lesbarhetsanalyse. Den vurderer avsnitts- og setningslengde, og ser om du bruker overskrifter på en god måte. Denne analysen bør se slik ut:

Skjermdump av lesbarhetsanalyse i Yoast SEO

Ønsker du å lære mer om hvordan du bør bygge opp teksten din? Da kan du lese om temasetninger og avsnitt her!

Cornerstone content: Det viktigste innholdet ditt!

Cornerstone content, eller hjørnestein-innhold, er nok ikke like godt kjent for alle. Men for de som kjenner til begrepet, kan det være artig å vite at Team Yoast gjorde begrepet kjent for SEO-fagmiljøet. Cornerstone content er de viktigste sidene på nettstedet ditt. Det er de landingssidene du ønsker skal rangere høyest på de viktigste søkeordene dine, selv om du også har skrevet 10 andre artikler om akkurat de samme søkeordene.

For å fortelle Google at dette er de viktigste sidene, må du ha en god lenkestruktur. Alle artikler du skriver om samme tema, bør ha en lenke til den cornerstone-siden som skal rangere på det viktigste søkeordet om det temaet.

Yoast SEO lar deg definere hvilke sider du mener er dine cornerstone-artikler:

Skjermdump av hvor du kan definere cornerstone content i Yoast SEO

Alle artikler merket som hjørnestein-innhold dukker opp i en egen oversikt. Her kan du filtrere på resultatene fra SEO- og lesbarhetsanalysen, og raskt finne ut hvor du må gjøre forbedringer. Kanskje du må fikse innholdet på siden, eller du må forbedre de interne lenkene.

Skjermdump av oversikten under hjørnesten-innhold i Yoast SEO

Har du Pro versjonen av Yoast, vil du også få opp forslag om å lenke til cornerstone-artiklene mens du skriver på andre sider. Slik garanterer du å ikke glemme hva som er ditt cornerstone content.

Sitemap og indeksering i søkemotor

Yoast SEO oppretter automatisk et sitemap for nettsiden din. Her kan du velge fritt hvilke sider du ønsker skal ligge der, og hvilke som skal være skjult. Det gir deg mye større kontroll over indeksering av siden din i søkemotorene. Du kan også enkelt velge at en side IKKE skal indekseres dersom du ønsker det.


Inne på enkeltsider får du opp følgende valg:

Skjermdump av avanserte valg i Yoast SEO

Velger du at en side ikke skal indekseres, vil den samtidig fjernes fra sitemap automatisk. Du har også muligheten til å fjerne kategorisider, ikke bare enkeltsider, f.eks. alle forfattersider, alle bloggartikler etc.

Det er mange flere muligheter i Yoast SEO som kan gjøre livet ditt som webmaster, eller innholdsansvarlig for et nettsted, mye enklere. Har du sett Yoast SEO inne i publiseringsløsningen din, men aldri tatt stilling til det? Da er tiden inne nå for å begynne å ta det aktivt i bruk.

Lær mer om Yoast SEO i webinar med Synlighet

Hør mer om søkemotoroptimalisering og Yoast SEO fra selveste grunnleggeren av Yoast, Joost de Valk. Synlighet jobbet i flere år med å få ham med på webinar, og torsdag 27. august 2020 fikk du endelig muligheten til å høre fra mannen selv. Fikk du ikke med deg webinaret live, finner du reprisen under. Ønsker du hjelp fra et SEO-byrå? Synlighet hjelper deg på veien om å bli en autoritet på nett.