Forside / Blogg / Webanalyse uten cookies? Prøv Fathom eller Plausible

Webanalyse uten cookies? Prøv Fathom eller Plausible

Dato publisert:

01.02.22

Dato oppdatert:

07.02.22
20210309 092421 small

Mange ser etter alternative sporingsverktøy etter at datatilsynet i Østerrike 13. januar i år konkluderte med at bruk av Google Analytics er i strid med EUs personvernlovgivning.

Alternativene finnes, men det har bare ikke vært så mange grunner til å vurdere dem seriøst før nå.

"Open source"-løsningen Matomo er et verktøy som mer eller mindre erstatter funksjonalitetene i Google Analytics fullt ut. Du kan lese mer om hvorfor Matomo kan være løsningen for deg her!

Ønsker du deg heller et lettere verktøy enn Google Analytics? Et verktøy som gir deg de mest vanlige tallene og rapportene i et brukervennlig dashboard? Et verktøy som ikke benytter cookies i det hele tatt? 

Da kan du vurdere Fathom eller Plausible som ditt neste sporingsverktøy!

Hvorfor bruker sporingsverktøy cookies?

Både Google Analytics og Matomo baserer seg på å lagre cookies i nettleseren for å: 

  • identifisere brukere
  • følge brukere over tid
  • skille brukere fra hverandre


For å få til det genererer verktøyene et tilfeldig id-nummer, som deretter lagres i en cookie. 

Alle aktiviteter på nettsiden (sidevisninger og andre eventer) registreres med en henvisning til det samme id-nummeret. På den måten kan du følge et besøk hvor samme bruker ser flere sider etter hverandre. Du kan også telle opp antall “unike” brukere (teknisk sett unike cookies) du har hatt i en gitt periode.

Uten å identifisere brukere er det vanskelig å få noe innsikt fra datamaterialet. Alt du får vil da bare være en haug med frittstående sidevisninger.

Hvordan identifiseres brukere UTEN cookies?

Fathom og Plausible bruker en annen metode for å skille mellom brukere. Ved å kombinere IP-adresse og nettleserens “User Agent” - en lang streng som inneholder informasjon om enhet, operativsystem og nettleser - får de et nokså unikt “fingeravtrykk”.

For å beskytte personvernet blir ingen av disse feltene lagret som de er. Via en krypteringsprosess som kalles "hashing" oversettes denne informasjonen til en intetsigende tallrekke. Denne tallrekken brukes deretter som id-nummer i databasen som lagrer trafikkdataene, sånn at du kan beregne både besøk og unike brukere. 

Forskjellen fra en cookie er altså at dette id-nummeret aldri lagres hos brukeren. I tillegg er krypteringsalgoritmen så kraftig at det er teknisk helt umulig å finne tilbake til rådataene for å eventuelt identifisere en enhet eller nettleser. 

Verktøyene genererer attpåtil en ny krypteringsnøkkel hver dag, slik at du alltid vil være en “ny bruker” når du besøker samme nettsted dagen etterpå. Dermed samles det heller ikke noe atferdsmønster på deg som bruker over tid som kunne avslørt detaljer om hvem du er.

One Dashboard to Rule Them All?

Både Plausible og Fathom består kun av ett enkelt dashboard.

For brukere som er vant til Google Analytics, med mange titalls rapporter og undermenyer, kan dette potensielt utløse panikk, eventuelt sjelefred. Det er mye du vil savne å kunne grave deg ned i, men de fleste benytter seg stort sett av bare noen få rapporter i Google Analytics uansett.

Du kan utforske Plausible sitt demo-dashboard her!

Du får det mest vanlige i dashboardet, inkludert: 

  • Utvikling over tid
  • Trafikkilder
  • Sider
  • Steder
  • Enheter
  • Konverteringsmål


Alle de ulike tabellene kan brukes til å filtrere hverandre, slik at du enkelt kan se for eksempel utvikling over tid eller viktigste landingssider for google-trafikken på mobil.

Har du en nettbutikk og er vant til å grave deg ned i hvilke produkter som er lagt inn og fjernet fra handlekurven, er dette åpenbart lagt fra nok til å dekke dine behov. Derimot kan det være rikelig om du jobber med et enkelt innholdsnettsted. Og kanskje vil den gode samvittigheten du får på kjøpet ved å velge vekk cookies nok til å veie opp for de rapportene du mister.

Ønsker hjelp til å vurdere hvilke alternativer til Google Analytics som er riktig for deg?