Skrevet av: Astrid Olsson

5 podcasts alle markedsførere bør følge

14.04.20

Podcast-formatet er en fantastisk måte å lære om nye trender, verktøy og arbeidsmetodikker innenfor digital markedsføring.

Det beste med podcast er at du kan bli inspirert og holde deg oppdatert mens du går på tur, lager mat eller kommer deg til jobb.

Her har vi samlet 5 av våre favorittpodder for markedsførere inkludert forslag til én episode du kan teste ut først for å høre om det er noe for deg!

Edge of the web - et amerikansk perspektiv på digital markedsføring

Edge of the web er en amerikansk podcast fra SEO-selskapet Site Strategics som prater ukentlig om alt fra søkemotoroptimalisering og søkannonsering, sosiale medier og innholdsmarkedsføring til de siste nyhetene innen markedsføring generelt.

Her får du et overordnet perspektiv gjennom spennende intervjuer med mennesker som jobber som spesialister innen f.eks. YouTube, Google My Business, Instagram etc.

Om ikke alle tips og nyheter er relevant for Norge (enda), er det en solid kilde til inspirasjon til hvordan du kan utvikle dine kanaler videre, og en god måte å holde seg oppdatert på trender som etterhvert kan komme til det norske markedet.

Forslag til episode: "How to create effective Case Studies", episode 307.
Klarer du å lage gode caser, så har du skaffet deg et veldig nyttig verktøy. Det er en relevant ferdighet både for deg som har planer om å melde deg på en award der de kårer bransjens beste arbeid, men vel så viktig dersom du ønsker å overbevise ledelsen om å investere i det du vet er lurt.

Ehandelstrender - svensk innsikt for nettbutikker

Ehandelstrender er en favoritt blant mange av oss og ledes av den svenske journalisten Urban Lindstedt, som har fulgt e-handelens utvikling i over 20 år.

Nye episoder publiseres hver mandag.

I podden deler Sveriges fremste E-handelsprofiler sine historier og erfaringer rundt hvordan du lykkes med netthandel, hva de tror skjer i fremtiden og hva som skal til for å beholde konkurransekraften i et marked som er i rask forandring. Du får høre erfaringer fra ledere og markedssjefer, og lære deg om fremtidens teknologiske løsninger, verktøy og arbeidsmetodikker.

Forslag til episode: "Genvägar till norska och finska nätkunder", episode 125.
Svenske netthandlere har i snitt 43% av sin eksportvirksomhet i det norske markedet (og flere er på vei). Her kan du snike på hvordan svenskene ser det norske markedet og hvordan de lykkes med å ta markedsandeler.

Sökpodden - SEO-nerdens podcast

Sökpodden er “for deg som liker Google, Facebook, SEO og SEM”. Dette er en podcast for digital markedsføringsnerder, enten du ønsker å lære mer, eller om du ønsker å høre likesinnede reflektere over problemstillinger du selv møter i ditt arbeid. I podden diskuteres alt fra detaljer rundt oppdateringer i Googles algoritmer til overordnete trender innenfor marketing.

Sökpodden publiseres en gang per måned og drives av Michael Wahlgren, gründer av søkebyrået Pineberry.

Forslag til episode: "Gratis SEO-verktyg", episode 45.

I denne episoden får du et godt innblikk i flere elementer som gjerne er med i Wahlgren sine episoder. Først prates det om de gratis verktøyene som finnes på markedet for å optimalisere for søk. Deretter får du høre når Wahlgren ser på lyttere sine nettsider og vurderer dem raskt utifra et SEO-perspektiv.

Social Media Marketing Podcast - Alt om og rundt SoMe

Er du den i bedriften din som holder i en eller flere sosiale kanaler? Da er det verdt å abonnere på Social Media Marketing Podcast! Denne podcasten har over flere år vært på topplistene over verdens beste podcaster for markedsførere, og produseres av Social Media Examiner, en ressurs på nett for bedrifter om alt rundt sosiale medier.

Her får du suksesshistorier og intervjuer med personer som jobber profesjonelt med sosiale medier, både på overordnet og detaljert plan. Du finner varierte episoder som kan gi deg alt fra inspirasjon til hvordan du kan forbedre video, bilder og tekst i det du deler, til detaljerte tips og metoder for å gjøre annonseringen din mer effektiv i de forskjellige kanalene.

Forslag til episode: "Successful Facebook Ads on a Small Budget", episode 398.

I et intervju med Facebook Ads eksperten Tara Zirker, får du innsikt i hvordan du kan få små budsjetter til å strekke langt på Facebook. De diskuterer blant annet hvordan du kan skrive annonsetekst både for kort og lang visning av tekst, og hvordan du kan gå fram når du skal teste forskjellige bilder i kampanjen din.

Hvis du heller vil høre svensk enn engelsk, kan vi også anbefale Social by default.

Think with Google - innsikt og innovasjon fra Google

Think with Google er en relativt ny podcast, i skrivende stund. Her holder Google selv deg oppdatert på verktøy og strategier, samt intervjuer sine egne eksperter for at du skal klare å holde følge etterhvert som verden og markedsføring endrer seg i høy hastighet.

Ny episode publiseres hver torsdag.

Hvis denne podcasten lever opp til den standarden allerede satt av artikler og innsikt som Google deler på ThinkWithGoogle.com, bør dette bli en viktig kilde til både informasjon og inspirasjon for de fleste markedsførere. Google sitter tross alt på mye data om hvordan vi oppfører oss og reagerer på nett, som kan gi deg som markedsfører et godt grunnlag for å prioritere og planlegge dine egne aktiviteter.

Forslag til episode: "Machine Dreams", episode 4.

Kjente Google-eksperter diskuterer mulighetene med maskinlæring og nyttige verktøy som kan komme utav denne typen innovasjon. Spesifikt diskuteres det også hvordan det kan assistere markedsførere i arbeidet sitt.

BONUS: Under femton - bli litt smartere på 15 minutter

Under Femton er med sitt kortere format perfekt på vei til jobben. Hver mandag kan du være sikker på at, på kun 15 minutter, lærer du noe nytt, eller får noen nye perspektiver innenfor et tema. Dette kan være alt fra nye teknologier og digitale fenomener til små intervjuer.

Podcasten drives av Henrik Smolak, som er CEO for medieteknologi-selskapet Strossle. 

Forslag til episode: "Digitalisering ur ett barns perspektiv", episode 121.

Et kort intervju med 11-åringen Benjamin Mankowitz og hans tanker rundt teknologi, den digitale nåtid og framtid. Forfriskende perspektiv på en hverdag i forandring som kanskje ikke forandrer seg raskt nok for de unge.

Velg deg ut en episode du synes hørtes interessant ut, og meld deg frivillig til husarbeid, gå tur med hunden eller dra ut på handletur. Med en god podcast på øret kommer du til å lete etter slike små hull i hverdagen hvor det passer seg med en propp i øret. Og samtidig blir du litt smartere og bedre rustet til å takle jobb. En vinn-vinn situasjon, tenker vi.

Hold deg oppdatert innen digital markedsføring, og meld deg på nyhetsbrev 👇