Forside / Blogg / Synlighet er rangert som Norges beste content- og performancebyrå; 6 grep som tok oss dit
Skrevet av: Arnulf Røkke

Synlighet er rangert som Norges beste content- og performancebyrå; 6 grep som tok oss dit

Dato publisert:

29.11.24
Synlighet er rangert som Norges beste content og performancebyra 6 grep vi tok pa veien dit 3

På fire år har Synlighet gått fra å ha en ambisjon om å bli mer synlige, til å nå helt til topps av bransjekartleggingen “Byråprofil”.

462556479 1637361850202060 6902990258767018148 n

For en tid tilbake, satte vi oss et mål om å leve opp til vårt eget navn. Vi ville bli mer synlige, og bygge en posisjon, som gir mening og stolthet for ansatte og verdi for våre kunder, ikke ulikt de fleste andre bedrifter og organisasjoner. Fant vi skjulte hemmeligheter og magiske nøkler på veien? Neppe. Det handler om langsiktig og tålmodig innsats. Å ta kontroll på det som kan kontrolleres, i kombinasjon med en dose medvind underveis.

Her er en oppsummering av 6 grep vi har tatt på veien:

1. Bygg et sterkt fundament

Først av alt jobbet vi ut en brandstory, med klare knytninger til hva vi ønsker å være for våre kunder. Vi konkretiserte USPèr og utarbeidet et fornyet visuelt uttrykk.

I Synlighet tror vi sterkt på samarbeid og relasjonskvalitet som premiss for endring. Derfor er “Bli best.Sammen” og “Farten du trenger” sentrale pay-offs i fortellingen om Synlighet. Det å tydeliggjøre vårt verdigrunnlag, gjør at merkevaren resonnerer mer med noen framfor andre i markedet. Vi har sett hvilken verdifull og kvalifiserende effekt dette kan ha!

Hva er de sentrale verdiene og driverne i din organisasjon? Finn fram til disse, og la dem skinne ut i merkevaren. Jo mer du treffer her, dess større oppslutning kan du forvente.

2. Tenk “målgruppe” først

Hvem ønsket vi å presentere Synlighet for? Jo, det måtte være de aktører som har mest nytte av å interagere med oss, slik vi så for oss å bygge selskapet videre. Dette krevde at vi måtte gjøre valg om tjenestedesign og ekspertise, basert på antakelser om hva våre framtidig foretrukne kunder ønsker å få tilført fra oss.

Hvem vil du være mest verdiskapende for? Husk; “Alle” er absolutt ikke et svaralternativ!

3. Bygg en tilstrekkelig rigg av relevante ressurser

Først når du har et bilde av hva du skal være for hvem, kan du ta fatt på implementeringsjobben. Vi innså at det å gå for et høythengende mål ville kreve dedikert innsats. Som markedsføringsbyrå, hadde vi alle relevante ressurser i eget hus. Vi rigget oss med en markedssjef og etablerte et markedsteam med en dekkende fagkompetanse. Med dette på plass, kunne vi sette fart på vår egen markedsføring.

4. Vær synlig på de rette arenaene

I tillegg til fullt fokus på å bygge kjennskap via digitale strategier og uttak, har vi satset tungt på deltakelse på sentrale bransjearenaer. Gjennom å tilby kurs og foredrag, samt deltatt i ulike sponsorsamarbeid, har vi gradvis etablert en sterk og engasjerende tilstedeværelse for Synlighet.

Ansatte har stilt opp og gitt selskapet et ansikt utad, og på den måten delt kunnskap som basis for nettverksbygging, gjerne med en personlig og upolert vri.

Videre har vi skapt The Nordic CMO Survey. Undersøkelsen er en temperaturmåler på hva nordiske markedssjefer tenker og gjør, her og nå og med det, etablert Synlighet som en autoritet på innsikt om modus og fokus blant markedsførere i Norden. The Nordic CMO Survey gjennomføres av Synlighet i samarbeid med Kampanje i Norge, Resumé i Sverige og Dansk Markedsføring i Danmark og har vært en motor for oss i arbeidet med å ta en tydeligere plass i vår bransje.

Last ned årets rapport “The Nordic CMO Survey 2024”

The Nordic CMO Survey 2024 nedlastning av rapport 3

Siden 2022 har vi økt nettverket vårt med over 20 000 kontakter, og har nå over 50 000 personer vi kommuniserer med ukentlig. Vi har oppnådd suksess med egne arrangementer, som i dag selger ut på under 24 timer – helt uten betalt markedsføring. Forøvrig har vi de siste årene gjennomført 33 webinarer med 26.519 påmeldte deltakere.

Få tilgang til opptak av våre tidligere webinarer

2069036 C 43 DA 4 CD4 945 C A468753 ED945

5. Bruk data som styringsgrunnlag

God datafangst og inngående analysearbeid har vært avgjørende for vår framgang. Vi har gjennomført analyser av Synlighets posisjon blant følgere såvel som blant kunder, i tillegg til konkurrentanalyser. Dette har gitt verdifull innsikt med tanke på hvor vi skal gå, hva som bringer oss den veien og hvor vi kan forbedre oss.

Når analyserte du konkurrentene dine sist?

Informasjonen hentet via kundeundersøkelser har vært særdeles retningsgivende. Den gir et unikt og spesifikt grunnlag for å forbedre kundenes opplevde verdi av vårt samarbeid. Årets undersøkelse viste en all-time-high NPS-score, på 71,1. Dit hadde vi ikke kommet uten kontinuerlig innsiktsarbeid.

Sett deg i en posisjon til å bytte ut antakelser med innsikt. Alt blir bedre da!

Be om tilbud på en konkurrentanalyse

6. Synliggjør din kjernekompetanse, internt og eksternt

For et par år siden lanserte vi Synlighet Academy, en organisering for læring og utvikling av ressurser vi har avdekket som viktige for våre kunder og følgere.

Synlighet Academy forslag utkast 1920x1080 1

Videre etablerte vi Synlighet Awards for å løfte frem gode kundecaser – en metode som ikke bare hjelper oss med å lære av hverandre, men også til å dele kunnskap med nettverket vårt.

Se casene vi jobber med

Å dele caser fungerer som en form for 'social proof' for å vise kvaliteten i våre leveranser og utgjør en viktig del av vårt salgsarbeid. Det gir oss også en verdifull mulighet til å løfte frem kundene våre og vise hva vi oppnår sammen.

Den interne effekten av å fokusere på kompetanse, kvalitet og mestring er også en betydelig driver om du skal skinne i markedet. Skal du ha begeistrede omgivelser og kunder, starter det med begeistrede ansatte.

Utviklingen av Synlighets styrkede markedsposisjon er skapt langs to akser. Vi har på den ene siden bygd en offensiv kultur samtidig som vi har tatt godt for oss av klassiske posisjoneringstiltak. Og det fine er at vi har fortsatt mer å gå på, i begge retninger.

Book et "utfordrermøte" der vi kaster nytt lys over dagens markedsføring og avdekker hvor du har ditt største forbedringspotensial.