Forside / Blogg / Stinn brakke eller tomme seter: 5 tips til markedsføring av eventer
Skrevet av: Kathrine Krane

5 tips til markedsføring av eventer

Dato publisert:

07.05.24
5 tips til markedsføring av eventer Kathrine Krane

Lever du av å selge arrangementer, eller er arrangementer en viktig måte du får leads og kunder på? Her er 5 tips til hvordan du markedsfører arrangementene dine effektivt!

1. Ha en plan før, under og etter

Tenker du at det holder å markedsføre i forkant av et arrangement? Da kan du potensielt gå glipp av mange gode muligheter til å selge billetter og bygge nettverk. Legg en plan for hva og hvordan du skal kommunisere før, under OG etter arrangementet for å få maksimalt ut av markedsføringen i år, og ikke minst til neste år.

FØR: Målrettet annonsering mot bransjen din

Bruk kunnskapen din om målgruppene dine til å skreddersy og spesialtilpasse eksisterende målgrupper i annonseringsverktøyene. Bruk gjerne forskjellige innfallsvinkler på målgruppen. Kanskje du kan ha en målgruppe som prøver å treffe de som er interessert i tema relatert til din bransje, og en annen som bruker en mer atferdsbasert målretting.

UNDER: Hold merkevaren din varm hos publikum

For eksempel kan du bruke geografisk målretting i annonseringen slik at du treffer deltakerne dine under selve arrangementet. Det kan også være en god idé å dele i sosiale medier hva som skjer på arrangementet mens det holder på. Da kan du få oppmerksomheten til de som ikke prioriterte å komme og vise dem hva de går glipp av. Da kommer de kanskje neste gang.

ETTER: Ikke la dem glemme deg

Når arrangementet ditt er gjennomført, er det lett å tenke at jobben er gjort. Men det er nå kundene dine er varme og har deg “top-of-mind”. Sørg for å kommunisere med deltakerne i etterkant av arrangementet. Det kan være i form av kunnskapsdeling, informasjon om andre arrangementer som kommer eller annet som engasjerer og interesserer målgruppen din.

Annonse fra Optimar om at de er på Aqua Nor 2023

Bilde: Annonse fra Optimar som viser til deres tilstedeværelse på messen Aqua Nor 2023 mens den foregår. På den måten får de oppfordret folk til å aktivt bestemme seg for å besøke dem på stand.

2. Bruk de ansatte

Folk vil ha folk. Derfor er det verdifullt å få de ansatte med på laget som ambassadører for merkevaren din.

Når ansatte deler innhold rundt arrangementet selv fra sine private profiler – spesielt på LinkedIn – gir det beviselig bedre rekkevidde, og en autentisk formidling av budskapet.

Organisk deling av arrangmenet fra ansatt Astrid Olsson for fysisk frokostmøte i Bergen for Synlighet

Bilde: Astrid Olsson i Synlighet deler med egne ord hva som er gøy med et fysisk frokostmøte i Bergen på LinkedIn.

3. Bli kjent med målgruppen din

Du er dessverre ikke relevant for alle, så bruk tid på å finne ut hvem målgruppen din er. Tenk gjennom: Hvem er kundebasen din? Hvem tar beslutninger, og hvordan? Hvilke fellestrekk har de? Hvor oppholder de seg?

Hvis du ikke allerede vet litt om hvem de er, kan det lønne seg å kjøre noen kundeundersøkelser. Da blir du bedre kjent med hvem kjernen i målgruppen din er og hva de bryr seg om.

Dette betyr ikke at du ekskluderer alle andre som også kunne vært interessert i arrangementet ditt. Tvert i mot, på denne måten blir du mer relevant for kjernen av målgruppen din. Det gir stort sett bedre effekt, og er en fornuftig prioritering av annonsekronene dine.

4. Velg riktige kanaler

Skal du være på Snapchat, Facebook eller TikTok? Innholdet ditt er ikke verdt noe hvis du ikke får vist det til riktig målgruppe. Det er derfor veldig viktig at du velger riktige kanaler, og det er som oftest gunstig å være synlig i mer enn én kanal.

Lurer du på hvor målgruppen din befinner seg? Sjekk Ipsos sin SoMe-tracker! Der får du god innsikt i hvordan den norske befolkningen bruker sosiale plattformer fram til og med 2023. Du kan også bestille en oppdatert undersøkelse fra Ipsos skreddersydd dine behov.

5. Dytt målgruppen din ned fra gjerdet!

Sitter publikummet ditt på gjerdet og venter med å melde seg på eller kjøpe billetter? Dette er ofte et stort problem for mange.

Skal målgruppen din vente på å få lønn, eller se om været blir bra nok til å dra? Tør å snakke direkte til dem om det som holder dem tilbake. Vær en problemløser, ikke la dem få gjemme seg bak dårlige unnskyldninger. De trenger bare å motiveres litt, og bli bedt om å gjøre det beste ut av situasjonen.

Deling på Facebook av værmeldingen i forkant av en festival

BIlde: Pstereo påpeker at været blir fantastisk til årets festival, så her er det ingen grunn til å sitte hjemme!

Har du lyst på flere markedsføringstips? Meld deg inn i Synlighet Academy!