Merkedager og sosiale medier
Dato publisert:
Visste du at trafikken til flere sosiale medier skyter i taket når vi nærmer oss en merkedag?
På 17. mai har faktisk Snapchat en økning i trafikk på 150%, sammenlignet med de to første ukene i mai!
Den samme effekten kan vi se både på nyttårsaften, julaften og i påskeferien. Folk tar ikke lenger opp telefonen for å ringe venner og familie, de sender avgårde et bilde av bunadene og presangene gjennom forskjellige sosiale medier.
Og når stadig flere brukere strømmer til plattformene, er det også et ypperlig sted å få bedriften din synlig.
Med flere brukere, kommer riktignok også høyere konkurranse. Det fører med seg en del fallgruver, men også muligheter, for både annonsører og organiske aktører. Her finner du det viktigste å tenke på i forkant av viktige merkedager i sosiale medier!
1. Prisene stiger. Skal du ta opp konkurransen?
Flere brukere og høyere konkurranse fører også til stivere priser for annonsører. Om du er en aktør med et begrenset budsjett, bør du først og fremst ta stilling til om du er villig til å bruke hele budsjettet ditt på å konkurrere med andre under disse merkedagene, eller om det er lurere å vente til prisene og konkurransen har normalisert seg igjen.
Hvis du lander på at du er villig til å betale mer for visningene under disse dagene, kan du likevel gjøre noen grep for å gjøre visningene den viktige dagen mer relevante og billigere.
Ved å begynne en kampanje noen uker i forveien vil algoritmene lære seg hvem som er interessert i å se annonsen din i forkant, og dermed allerede ha peilet seg inn på et relevant og godt publikum som fungerer for deg. Deretter kan du skru opp annonsebudsjettet en eller to dager før den store dagen, for å sørge for at du får maksimalt ut av budsjettet ditt.
2. Ha fokus på å inspirere, ikke bare selge
For å vekke interessen til målgruppen din i god tid før en merkedag, må du by på inspirerende innhold. Til 17. mai er folk spesielt opptatt av matoppskrifter til frokost, middag og dessert, antrekk, frisyrer, klargjøring av bunad, tips til leker, borddekning og pynt. Fortell målgruppen din hvorfor dine produkter er relevante og hvordan - aller helst med videoinnhold!
Vet du når målgruppen din begynner å gjøre research?
Mest sannsynlig er det tidligere enn du tror.
I Google Trends ser vi at søk etter "julegaver" i Google øker allerede fra begynnelsen av september.
3. Pinterest er tidligere ute enn resten
Pinners (brukere på Pinterest) begynner å planlegge julaften hele ni måneder før ferien begynner? Altså begynner pinners å planlegge jula allerede til påske. Det gir med andre ord en helt ny betydning av å være tidlig ute.
Les også: Markedsføring på Pinterest for bedrifter - Utnytter du mulighetene?
Om du for eksempel er en aktør som ønsker å selge pynt til 17. mai-bordet via Pinterest, er det ingenting i veien for å begynne med dette allerede i januar.
4. "God jul" og "gratulerer med dagen" - eller har du noe mer på hjertet? Tenk kreativt!
Til jul vil nesten alle andre aktører og konkurrenter legge ut en “god jul”-hilsen. Til 17. mai fylles feeden i sosiale medier av et bilde av noen norske flagg som vaier mot en blå himmel.
Facebook, Instagram og andre plattformer fylles til randen med helt likt innhold på en dag hvor det allerede er utrolig stor konkurranse om å bli sett og lagt merke til.
Vårt beste tips: Bytt ut den standardiserte hilsenen, og tenk heller på hvordan du og ditt brand kan skille seg ut fra resten. Gjør dere noe morsomt hos dere den dagen, eller er det noen morsomme forberedelser dere kan dele? Og tenk gjennom hvorfor du ønsker å dele. Det kan være:
- Vise frem arbeidsmiljøet for å tiltrekke nye kandidater
- Benytte anledningen til å komme med en oppfordring eller gi en beskjed til kunder og samarbeidspartnere
- Inspirere målgruppen og vise hvordan dine produkter og tjenester er relevante
- By på ekspertise om et relevant emne i forbindelse med merkedagen. F.eks. "Tips til hva markedsførere bør tenke på i forbindelse med 17. mai".
Gjør noe for å lage innhold som skiller seg ut i mengden, det vil gjøre det veldig mye lettere å bli lagt merke til.
5. #17mai #bunad #bordpynt
Hashtags fungerer på mange måter som en katalogisering for innhold, sånn at Instagram eller LinkedIn skal forstå hva innlegget ditt handler om.
Dropp de lange, kronglete og hjemmelagde hashtagene. Det at innlegget ditt handler om #dinmerkevarefeirer17mai forteller ikke Instagram noe som helst.
Forsøk derfor å lene deg på hashtags som allerede er etablert, og som er relevant til innlegget du har delt.
Hvilke andre hashtags blir brukt av kontoer med høyt engasjement? #borddekking #17maikake #bunad #beltestakk
Tips: søk opp relevante hashtags og se hvor mange som har brukt de tidligere. Klikk deg inn på postene som har fått flest tilbakemeldinger og se hvilke andre hashtags de bruker. Er noen av de relevant for din bedrift?
Om du lager en konkurranse med en egen hashtag som andre skal delta i, er det også viktig at du følger opp hashtagen og engasjerer deg i innholdet som blir delt der.
6. Egne filtre på Snapchat - Fysisk lokasjon? Ja! Hvis ikke. Vurder det opp mot andre aktiviteter.
Det er mulighet for merkevarer å lage egne filtre og kameralinser på Snapchat, som andre kan ta i bruk. Dette blir spesielt mye brukt på merkevarer, og kan være en god mulighet til å være synlig på.
Store aktører som Coca Cola, Gilde, Coop, Grandiosa og lignende pleier ofte å benytte seg av dette. Men det er en grunn til at det stort sett er forbeholdt de store aktørene, og det er at prislappen er ganske stiv. Dere må derfor ta en vurdering på om det er den riktige strategien for deg og din merkevare.
Har du en fysisk lokasjon, som en restaurant eller butikk, kan du lage et snapfilter som kun er synlig når de er hos deg. Den prislappen er betydelig lavere og gjør det mulig for kundene dine å dele med sitt nettverk at de bør ta turen de også.
7. Velg riktig merkedag for din bedrift!
Det er ikke alle merkedager som passer til alle merkevarer, og det er ikke slik at du må hive seg på alle sammen for enhver pris.
Hold en oversikt over trender og ting som rører seg både på sosiale medier, og på Google Trends. Om du overvåker hashtags og søkefraser kan du lett finne ut av hvilke søkeord som blir brukt i forbindelse med de ulike merkedagene, og dermed også komme frem til hvilken dag som er mest relevant for deg og ditt produkt.
Noen ganger kan det være vanskelig å se mulighetene som ligger der. En viktig nøkkel, er å forstå målgruppens behov. Derfra vil vi nesten alltid kunne komme frem til vinklinger, kampanjer og markedsføringskonsepter som både er relevant for målgruppen og som gir resultater for bedriften.
Vi hjelper deg gjerne med den langsiktige planleggingen og gjennomføringen av markedsføringen knyttet til merkedager fremover. Ta kontakt med oss i Synlighet for en uforpliktende prat om hvilke muligheter du har!