Forside / Blogg / Søkeord: Et lite blikk inn i tankene til målgruppen din
Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

Søkeord: Et lite blikk inn i tankene til målgruppen din

10.05.21
Etsoksiermerenn1000ord

Det kan være utfordrende å holde tritt med trender og fange opp målgruppens behov. Følger du med på hvilke søk målgruppen din gjør, har du et kraftfullt våpen!

Søkeord: Hva søker målgruppen din etter akkurat nå?

Å følge med på hva folk søker etter kan gi deg både spennende og nyttig informasjon. Visste du for eksempel at ved å se på utviklingen i Google-søk prøver forskere å finne fram til om de kan oppdage nye covid-utbrudd før vi kan se det i antall påvist smittet? 

Så hva slags data er det du kan få om søkeord?

Søkevolum på en gitt søkefrase, oppgis i antall per måned. For eksempel, i Google Ads sin Søkeordsplanlegger får du søkevolumet per måned i snitt de siste 12 månedene. Du velger selv hvilket språk og geografisk nedslagsfelt du ønsker å sjekke. Forskjellige verktøy har forskjellige måter å vise søkevolum på, så bare dobbeltsjekk at du forstår hvilket tall verktøyet ditt gir deg. 

For eksempel, hvis vi sjekker søkefrasen "skøyter" i Søkeordsplanleggeren, ser vi at det var 18 100 søk i måneden i snitt de siste 12 månedene på det søkeordet:

skjermdump av søkevolum i ketwordplanner - keyword: "skøyter + "Avg. monthly searches: 18 100"

Det er jo interessant nok i seg selv, men enda mer interessant er det om du sjekker flere forskjellige søketermer, eller spør Søkeordsplanleggeren om forslag og sammenligner søkeordene:

skjermdump av keyword ideas fra keywordplanner etter "skøyter"

Hvis du dykker dypt ned i forslagene som kommer i forskjellige verktøy, kan du potensielt finne bloggartikler du burde skrive, videoer du burde produsere, eller produkter du burde ta inn i nettbutikken din.

Men søkevolum i seg selv er ikke det eneste som er verdifullt med søkeordsverktøy. Se på grafen som viser hvordan søkevolumene på "skøyter" de siste 12 månedene har fordelt seg:

skjermdump av graf fra keyword planner som viser skyhøye søkevolum i januar/februar 2021 på skøyter, ikke så høyt resten av året

Vinteren 2021 var spesielt kald i Norge, og det gjenspeiler seg i søkevolumet på "skøyter". I januar 2021 var det 110 000 søk etter "skøyter", i februar 2021 var det 74 000 søk. Til sammenligning var det - logisk nok - bare 1000 søk på skøyter i juni 2020. 

Noen søkeord har alltid volumer som svinger med sesongene eller været, for eksempel "julegaver", "black friday", "badetøy" og "krimbøker". 

Før været kom og gjorde at hele Norge skulle ha skøyter, kan vi se på "skøyte"-grafen at søkevolumet øker gradvis fra juni, før det hopper litt ekstra opp i november til 6 600 søk, og over dobler seg i desember til 14 800 søk. Hvis du selger skøyter, vet du da altså at du bør være klar før november, for det er da folk begynner å lete etter skøyter.

Inne i Google Trends, en gratis ressurs fra Google, kan du også sjekke søkevolumet over en lengre periode. Google Trends oppgir ikke nøyaktige søkevolum, men søkeinteressen relativ til det høyeste søkevolumet på en skala fra 0-100. Se for eksempel på søkevolumet på "skøyter" de 5 siste årene:

Skoyter google trends 5ar

2021 var en eksepsjonelt god vinter for "skøyter", og det ser ut som den siste kalde vinteren var i 2018,  men den varte ikke like lenge som i 2021.

Høyt søkevolum vs. høy kjøpsintensjon

Når du dykker ned i søkeord og søkevolumer, kan du fort bli blendet av høye søkevolumer. Men det er viktig å forstå at det ikke nødvendigvis er det søkeordet med høyest volum som er det mest verdifulle søkeordet for bedriften din. 

Når vi analyserer hvilke søk folk gjør før de gjennomfører et kjøp, ser vi nesten alltid at jo lengre eller mer spesifikt et søk er, jo nærmere er søkeren å gjennomføre et kjøp. Bare tenk på hva du gjør selv. Når du ikke helt vet hva du skal ha, gjør du gjerne generiske søk som “joggesko” eller “joggesko til asfalt”. Når du begynner å nærme deg en beslutning og ønsker å finne den butikken som kan tilby best pris og betingelser, søker du spesifikt, for eksempel “Hoka One One Clifton 7 dame hvit”.

Lange og spesifikke søkefraser kaller vi gjerne long tail-søk eller “den lange hale” på norsk.

Longtail søkeord

Du bør altså vite hvilke søkeord som er viktige for bedriften din, både når de er i research-fasen og når de har tenkt å dra frem kortet. Ikke minst bør du holde øye med om søkevolumene på de viktigste ordene dine endrer seg, og om det dukker opp nye søkefraser som er relevante for bedriften din. 

Den enkleste måten å holde oversikten over alle søkeordene og hvordan du skal prioritere dem, er ved å gjøre en søkeordsanalyse som du oppdaterer jevnlig. 

Hvis du ikke allerede har en søkeordsanalyse, begynn her: Slik lager du en søkeordsanalyse + gratis mal

Internsøk på nettsiden din

Visste du at du kan få oversikt over akkurat hva folk søker når de bruker søkefunksjonen på nettstedet ditt?

Med riktig oppsett i Google Analytics, får du data som kan fortelle deg om spesifikke produkter, produkttyper eller merkevarer blir søkt på mer enn andre. Hvis mange søker etter ett spesifikt produkt, kan du for eksempel vurdere å hente produktet fram på forsiden slik at det er lettere å finne. Hvis mange søker etter en merkevare, kan du for eksempel vurdere om merkevaren kan ligge lettere tilgjengelig i menyen enn det den gjør i dag. 

Andre ting du kan vurdere er hvordan søkeresultatet på de mest populære søkene ser ut, er de bra nok? Kan du forbedre resultatet slik at flere velger å kjøpe fra deg etter de har brukt internsøket? Finner du søk etter produkter eller merkevarer som du ikke har? Burde du ha dem i sortimentet?

Å holde øye med søketermene som kommer i din egen søkefunksjon kan gi deg verdifull innsikt om hva akkurat dine kunder er ute etter når de kommer på nettstedet ditt. Det kan også gi deg tidlige indikatorer på når du burde endre sesongfokus i nettbutikken din, eller pekepinn på hva slags produktkategorier du må kjøre flere markedsaktiviteter på, fordi ingen leter etter slike produkter hos deg. 

Sett av tid til intern søk med jevne mellomrom, og bli bedre kjent med kundene dine!

Statistikk fra egne søkekampanjer

Hvis du kjører søkannonser i Google Ads, kan du få tilgang til Søketermsrapporten. Denne rapporten viser deg omtrent alle faktiske søketermer hvor annonsene dine har blitt vist. Ikke bare er dette en nyttig rapport for å finne søkeord som du bør ekskludere fra søkekampanjene dine, du kan også få nyttig innsikt om kundene dine.

Ser du, for eksempel, at flere av søkefrasene er varianter av det samme spørsmålet, eller den samme problemstillingen rundt noe du leverer? Kanskje du kunne skrevet et blogginnlegg som svarer konkret på dette spørsmålet?

Kanskje ser du fra søkeordene at mange ikke helt vet hva de skal velge av dine produkter? Da kan du for eksempel oppdatere produktsidene med mer detaljert informasjon, gi kundene sammenligninger mellom de forskjellige typene produkter, eller lage en kjøpsguide som hjelper kundene med å bestemme seg. Eller kanskje du skulle vurdert å sette opp live chat med kundeservice?

skjermdump av hvor du finner Search Terms under Keywords i menyen inne i Google Ads

Hvis du i tillegg kjører Dynamic Search Ads i Google Ads, en annonsetype som dynamisk henter inn produktnavn som finnes på nettstedet ditt inn i søkannonsene, har du enda en rapport du kan dra nytte av. I Søketermrapporten til de dynamiske annonsene, kan du se alle søketermene hvor Google sin algoritme har funnet det relevant å vise annonse for et av dine produkter eller produktkategorier.

Søk med relativt høye søkevolum som du får inn her, de kan være gull! Hvis du setter DSA-kampanjen opp riktig, vil du få inn søkeord du ikke allerede har tenkt på og derfor ikke allerede kjører søkekampanjer på. Det kan være nyttig informasjon som du kan bruke til å utvide annonseringen i søk, eller bruke til å prioritere SEO-arbeidet. 

Er det høyt volum på søk etter produkter du ikke normalt prioriterer? Er du synlig når folk søker etter [konkurrenten din + produkt], og produktet du leverer er mye bedre? Hva kan du gjøre med den informasjonen?

Smarte verktøy for å finne søkeordsinnsikt

Søkeordsplanleggeren [Google Ads]

Søkeordsplanleggeren, eller Keyword Tool, finner du under verktøy i Google Ads. Ja, du trenger en Google Ads-konto for å bruke verktøyet. Og ja, du bør ha aktive annonser, ellers vil søkevolumene vise "fra 500-1000 søk i måneden" istedenfor nøyaktig søkevolum. 

Skaff deg tilgang til Ads-kontoen hvis du vet dere har annonser i Google Ads. Dette er et ypperlig verktøy for å finne søkevolumer, oversikt på trend over tid, forslag til relaterte søkeord (noen ganger gode forslag, andre ganger dårlige). I tillegg kan du se konkurransenivå og klikkpris på søkeordene.

Keywordtool.io

For idémyldring og utforskning, er Keywordtool det mest robuste verktøyet du kan ha. Du skriver inn ett ord i søkeboksen, og Keywordtool kommer ofte med flere hundre forslag. Mye av det er ofte relevant.

Som i Søkeordsplanleggeren, får du se søkevolumer, trender over tid, klikkpris i Google Ads og konkurransenivå. Men uten å betale, får du ikke se data på alle forslagene som verktøyet kommer med.

Dette verktøyet kan være verdt å betale for. Med betalt versjon får du all informasjon på alle søkeord og forslag, og i tillegg kan du se på søkevolum i spesifikke geografiske lokasjoner. Både for ett eller flere land og språk, men også helt ned på bynivå. Du kan også sjekke søkevolum på søk gjort i andre søkemotorer enn kun Google, som for eksempel YouTube og Bing.

skjermdump av keywordtool med resultatene på søkeordet "badedrakt"

Google Search Console

Google Search Console er en gratis tjeneste som kan gi deg mye verdifull informasjon om nettsiden din og hvordan den presterer i Google Søk. Her får du nemlig tilgang til all data som Google har om nettstedet ditt i søkemotoren, blant annet alle søketermene hvor du per i dag får visninger og klikk. 

Det kan være veldig nyttig å vite hvilke søkeord nettstedet ditt allerede rangerer på. Da kan du kanskje finne noen søkeord du bør prioritere å jobbe med for å få flere av visningene til å bli klikk, eller du kan finne artikler som allerede får mye trafikk som du bør strebe etter å holde oppdatert.

Vil du vite mer om Google Search Console? Les mer her: 5 gode grunner til å bruke Google Search Console.

Google søk

Hvis du skriver inn et søkeord inn i søkefeltet i Google, har du kanskje lagt merke til at det kommer opp forslag. Dette er gull å bruke for å booste kreativiteten din når du leter etter søkefraser som er relevante for bedriften din. 

Begynn med de store, generelle søkeordene, som du helt sikkert har allerede, og skriv dem inn i søkefeltet. Da får du både opp forslag og "Relaterte søk" helt i bunnen av søkeresultatet.

skjermdump av forslag fra Google til søkeordet "badedrakt"
skjermdump av "relaterte søk" til badedrakt

Et søk sier mer enn tusen ord

Dersom du har et nettsted bør du ha et forhold til søkeord og søkevolumer. Du bør vite hvilke søkeord som er viktigst for bedriften din, både sent og tidlig i kundereisen, og du bør holde øye med trender og utvikling på disse søkeordene. Og ikke minst alltid være på utkikk etter nye søkeord og nye muligheter til å nå målgruppen din. 

Søkeord er det lille blikket inn i tankene til potensielle kunder som du har full tilgang til. Bruk det for alt det er verdt!