Hva skjer på YouTube i Norge?
Dato publisert:
Ingrid Dynna, Head of Creative Agencies i Google Norge, gir deg innsikt i utviklingen av det norske YouTube-markedet. Du får vite hvilke nye lanseringer som kommer i 2016, som du bør vite om. Hvilket innhold er populært blant seerne, og hvordan kan annonsører og merkevarer dra nytte av dette?
Høydepunkter:
- Kombinasjonen av godt innhold med en riktig distribusjonsstrategi er meget viktig, understreker Dynna.
Hun synes enda flere norske annonsører bør benytte seg av YouTube-plattformen fordi målgruppene deres allerede oppholder seg der. Brukerne er der fordi de har lyst å se på videoer, og dermed er de mer tolerante ovenfor reklameinnhold, så lenge de opplever det som relevant.
- Med vårt Trueview-format kan brukerne "skippe" videoannonser, slik at det tradisjonelle maktforholdet mellom merkevare og publikum er endret. Brukeren er ikke lenger tvunget til å se annonser, som igjen stiller høyere krav til kvaliteten på reklamefilmen.
Hun trekker også fram at YouTubere er nyttige for annonsører som vil nå ut til spesifikke målgrupper. "Gamere" og "beauty-bloggere" er mest kjente i det norske markedet, men det utvikles nå et svært mangfoldig miljø av YouTubere innenfor flere typer sjangre.
Abonnér på Synlighets YouTube-kanal! Her vil du etter hvert få se flere videoer som vil gi deg innsikt og faglig tyngde innen digital markedsføring.