Så enkelt kom Timi of Sweden i gang med TikTok!
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Selger du produkter på nett og vurderer å teste annonser på TikTok? Her kan du se hvordan vi hjalp Timi of Sweden med å lage annonser direkte i TikTok sitt annonseverktøy.
Timi of Sweden selger smykker i nettbutikk og via forhandlere i fysiske butikker. De jobber allerede med organisk innhold, i tillegg til digital og influencer-markedsføring. Da de begynte å bruke TikTok, innså de raskt potensialet for å bygge kunderelasjoner på plattformen.
Vi hjalp Timi of Sweden med å løse deres største utfordring - å tilpasse annonsemateriell til TikToks unike premisser.
Hvor oppholder målgruppen til Timi of Sweden seg?
På TikTok.
Med 2,8 millioner aktive brukere hver måned i Sverige, hvor 66% er mellom 18-34 år, er TikTok en ideell plattform for å nå ut til denne aldersgruppen. Brukerne av appen ønsker å bli inspirert og underholdt, og er åpne for å engasjere seg med innhold fra både ukjente TikTokere og merkevarer.
Plattformens premisser gjør det enkelt for en merkevare å nå ut til og formidle et tydelig budskap til målgruppen sin. Video vises i fullskjerm-format med lyd, musikk og tekst. Det innebærer 100% av brukerens oppmerksomhet. Dette unike formatet krever samtidig at innholdet har stoppeffekt og er verdt å se.
Må du jobbe med influensere på TikTok?
Annonser som får høyt engasjement er ofte i samarbeid med influensere. Men det trenger ikke alltid være et kjent ansikt, det viktigste er at innholdet oppleves som personlig og genuint. En vanlig trend er å ha en person som snakker til kameraet og deler anmeldelser, stylingtips eller life hacks. Det er imidlertid fullt mulig å lage gode annonser uten influencere eller et videoproduksjonsteam. Alt du trenger er et par bilder, eller en produktkatalog.
Kan du tilpasse eksisterende materiell til TikTok?
Absolutt!
Videoannonse med lysbildefremvisning
Vi testet ulike annonseformater for Timi of Sweden, og fant ut at lysbildefremvisning med 5-6 bilder fungerte godt. Her tilpasset vi eksisterende materiell til plattformen, la til annonsetekst, CTA-knapp og musikk for å skape en engasjerende videoannonse.
Eksempel: En lysbildeframvisning med gratis musikk
Videoannonse
En annen annonse lagde vi ved å klippe og redigere en eksisterende video direkte i annonseverktøyet. Dette ga oss muligheten til å legge til voice-over, lydeffekter, musikk, fargefiltre og tekst.
Tips! Bruk en tydelig CTA-knapp, synlig logo og gjerne tekst i videoen.
Videoannonse med “Instant Experience” aktivert
“Instant Experience” er en slags mini-shop som åpnes direkte i TikTok-appen. For Timi of Sweden skapte vi en “Instant Experience” basert på deres produktkatalog. Den henter dynamisk inn produktbilder, titler og pris. Ved å klikke på et produkt vil brukeren komme direkte til nettsiden hvor kjøpet kan gjennomføres.
Eksempel: "Instant Experience" som åpnes fra en videoannonse
Videoannonse fra produktkatalog
Vi autogenererte en videoannonse basert på produktkatalogen til Timi of Sweden. Denne annonsen henter dynamisk produktbilder, tittel, produktbeskrivelse og salgspris. Det er også mulig å tilpasse annonsen til bedriftens farger, font og logo.
Tips! På TikTok finnes det ferdige maler som enkelt kan tilpasses merkevaren din, budskap og salgsaktiviteter (f.eks. Black Week, salg og høytider)
Instant Page
Vi opprettet også en Instant-Page for Timi of Sweden. Den llar kundene utforske merkevaren og produktene uten å forlate TikTok-appen. Dette er en praktisk og brukervennlig måte å annonsere på TikTok uten å ha en organisk profil. Instant-Page fungerer som en hybrid mellom en app og en nettside, og gir en sømløs opplevelse for brukerne.
Timi of Swedens “Instant page” lar brukerne utforske merkevaren og produktene direkte i TikTok-appen.
Utforsk TikToks nye annonseformater for 2023
Shopping Ads
I 2023 vil karusell- og showcase-annonser på TikTok bli erstattet av Shopping Ads. Dette formatet vises på “For-You-Page”, og kan brukes både til å bygge merkevaren din og drive salg. Shopping Ads kobler produktlenker direkte til hjemmesiden, noe som gjør det enklere for kundene å kjøpe produktene dine.
Catalog Listing Ads
Med denne typen annonse trenger du ikke å lage noe ekstra materiell, ettersom bildene plukkes automatisk fra produktkatalogen din. Dette gjør det enkelt å vise frem produktene dine på en kostnadseffektiv måte, samtidig som du sparer tid og ressurser på å lage egne annonsebilder.
Live Shopping
Live Shopping er et nytt annonseformat. For øyeblikket testes det i utvalgte markeder på TikTok. Dette formatet gir annonsører muligheten til å ha direktesendinger, hvor seerne kan kjøpe produkter som vises på skjermen.
5 tips for å lage en god annonse på TikTok
Definerte målsettinger, KPI-er og konverteringssporing er det viktig at du har på plass for å kjøre en vellykket kampanje. A/B-testing og kontinuerlig overvåkning er også nødvendig for å optimalisere kampanjen og oppnå gode resultater.
Utover det finnes det et par triks du kan bruke for å lage TikTok-annonser som presterer:
- Skap stoppeffekt - Fang oppmerksomheten og si budskapet ditt innen de første 3 sekundene av videoen. Bruk raske overganger. Videoer kan fint være lang. 21-34 sekunder er ok.
- Ha alltid med lyd og musikk - Bruk gjerne voice-over og tekst.
- CTA - Inkluder alltid en tydelig Call-To-Action.
- Tenk mobil - Lag alltid videoer i vertikalt format.
- Vis produktet ditt i ulike miljøer - Hvis du selger produkter på nett, bør du vise produktet ditt i ulike miljøer og vinkler.
I tillegg til et bredt utvalg av ferdige maler i annonseverktøyet, har TikTok utviklet flere verktøy som kan hjelpe bedrifter med å lage videoer:
- TikTok Audio Library: Dette er en samling av gratis musikk som kan brukes i annonser og merkevareinnhold.
- TikTok Top Performing Ads: Her kan du utforske annonser som presterer best og trender på plattformen.
- TikTok Creator Marketplace: Dette er en plattform for influenser-samarbeid som er tilgjengelig for utvalgte markeder.
La 2023 bli året du satser på TikTok
Med stadige enklere annonseringsverktøy, og flere muligheter og formater på plattformen, er det et spennende år i vente på TikTok. E-handlere har en unik mulighet til å styrke merkevaren, posisjonere seg mot konkurrentene, utvide rekkevidden og bygge langsiktige relasjoner med målgruppen.
TikTok er sentrum for mange nye trender og sosial atferd, inkludert musikk, hashtags og fellesskap. Det er et sted hvor mennesker engasjerer seg, noe som gir en stor mulighet for å bygge personlige bånd med målgruppen din.
For mange bedrifter er den største utfordringen å komme i gang, men med TikToks verktøy og formater har de fleste e-handlere nå alt de trenger for å lykkes.
Ønsker du hjelp til å starte annonsering på TikTok?