Rekruttering: En stillingsannonse er ikke nok for å tiltrekke talentene
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Sliter du med å få nok relevante søkere til dine ledige stillinger? Du er ikke alene! 7 av 10 norske bedrifter sier at de sliter med å rekruttere kompetansen de trenger.
De beste kandidatene har det mest sannsynlig komfortabelt hos nåværende arbeidsgiver – de er ikke på jakt etter ny jobb. For å få dem til å vurdere din bedrift, kreves det mer enn en stillingsannonse.
Her kommer noen tips som får deg på rett spor!
Hvorfor får vi ikke de rette søkerne?
Det er lett å peke på manglende kvalitet på stillingsannonsen, men det er ikke hele svaret.
– Et godt arbeidsmiljø er det som veier tyngst hos talentene, men det får du ikke frem i en stillingsannonse, sier Astrid Olsson, seniorrådgiver i Synlighet.
I tillegg sier 1 av 2 at de foretrekker arbeidsgivere med et tydelig positivt omdømme.
– Hvis målgruppen din ikke kjenner til din bedrift, eller ikke ser på deg som en attraktiv arbeidsgiver, vil de aldri vurdere å søke. Å snu denne trenden tar tid, legger Olsson til.
5 grep som bidrar til å posisjonere deg som en attraktiv arbeidsgiver
1. HR og Marked – samarbeid er nøkkelen
For å bygge et sterkt employer brand, er det en stor fordel om HR og markedsavdelingen jobber tett sammen. HR har innsikt i bedriftens rekrutteringsbehov, mens markedsavdelingen vet hvordan man vekker interessen hos rett målgruppe.
For å lykkes, må dere sammen:
Kartlegge målgruppen og ønsket kompetanse: Hvem er det dere ønsker å tiltrekke, og hva ser de etter hos en arbeidsgiver?
Bruke innsikt fra ansatte: Hva setter deres ansatte pris på? Hva skiller dere fra konkurrentene?
Utvikle en felles strategi: Definer konkrete mål og KPI-er, og lag en handlingsplan som følger opp på disse.
Dette er et kontinuerlig arbeid – ikke noe som skjer over natten.
2. Vær til stede i de riktige kanalene
Skal du tiltrekke de beste kandidatene, må du være synlig over tid i de kanalene de bruker mest.
Finn.no, eller andre kanaler som formidler stillingsutlysninger, kan være nyttige for å få inn søkere. Samtidig er det ikke her selve jobben med å kommunisere at du er en attraktiv arbeidsgiver foregår.
For mange bedrifter vil LinkedIn være en viktig kanal, der 21 % orienterer seg om jobbmuligheter.
For andre vil TikTok, Instagram og Facebook være viktigere å prioritere. Felles for alle de sosiale mediene, er at du må by på autentisk innhold og aller helst at det kommer fra de ansatte selv.
3. Employee Generated Content (EGC)
En arbeidsgiver som legger til rette for fleksibilitet, faglig utvikling og godt sosialt fellesskap, vektes høyt av kandidater. Når de ansatte formidler dette på sin måte, oppleves det mye mer autentisk enn bedriftens egne utsagn.
Dette kalles gjerne Employee Generated Content.
Innhold delt fra personlige profiler på LinkedIn gir opptil 8 ganger mer rekkevidde enn fra bedriftsprofiler.
Støtt ansatte i å dele historier og glimt fra arbeidshverdagen. Det kan du for eksempel gjøre ved å:
- Arrangere LinkedIn-kurs og ambassadørprogram, som hjelper de ansatte med å komme i gang. Mange ønsker tips og inspirasjon.
- Vise at bidragene er viktige for bedriften i interne kanaler.
- Lage innhold som de ansatte kan bruke. Har de lett tilgang til godt bildemateriell eller videoer, blir terskelen for å dele videre mye lavere. Du kan for eksempel engasjere en fotograf til ditt neste event.
Når ansatte deler fra sin jobbhverdag bidrar det til å spre kunnskap om bedriften på en autentisk måte. Her er eksempler fra tre gode ambassadører, Meri Wiik (Essity & Tork), Kari Brantenberg (Kinnarps) og Katinka Sletten (Synlighet).
4. Synliggjør det som betyr noe for jobbsøkere
Det flest kandidater trekker frem som viktig at ny arbeidsplass leverer på, er:
Arbeidsmiljø – Dette er den viktigste faktoren for mange når de vurderer en fremtidig arbeidsgiver. Et godt arbeidsmiljø skaper trivsel, samarbeid og motivasjon.
Lønn og betingelser – Gode arbeidsvilkår står høyt på listen over hva jobbsøkere verdsetter. Det inkluderer mer enn konkurransedyktig lønn.
Ledelse og jobbtrygghet – Trygghet i arbeidsforholdet og en støttende ledelse er avgjørende faktorer for mange når de velger arbeidsgiver.
5. Samfunnsansvar, inkludering, work-life balance
Mange kandidater er opptatt av at fremtidig arbeidsgiver tar samfunnsansvar, satser på mangfold og inkludering, og legger til rette for en sunn balanse mellom jobb og fritid.
Hvis dere virkelig prioriterer dette, gir det et konkurransefortrinn i jakten på talentene.
Den beste måten å vise dette på? La de ansatte fortelle! Når de er stolte av arbeidsplassen sin, deler de gjerne erfaringene sine videre. Bedriften kan også forsterke budskapet ved å løfte fram og dele de ansattes innhold.
Les mer om hva talentene vektlegger i Schibsted Marketings Jobbundersøkelse 2025.
Tre eksempler: PwC Norway, Møller Eiendom og A.P. Moller - Maersk fremmer aktivt sine ansatte og viser gjennom dem hvordan bedriften tar samfunnsansvar.
For å tiltrekke de rette kandidatene må du være mer enn bare synlig – du må være attraktiv.
Ved å bygge et sterkt employer brand, engasjere ansatte for autentisk innhold og vise frem det som betyr mest for jobbsøkere, øker du sjansene for å rekruttere de beste talentene.
Er du klar for å ta neste steg? Kontakt oss for hjelp til å styrke ditt arbeid med employer branding og rekruttering!