Forside / Blogg / Pinterest - er det noe du trenger å bry deg med?

Pinterest - er det noe du trenger å bry deg med?

Dato publisert:

18.07.16
I Stock 21698327 MEDIUM e1470392534449

Pinterest er en av de sosiale mediene som opplever økende vekst i USA. Selv om kvinner fremdeles er den største gruppen av brukere på plattformen, er både menn og millenials de gruppene som vokser mest. Her er 11 tall som kan overbevise deg om at Pinterest er noe du burde legge til i din digital strategi!



En av de mest spennende tallene fra Hanapin Marketing om Pinterest, er at i en spørreundersøkelse var det 55% som svarte at de brukte Pinterest for å finne eller kjøpe produkter. Dette tallet er mye høyere enn på andre populære sosiale medier, hvor gjerne underholdning eller kontakt med venner er den største brukerhensikten. Å finne eller kjøpe produkter var den nest største grunnen til at personene i spørreundersøkelsen brukte Pinterest, bare slått av "å se på bilder".

Pinterest Intent 1024x593



Selvom tallene nedenfor er basert på hele verden, eller det amerikanske markedet, kan de allikevel gi deg en indikasjon på hvor Pinterest kanskje kan bevege seg de neste årene, også her i Norge.


  1. Pinterest har over 100 millioner aktive brukere hver måned globalt.
  2. Pinnere utenfor USA har doblet seg det siste året, og tilsammen utgjør de mer enn halvparten av alle Pinnere.
  3. Pinterest har over 75 milliarder Pins og 1.5 milliarder tavler.
  4. 80% av alle Pinnere bruker Pinterest via mobilen.
  5. 3/4 av innholdet som folk velger å lagre, er fra bedrifter.
  6. Gjennomsnittskostnaden per bestilling som kommer fra Pinterest trafikk er mellom $140 (1190 NOK) og $180 (1 530 NOK).
  7. Det er 1,6 ganger mer sannsynlig at en Pinner registrerer seg, eller konverterer, om hun trykker på en Pin.
  8. Det er 3,9 ganger mer sannsynlig at en Pinner, som lagrer en pin, registrerer seg. Og 1,6 ganger mer sannsynlig at hun konverterer.
  9. Det er 4,5 ganger mer sannsynlig at en Pinner, som klikker seg gjennom til nettsiden, registrerer seg, og 7 ganger mer sannsynlig at hun konverterer.
  10. Over 50% av kvinner i USA er på Pinterest.

  11. 90% av brukerne på Pinterest har lyst å kjøpe noe.






Har du mange bilder liggende? Da kan det være en idé å tilpasse dem for Pinterest og legge dem ut der. Det trenger ikke koste deg noe mer enn din egen tid, og du kan potensielt få mye utbytte av det. Det som skiller Pinterest fra andre sosiale plattformer er nemlig at levetiden på en Pin er betraktelig lengre enn det vi ser på Instagram og Facebook. Fordi Pinterest i bunn og grunn er en søkemotor for bilder, sier statistikken av en gjennomsnitts-Pin får over 50% av besøkene sine etter at det har gått 3,5 måned!

Ønsker du å holde deg oppdatert på alt som skjer innen digital markedsføring? Meld deg på nyhetsbrev og følg oss på Facebook!



Kilder:

Pinterest
Harpin Marketing