Forside / Blogg / På farten med Monica Berg Stothard i 3T
Skrevet av: Katarina Hammerås

På farten med Monica Berg Stothard i 3T

Dato publisert:

18.03.25
Monica Berg Stothard markedssjef 3 T

3T er Trøndelags største treningssenterkjede, med 17 treningssentre spredt over hele fylket. I 2025 feirer de 40-år med pulserende øyeblikk, og fokus på trim, trening og trivsel. Monica Berg Stothard har vært med på 3T-laget i ti av disse årene, de siste to årene som markedssjef.

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg har en bachelorgrad i markedskommunikasjon fra BI. Etter syv år som medie- og kommunikasjonsansvarlig i 3T, gikk jeg over i rollen som markedssjef i 2022.

Hvilke ambisjoner har du og bedriften fremover?

Vi har et klart mål om å levere over forventning – både når det gjelder treningsopplevelsen og kommunikasjonen med medlemmene våre. Vi ønsker å motivere enda flere til å trene og på den måten skape en sterkere tilknytning til 3T. Det er selvfølgelig viktig for oss å bli valgt over andre treningssenter i områdene vi er til stede i.

Med andre ord: Vi skal vokse, både i antall medlemmer og gjennom enda bedre kundeopplevelser. For å lykkes med dette må vi fortsette å være det første og beste valget for flest mulig.

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

En markedssjef må kunne sette tydelige mål og jobbe strategisk for å nå dem – alltid i tråd med bedriftens overordnede strategi. Det er også viktig å ha evnen til å skille gode ideer fra dårlige og lære av feil, for feil kan skje.

Å tørre å ta sjanser er en egenskap jeg mener skiller de beste fra de middelmådige. Har man personalansvar, er lederegenskaper essensielt – det handler om å legge til rette for et godt samarbeid og å utnytte teamets samlede kompetanse. I tillegg er god planlegging avgjørende for å holde oversikt og sikre gjennomføring. 

Monica Berg Stothard Markedssjef 3 T

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Viktigheten av prioritering! Når man sitter i rollen som markedssjef, er det alltid flere ting man kan gjøre, men nøkkelen ligger i å fokusere på det som gir størst effekt. Jeg har også lært at det er viktig å bygge et sterkt team og stole på kompetansen rundt seg. Der man har svakere kompetanse, må man enten bygge den inhouse eller hente inn ekstern hjelp. I tillegg har jeg fått en enda større forståelse for hvor verdifull innsikt og data er i beslutningsprosesser – magefølelse kan være bra, men beslutninger basert på data og erfaring gir best resultater.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Jeg elsker når det er mye som skjer, og når jeg blir utfordret. Det å jobbe med kampanjer, utfordre det tradisjonelle og se konkrete resultater av arbeidet vi legger ned, er utrolig motiverende. Kreative prosesser der vi tester nye idéer og løsninger sammen, er alltid givende.

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg sørger for å omgi meg med folk som kan ting jeg ikke kan like godt. Jeg lærer mye av kollegaer, samarbeidspartnere og byråer, og jeg ser stor verdi i å utfordre etablerte metoder og utforske nye løsninger. Når man tør å stille spørsmål ved «sånn har vi alltid gjort det», blir man tvunget til å holde seg oppdatert.

Monica Berg Stothard Markedssjef 3 T 1

Inhouse og byrå – hvordan utfyller de hverandre best?

Inhouse-teamet har den dype innsikten i bedriftens verdier, mål og strategi, mens byrået bringer inn et objektivt perspektiv og utfordrer oss på måten vi jobber på. Min erfaring er at inhouse-teamet har ekspertise i bransjen, mens byrået har den spisskompetansen som kreves innenfor ulike fagfelt innen markedsføring. Når begge parter spiller på hverandres styrker, blir resultatet best.

Hva er viktig at et byrå leverer på?

Et godt byrå lytter til kundens behov og jobber målrettet for å levere resultater. For meg er det viktig at et byrå kan vise til konkrete resultater – når det skjer, gir det seg selv at vi ønsker å samarbeide mer.

Hvilket råd vil du gi andre i samme rolle?

Mitt beste råd er å alltid tenke strategisk og langsiktig. Det er lett å bli revet med av trender, men uten en tydelig strategi blir markedsføringen fragmentert og mindre effektiv. Prioriter det som gir størst effekt, og ikke vær redd for å si nei til tiltak som ikke støtter hovedmålene. Bygg et sterkt team, og bruk kompetansen rundt deg – du trenger ikke være ekspert på alt selv. Og kanskje viktigst av alt: Vær nysgjerrig, lær av feil og våg å utfordre både deg selv og etablerte sannheter.


I På farten med intervjuer vi markedsansvarlige i norske bedrifter. Få flere tips fra andre i samme rolle her!