Forside / Blogg / På farten med Line Fauske-Ilstad i Norges Røde Kors
Skrevet av: Maren Weiner

Line Fauske-Ilstad: Norges Røde Kors skal være først ute med nødhjelpsinnsamling når noe skjer i verden

Dato publisert:

16.09.24

Dato oppdatert:

17.09.24
Røde Kors Line Fauske Ilstad 2

Hver dag hjelper millioner av frivillige fra Røde Kors mennesker i Norge og resten av verden. Vi har tatt en prat med Line Fauske-Ilstad, markedssjef privatmarked i Norges Røde Kors, for å høre hvordan de jobber for å være først ute med nødhjelpsinnsamling.

Line Fauske Ilstad Røde Kors 1

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg har en Bachelor i engelsk og internasjonal markedskommunikasjon fra Høyskolen i Østfold, med utveksling til Augsburg College i USA. Jeg har jobbet med salg, ledelse og markedsføring siden 2006.

Helt siden studiene har jeg hatt en drøm om å jobbe i veldedige organisasjoner. Jeg startet med å jobbe i en liten start-up i Bonnier konsernet som drev med e-læring til bedrifter. Der gjorde jeg alt fra kundeservice til web, og opplæring av telefonselgere. Deretter begynte jeg som markedskonsulent på Markedshøyskolen, som er en del av Ernst G Mortensens stiftelse, der jeg de siste 2 årene var salgssjef for Høyskolen Kristiania. 

Etter mammaperm i 2017/2018 bestemte jeg meg for å følge den drømmen, og skaffet meg jobb i SOS-barnebyer som markedsansvarlig i lojalitetsteamet.

Jeg er utrolig takknemlig for å jobbe i en organisasjon som Røde Kors. De gjør så mye viktig for å hjelpe mennesker, både her i Norge og i hele verden. Jeg trives med å bruke erfaringen og kunnskapen min til å bidra til noe større.

Hva er fokuset i markedsavdelingen akkurat nå?

Det er mye spennende som skjer i Norges Røde Kors om dagen. En av våre viktigste inntektskilder er donasjoner fra våre faste givere. Vi håper å rekruttere flere faste givere via digitale kanaler, og jobbe bedre med lojalitet. Vi må sørge for at de blir enda mer fornøyde slik at de blir hos oss lengre. 

I tillegg ønsker vi å jobbe mer innsiktsbasert og datadrevet, og har et stort CRM- og webprosjekt på trappene som vil bidra til dette.

Vi har også et mål om å være markedsledende på nødhjelpsinnsamling. Derfor er det viktig for oss å være rigget og klare til å være først ute, dersom det plutselig skjer noe i verden hvor hjelpen vår trengs.

På Farten med Sitat 1

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

Jeg tror det er viktig å ha et strategisk og analytisk hode som trigges av gode resultater. Det er spennende med merkevarebygging, kreative kampanjer og innhold, men det er jo ikke et mål i seg selv dersom det ikke gir mer penger i kassa.

Det er også viktig med noe operativ erfaring innen markedsføring.

Til slutt tror jeg det er avgjørende i dag at en markedssjef forstår data og teknologi, og hvordan utnytte dette for å skape resultater. Jeg trives veldig godt i skjæringspunktet mellom teknologi og markedsføring. De siste årene har jeg blitt mer og mer opptatt av sømløse kundereiser, og hvordan vi kan bruke data og teknologi for å skape en bedre kundeopplevelse og økt lønnsomhet i markedsarbeidet.

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Endringer tar tid, spesielt i store og komplekse organisasjoner som Røde Kors. Det er viktig å være tålmodig og ikke forvente å få til for mye for raskt. Før jeg startet i stillingen, visste jeg nok ikke helt hvor vi var når det kommer til systemer og teknologi, samtidig var jeg klar over at vi skulle i gang med et stort CRM-prosjekt.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Noe av det morsomste og mest meningsfylte med jobben er å reise ut og se arbeidet de frivillige i Røde Kors gjør, både i Norge og internasjonalt. I mai var jeg i Colombia og besøkte et helseprosjekt vi har pågående der. Målet med prosjektet er å kunne tilby bedre helsehjelp til avsidesliggende landsbyer langs Changui-elven.

Det er også utrolig givende å være med å observere samspillet mellom inntektsavdelingen og kommunikasjon ved nødhjelpsinnsamlinger. Jeg blir så motivert. Det er flott å se hvor samstemte vi blir, og hvor raskt vi klarer å respondere når noe skjer i verden som trenger vår hjelp.

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg deltar på ulike webinarer, frokostmøter og konferanser. Det er flere podcaster jeg hører på innen markedsføring: The Digital Marketing Podcast, Markedslønsj, What the Fundraising, The Goal Digger podcast, Fundraising AI og Marketing over coffee. Ellers følger jeg spennende bedrifter, organisasjoner og fagpersoner på LinkedIn.

Jeg deltar også på ulike arenaer for kunnskapsdeling i Røde Kors, og fundraising via Fundraising Norge. I tillegg leser jeg fagartikler og blogger, og sparrer med venner og nettverk som jobber innenfor samme fagområde.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

For å få maks ut av et byrå er det viktig at de som hyrer inn byrået har god bestillerkompetanse. De må være konkrete på hva de ønsker hjelp til ved å levere en tydelig brief og kommunisere hvilke forventninger de sitter med.

Hva er viktig at et byrå leverer på?

Jeg tror noe av det viktigste et byrå må huske på, er at den virkelige jobben starter etter å ha vunnet en ny kunde. Jeg tror mange kan kjenne seg igjen i at et byrå gjerne er veldig ivrige og proaktive i starten, men så når vi har jobbet sammen en stund så dabber det litt av.

Det å fortsette å se etter muligheter for kunden, og uoppfordret komme med forslag til hva vi kanskje kan gjøre mer av eller annerledes, setter i alle fall jeg stor pris på.

Hvilket råd vil du gi andre i samme rolle?

Jeg tror det er viktig å beholde nysgjerrigheten, og være villig til å lære nye ting. Endringer skjer raskt, og dersom du ikke følger med på utviklingen så vil det etter hvert bli vanskelig å holde tritt med konkurrentene og levere de resultatene du ønsker.

Jeg tror at det å jobbe med analyse og smart bruk av data vil bli viktigere og viktigere, og at en god markedssjef i dag må sørge for å ha god kompetanse på martech.

I På farten med intervjuer vi markedsansvarlige i norske bedrifter. Få flere tips fra andre i samme rolle her!