På farten med Lena Mathisen Østhus i Carma
Dato publisert:
Carma skal være Norges råeste klesbutikk for kvinner og holder til midt i hjertet av Trondheim. De har stor kjennskap langt utover bygrensen, og selger merkevarer fra kjente og klesbevisste designere på nett og i butikk. Vi har tatt en prat med Lena Mathisen Østhus, daglig leder og markedsansvarlig for Carma sin nettbutikk.
Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?
Det er veldig tilfeldig at jeg endte opp med et helt yrkesliv innen salg og markedsføring, men jeg er utrolig glad for at tilfeldighetene har brakt meg dit jeg er i dag!
Jeg er utdannet pedagog, med engelsk og pedagogikk fra NTNU, men interessen for trening og kosthold tok meg inn i Tech Nutrition. Der ble jeg i 15 år – før jeg tok steget over i motebransjen og ble markedssjef og daglig leder for Carma.no.
Hvilke ambisjoner har du og bedriften fremover?
Carma har alltid hatt høye ambisjoner. Vi vil være blant de første med det siste – og tør å by på oss selv i markedsføringen. Ambisjonene ligger ikke kun på omsetning og tall. Det er også viktig å bygge en tydelig og gjenkjennbar merkevare, og klare å skape en følelse hos mottaker som gjør at kunden kjenner seg igjen, får positive tanker og ser på oss som en «venninne» mer enn kun en butikk.
Vi er tro mot oss selv, vår stil og profil, og har heldigvis Hilde Wedø (gründer og deleier) i teamet på daglig basis, som er utrolig dyktig på å holde fullt driv framover!
Vi har akkurat lansert vårt eget merke, Carma Collection. Det er utrolig spennende å få være med å skape det fra bunnen av!
Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?
Det er viktig å kunne stole på kollegaene sine, lytte til forslag og nye idéer – samtidig som man evner å vurdere om et prosjekt faktisk er gjennomførbart i praksis, og om innsatsen står i stil med resultatene.
Det kan være en utfordring i et miljø fullt av kreative og entusiastiske hoder, men nettopp derfor er det så verdifullt med en god balanse i teamet. Vi trenger både dem som kommer med idéene og det smittende engasjementet – og dem som (les: meg) tar et steg tilbake, vurderer helheten og ser på hva som faktisk lar seg gjennomføre. Den dynamikken er en stor styrke.
I tillegg mener jeg det er helt avgjørende for en markedssjef å være strukturert, planlegge godt og ha sterk gjennomføringsevne.
Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?
Det har ikke vært noen store negative overraskelser, men det å bygge opp nettbutikken helt fra bunnen – ikke bare én, men to ganger – var omfattende og krevende prosjekter som krevde mye tid og ressurser.
Samtidig var det utrolig spennende, lærerikt og givende, og det har gitt meg en unik og solid forståelse for hele nettbutikkprosessen og driften rundt. Oppgavene har uten tvil vært mer varierte og omfattende enn forventet – men utelukkende på en positiv måte!
Hva er det morsomste du gjør på jobb?
Jeg elsker å jobbe med optimalisering – både av kundereisen og de tekniske løsningene i nettbutikken. Det å gjøre ting litt bedre hele tiden, både for kunden og teamet, gir stor mestring. I tillegg elsker jeg å jobbe med kampanjer – fra idé til gjennomføring – og spesielt når vi virkelig treffer i markedet.
Å jobbe med lanseringen av vårt eget merke Carma Collection, sammen med alle de fantastiske kollegaene på Carma, har vært så spennende! Det å skape designet, planlegge lanseringen og ikke minst jobbe med sjelen til det nye merket, for deretter å markedsføre det, har vært et eventyr! Her er det bare å følge med videre, altså!
Hva er viktig for deg som markedsansvarlig?
Å ha et team som ikke er helt likt meg! Jeg liker å tenke realistisk og strukturert, og ser ofte etter fallgruver før vi setter i gang. Derfor er det gull verdt med kollegaer som har idéene, farten og engasjementet. Den dynamikken – kreativitet og realisme i balanse – tror jeg er nøkkelen til gode resultater. Og så er jeg opptatt av å gi rom, ansvar og positiv feedback.
Hvordan holder du deg oppdatert?
Jeg følger med på andre aktører, både i og utenfor bransjen som har interessante og solide plattformer og gjør det bra innen markedsføring. I tillegg får jeg mye inspirasjon fra kollegaer – spesielt de yngre og motebevisste. Vi diskuterer trender, tester nye ting og lærer av hverandre. Jeg prøver også å få med meg webinarer og foredrag når jeg kan – og har gode sparringspartnere jeg stoler på.
Jeg er heldig som jobber i et firma hvor alle er interessert i å følge med på hva som skjer og det som rører seg innen spesielt sosiale medier, og har eiere som ønsker å være først med det siste og som ikke er redd for å prøve nye ting.
Samarbeidet med eksterne partnere er også gull, det er alltid lurt å diskutere og forhøre seg i miljøer som har større og mer spesifikk kunnskap og erfaring enn deg selv.
Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?
Vi har alltid kjørt en linje med å kombinere inhouse-kompetanse med byrå, først og fremst på det tekniske.
Vi føler det er viktig for å holde vår personlige og unike Carma-vibe å gjøre alt av foto, film og generelt innhold selv. Vi har mange kreative ansatte som elsker å prøve nye ting, delta på videoer til både annonser og SoMe og som alle vet 100% hva Carma står for og ønsker å formidle.
Bilder fra Carma sin egen Instagram
Byrå hjelper oss imidlertid med å tilby faglig høy kompetanse innen det tekniske og analyse, som gjør at det gode materialet faktisk kommer ut til den målgruppen vi henvender oss til og som kvalitetssikrer at vi treffer på budskapet og får gode nok resultater.
Hvordan jobber dere med byrå – og hva er viktig i det samarbeidet?
Det er viktig at samarbeidspartnere har full kontroll på måling av resultater og at de har evne og kapasitet til å gjøre justeringer underveis når det trengs.
Jeg setter pris på at byrået er «på ballen» og at man stiller spørsmålstegn (om nødvendig!) ved materiell eller strategier som man tenker kanskje ikke vil oppnå ønskede resultater.
Jeg ser stor verdi i å jobbe tett med byrå, og både ønsker og forventer engasjement og tydelighet fra samarbeidspartnere. Man leier jo ekstern hjelp for å få bistand til deler av markedsføringen hvor man enten ikke har nok kompetanse eller kapasitet til å være tett på kontinuerlig, og dermed vil samarbeidet med byrå være en viktig faktor for hvordan man oppnår suksess med markedsføringen.
Ditt beste råd til andre i samme rolle?
Mitt beste råd til andre i samme rolle som meg, må være å ansette folk som kan andre ting enn det du kan selv, og som er sultne og nysgjerrige på hva som rører seg innen spesielt sosiale medier og digitale muligheter.
Det å tørre å prøve nye ting og gi rom for markedsavdelingen til å komme med egne idéer og teste «trender» og muligheter som dukker opp, er viktig. MEN det er vel så viktig, og noe som jeg ser på som min viktigste (og litt kjipe) oppgave, å se og tørre sette ned foten dersom en idé faktisk ikke er teknisk gjennomførbar eller vil føre til for mye tidsbruk i forhold til hva som kommer ut av det i andre enden. Det er ikke alltid like populært, men det å stille spørsmål til en idé for å forsikre seg om at man har tenkt gjennom alle skritt på veien, kan spare teamet og firmaet for både tid og penger!
Det er viktig å ha en balanse mellom den kreative og pragmatiske tilnærmingen til enhver tid. If you fail to plan, you plan to fail! Visdomsord som står seg det!
I På farten med intervjuer vi markedsansvarlige i norske bedrifter. Få flere tips fra andre i samme rolle her!