Forside / Blogg / På farten med Elisabeth Lycke Grønner fra Motivati

På farten med Elisabeth Lycke Grønner fra Motivati

Dato publisert:

01.11.24
Elisabeth lycke gronner

Motivati er et system som gir nyttig innsikt gjennom kartlegging av arbeidsmiljøet og undersøkelser før samtaler mellom leder og medarbeider. Det gjør det enklere å lede og forbedrer arbeidsmiljøet. Vi har tatt en prat med markedsansvarlig Elisabeth Lycke Grønner.

Hvilken bakgrunn har du?

Jeg er utdannet grafisk designer fra Høyskolen Kristiania og hadde et år på University of Hertfordshire i England. Under studiene oppdaget jeg at jeg likte strategi minst like godt som kreativitet og tok en bachelor i markedsføringsledelse på BI. Begge utdanningene bruker jeg daglig i jobben min.

Hvilke ambisjoner har du og bedriften fremover?

Vi vil være det ledende systemet for dynamisk utvikling av mennesker og kultur – først i Norge, deretter internasjonalt. Markedet for HR-verktøy er stort med store konkurrenter, og vi er en liten utfordrer som har spesialisert oss på innsikt og dialog. Dette krever et tydelig budskap som skiller oss fra konkurrentene. Vi er små og budsjettet vårt gjør at vi er nøye med å velge de rette kanalene og å optimalisere innholdet slik at vi er lett tilgjengelige og top-of-mind hos potensielle kunder. 

Vi jobber kontinuerlig med funksjonalitet som forenkler hverdagen for kundene, uten å gjøre systemet komplisert. Gode idéer fra oss eller kundene blir nyttige funksjoner for alle. Vi vil også få kundene til å bruke mer av systemet, blant annet gjennom nyhetsbrev, støttesider og opplæring.

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

Å være strategisk og innsiktsdrevet gir gode beslutninger. Med innsikt i bunn kan du bruke kreativiteten fritt. Ikke vær redd for å bli utfordret – vi havner lett i egen boble. Systeminteresse er også viktig. Markedsføringsfaget endrer seg raskt, og man må tørre å prøve og feile.

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Jeg startet med å gjøre det meste selv. Det har lært meg mye, men tiden strakk ikke til for å kunne gå i dybden på hvert område. Ikke vær redd for å spørre om hjelp og lytt til de du har rundt deg

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Som en del av en liten bedrift har jeg mange hatter, og det beste med jobben er variasjonen. Jeg jobber med markedsstrategi, UX/UI-design, markedsmateriell som e-bøker og roll-ups, innhold til sosiale medier og nyhetsbrev, samt frokostmøter, workshoper og nettverksarrangementer – både for egen utvikling og for å fremme Motivati.

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg følger mye med på LinkedIn og diskusjonene der om nye trender og funksjoner i diverse systemer. Som nevnt, går jeg en del på fag- og nettverksarrangementer for å lære nye ting og møte andre markedsførere som jeg kan dele erfaringer med. I tillegg er jeg mye på Youtube og nettforumer, og abonnerer på diverse nyhetsbrev.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

Vi produserer alt innhold selv. Kollegaene mine har HR- og lederkompetanse, og jeg ønsker å fremme dette for å skape troverdighet. De forstår faget og målgruppen, noe som gir autentisk og relevant innhold. Det er også fleksibelt og styrker kulturen ved å engasjere ansatte og holde dem oppdatert på HR-bransjen.

Vi har fått hjelp fra Synlighet med en SEO-analyse for å lage en god innholdsplan.

Ettersom markedsavdelingen kun består av meg, har det vært viktig å få inn gode samarbeidspartnere på områder jeg ikke har god nok kunnskap om eller interesse for å opprettholde, da det enten stjeler for mye av min tid eller blir nedprioritert. Det er ut fra disse oppgavene som styrer valget av byrå, hvem er spesialisten?

Jeg har valgt å outsource all annonsering til Synlighet. Det gir meg tilgang til spesialkompetanse, større kapasitet og sparringspartnere som kan utfordre med nye idéer.

Hva er viktig at et byrå leverer på?

Jeg forventer at byrået er oppdatert på plattformenes algoritmer og trender, og forstår oss som organisasjon og den overordnede strategien.

Hvilket råd vil du gi andre i samme rolle?

Jeg tenker det er en stor fordel å ha vært en «potet» som kan litt av alt. Da har du større forståelse for alle de ulike områdene innen markedsføring, og du blir en bedre oppdragsgiver. Det er også viktig å bygge gode relasjoner på tvers av organisasjonen. Det vil gi deg nyttig innsikt i produktet eller tjenesten og målgruppen.


I På farten med intervjuer vi markedsansvarlige i norske bedrifter. Få flere tips fra andre i samme rolle her!