Forside / Blogg / På farten med Anne Louise Våge Mikkelsen fra RamBase
Skrevet av: Kristin Sperstad

Anne Louise Våge Mikkelsen: RamBase skal bli topp tre ERP-system

Dato publisert:

26.04.23
Anne Louise Våge Mikkelsen Ram Base

RamBase Cloud ERP er et norskutviklet forretningssystem som hjelper bedrifter å holde kontroll på produksjonskjedene deres. Vi har tatt en prat med Anne Louise Våge Mikkelsen – head of marketing i RamBase – for å finne ut hvordan det er å være markedssjef innen B2B.

Anne Louise Våge Mikkelsen, Head of Marketing i Rambase

Fotograf: Alexandra Visnes Kopplin

Hva er RamBase Cloud ERP?

RamBase Cloud ERP (Enterprise Resource Planning system) gir kundene våre kontroll over ressursbruk i produksjonen. Det gjør at de kan produsere mer effektivt, gjøre endringer underveis, og sørge for oppdatert dokumentasjon. Mange av bedriftene som bruker RamBase er avhengig av at informasjonsflyten er korrekt og i sanntid siden, de leverer til krevende markeder, som for eksempel maritim- og oljenæringen, bilindustrien og produksjon av roboter.

Historien til RamBase var det som vekket oppmerksomheten min først. Systemet ble utviklet på 70-tallet, samtidig som internett, fordi Hatteland trengte et system som kunne holde kontroll på elektronikken de solgte på den tiden. Systemet ble utviklet i låven på Vats, og er et av de første av sitt slag.

Dette synes jeg er så kult, og det er gøy å få lov til å videreformidle denne historien og bygge merkevaren som vi nå tar fra Norge og ut i verden.

Hvilken bakgrunn har du innen B2B?

Jeg har tidligere jobbet i Dermanor, L’Oréal og Statoil. Der jobbet jeg mot kjeder og fagpersoner. Samtidig har forbruker alltid vært sluttkunde, så du kan si at jeg har vært vant til å ha på både B2C- og B2B-hatten samtidig.

Men, uansett om du jobber mot sluttforbruker eller bedrifter, så handler det om det samme: Du må sette deg inn i målgruppens behov og lage engasjerende innhold som er relevant.

Hvilke tydelige forskjeller ser du mellom B2B og B2C?

I B2C kan du lettere sette deg inn i produktene, og det er ofte enklere å forstå hva som er forbrukernes triggere. Det er riktignok litt det samme i B2B, men jeg opplever at det er et mer innsiktsbasert landskap. Du må i større grad tilegne deg en spesifikk kompetanse. Nettopp derfor er det ekstra viktig å ha god dialog med andre fagområder i bedriften, som f.eks. selgerne og produktavdelingen.

Det hjelper også å ha noen års erfaring, sånn at du har god stamina og tør å lene deg på faget og kunnskapen din. Du må kunne stole på strategien og være til stede med merkevaren. Beslutningsprosessene i B2B er ofte lange og har flere involverte parter, så du må gjerne være litt ekstra tålmodig før du ser resultater av strategien du setter i gang.

Hvilke ambisjoner har du og RamBase framover?

Ambisjonen vår er å bli topp tre ERP-system blant våre målgrupper. For å komme oss dit må vi være “top-of-mind” lenge før målgruppen skal kjøpe. Målet er at vi skal være enkle å finne, enkle å forstå og enkle å samarbeide med. Bedrifter skal velge oss fordi vi forstår hva de trenger hjelp til. Da må vi våge å være tydelige på hva vi er, og hva vi ikke er.

Vi har kalt strategien vår #nodoubt. Det skal ikke være tvil om at vi er riktig valg for den riktige bedriften. Med dette målet for øyet, satser vi i et etablert marked som allerede er fullt av ulike tjenester. Det er derfor essensielt at vi klarer å differensiere oss.

Kjøpsprosessen kan ta alt fra tre måneder til flere år. Da er det viktig at vi investerer i kvalitetsinnhold som gir kunden relevant informasjon når de trenger det. På den måten kan vi bygge tillit over tid og gradvis bli en foretrukket aktør i markedet.

Hvordan forankrer du markedsarbeidet internt i bedriften?

Det handler om respekt for de ulike fagområdene som bedriften består av. Som markedsansvarlig skal du lytte til de ulike interne interessentene. Tillit er essensielt.

Ofte er fokuset for en markedsfører å bygge opp merkevaren ute i markedet, men det er like viktig å huske å bygge opp stolthet for merkevaren internt i bedriften. Det handler ikke om deg som markedsfører og dine personlige prestasjoner, men om merkevaren.

Hva er viktig for å få til gode samarbeid, både inhouse og med byrå?

Fagområdene som markedsføring dekker er mange, og etter hvert veldig spesifikke. Først når du erkjenner at ingen kan alt, blir samarbeid mer fruktbare. Det å stole på fagkompetansen til andre og bygge trygge og sterke lag er avgjørende. 

Vi inngår samarbeid med byrå hvor målet er å lykkes sammen, framfor å kjøpe tjenester. Å bruke byrå handler om smart ressursbruk, og hvordan du velger å bygge kompetanse internt versus å ta inn kompetanse utenfra. Byråer har en fordel i at de hjelper flere bedrifter samtidig, og samler på den måten bredere kunnskap rundt markedsføring. Som markedssjef må du sørge for å være en tydelig og god innkjøper, slik at du sikrer deg det du trenger til enhver tid.

Hvilke forventninger har du til byrå du samarbeider med?

Det må finnes en forståelse og respekt for hvorfor vi kommer til byrået. Du trenger en samarbeidspartner som er keen på å oppnå resultater, og hvor det ikke bare blir snakk. Sett et felles mål for å vise verdien av samarbeidet!

Personkjemi er også avgjørende. Det er viktig at du skaper tillit mellom deg og byrået og at vi heier på hverandre. Sammen med tydelige forventninger og ærlige tilbakemeldinger skaper du rom for å prøve og feile – uten det blir det jo ganske kjedelig.

Hva har dere prioritert å løse inhouse?

Oppgaver som i større grad er avhengig av selskapets “tone-of-voice” og personlighet er vanskeligere å kjøpe fra byrå. Folk som ikke kjenner oss og bransjen så godt, vil kreve mye forklaring og oppfølging fra oss. Derfor har vi, for eksempel, valgt å ha inhouse-kompetanse på tekstproduksjon. Det gjør at både “tone-of-voice” og produktkunnskap blir ivaretatt.

Fra tiden da jeg jobbet alene med begrensede budsjetter, er vi nå et markedsteam på tre stykker. Vi har rom for å kjøpe tjenester fra gode leverandører som «upper gamet» på innholdet vårt. Det er luksus, det! Det er det som må til for å få til mer enn bare planer. Vi må sette planene til livs for å komme på radaren til folk.

Anne Louise Våge Mikkelsen, Head of Marketing i Rambase: "Markedsføring er ikke et sololøp og “too important to be nice” funker sjeldent godt."

Hvilket råd vil du gi andre markedssjefer?

Du må stole på egen erfaring, og vite hvor du vil med det du kommuniserer. Ikke la deg stresse av alle trendene som kommer og går – du må ikke nødvendigvis shoppe alle ulike typer godteri i godteributikken. Ha tålmodighet og ro rundt arbeidet, og sørg for kvalitet på de tingene du velger å gjøre. Det er bedre enn å haste gjennom ting du kanskje ikke trenger.

Med tanke på samarbeid med byrå, har jeg god erfaring med å være ærlig og tydelig, og det å ville hverandre vel. Du må bruke tid på å få samarbeidet til å fungere. Det er viktig å bli kjent og skape en god relasjon.

Markedsføring er ikke et sololøp, og “too important to be nice” funker sjeldent godt. Ved å stille deg åpen for dialog vil du også kunne lære noe selv og bli utfordret. Da blir det lettere å skape gode resultater sammen.

Få innsikt fra flere markedssjefer her >>>