Forside / Blogg / Økter og Brukere: Google Analytics endrer begreper... igjen...

Økter og Brukere: Google Analytics endrer begreper... igjen...

Dato publisert:

22.04.14

Påskeharen kom med et eget egg fra Google til alle oss som pusler med webanalyse: Nye begreper og dertil hørende nye norske oversettelser i Google Analytics.

Hovedendringen er at de på engelsk har endret begrepet "Visits" til å bli "Sessions", og "Unique visitors" til å bli "Users". Dette fungerer jo ganske greit på engelsk, men på norsk blir det litt knotete å oversette "Sessions". På norsk har nå "Besøk" blitt til "Økter", og "Unike besøkende" har blitt til bare "Brukere".

Personlig føler jeg at begrepet "Økt" ikke ligger spesielt godt på tungen, og jeg skulle gjerne ønsket meg noe annet. Bedre blir det ikke når dette begrepet brukes videre i konstruksjoner som "Gjennomsnittlig øktvarighet". Selv bruker jeg gjerne det fornorskede ordet "Sesjon" eller "Brukersesjon", men jeg er usikker på om dette er et gyldig norsk ord. Noen som vet? Noen som har andre forslag?

Innholdet i begrepet økt/sesjon/besøk har uansett ikke endret seg, og kan mest presist defineres slik:

Økt = En serie av sidevisninger gjennomført av samme bruker, avgrenset av perioder på minimum 30 minutter uten aktivitet. (altså: venter du 30 minutter før du ser på flere sider blir du registrert med en ny økt)
Brukere = Cookies

Jeg er glad for at ordet "Unike" er fjernet fra brukerbegrepet, men som jeg stadig understreker på kurs er dette fremdeles ganske villedende dersom man tror at dette betegner antall mennesker som har vært på nettstedet. For de aller fleste nettsteder som benytter Google Analytics vil dette være den mest presise definisjonen av dette begrepet:

Brukere = Antall unike cookies som Google Analytics har kommunisert med i den angitte perioden

Riktignok kom Google med oppdateringer i Universal Analytics som skal gjøre det mulig å følge brukere på tvers av flere cookies, men dette forutsetter at nettstedet selv har en brukerinnlogging, slik at nettstedet kan sende avgårde en fast bruker-id som erstatter den som automatisk genereres i hver enkelt cookie.

Har du brukerinnlogging? Har du oppdatert Analytics-scriptet slik at du sender denne id'en til Google? Ikke? Da er fremdeles "brukere = cookies" for ditt nettsted.

Og hvor mange cookies legger et menneske igjen, på tvers av ulike enheter og nettlesere? Se min instruksjonsvideo om unike brukere fra i fjor for mer om dette:


Hvorfor Unike Brukere er et meningsløst begrep



Hva synes du om de nye Analytics-begrepene, og de nye oversettelsene?