Nyheter i Google Analytics 2016
Dato publisert:
Lurer du på om det har kommet nye funksjoner i Google Analytics? Her får du med deg hvilke nyheter som 2016 har gitt oss så langt, og hvordan du kan bruke dem!
Det koker i Google Analytics-verden for tiden. Google Analytics 360 Suite lanseres litt etter litt, og senest på Google Performance Summit i slutten av mai, ble et par av de nye funksjonene demonstrert for et live publikum. Men disse nye analyse- og optimaliseringsverktøyene er stort sett forbeholdt betalende kunder. I hvert fall for nå.
De aller fleste i Norge, også blant våre kunder, bruker gratisversjonen av Google Analytics. Heldigvis er det nyvinninger på den fronten også. Her får du et knippe av de viktigste, gratis nyhetene som Google har lansert i 2016.
1. Search Console data i Google Analytics
Google sitt program for overvåkning av organisk søk, Search Console (tidl. Webmaster Tools), har eksistert i mange år. Men tidligere har integreringen med Google Analytics vært dårlig. Derfor har det vært vanskelig å få en oversikt over nettsidens prestasjoner i organisk søk, når du er inne i Google Analytics.
Dette har Google gjort noe med! I vår lanserte de en rekke nye rapporter som på en bedre måte trekker data fra Search Console inn i Google Analytics. Ikke bare gjør dette at informasjonen blir lettere tilgjengelig, det innebærer også at du kan kombinere Search Console-data med velkjente Google Analytics metrics. Du kan, for eksempel, se omsetningen som er generert fra organisk søk fordelt på de ulike landingssidene.
Du må ha koblet din Search Console-konto og Google Analytics-konto sammen for å kunne bruke disse rapportene.
Hvilken side på nettstedet ditt er den mest verdifulle og den viktigste å rangere høyt på? Er det forskjell på mobil og desktop? Dette kan du nå enkelt få svar på med Search Console integrert i Google Analytics!
2. Google Analytics Demo-konto
Google Analytics har akkurat lansert en åpen konto som er fullt utstyrt med oppsett og funksjoner som alle kan få tilgang til.
Denne demo-kontoen kan du bruke til å få et innblikk i de funksjonene du selv ikke benytter, eller hvis du bare er nysgjerrig på hva Google Analytics egentlig er. Bruk denne sjansen til å utforske funksjoner som du kanskje ikke visste fantes! For eksempel kan du se på rapporter for netthandel eller rapport for traktvisualisering (funnels). Med demoen får du muligheten til å kikke på rapportene før du velger å implementere utvidet måling selv.
Du kan få tilgang til demo-kontoen ved å gå inn her og følge instruksene.
3. Oppgradering av Google Analytics remarketing
En nyhet, som for mange er etterlengtet, er muligheten til å lage remarketinglister i Google Analytics basert på både inkluderings- og ekskluderingskriterier. Det betyr at du nå kan kontrollere når en bruker skal komme inn i remarketinglisten og når brukeren skal tas ut. Google selv kaller dette A-B Remarketing Lists eller State Based Audiences.
Et godt eksempel er om du vil målrette deg mot brukere som har lagt en vare i handlekurven, men ikke kjøpt noe i løpet av en viss periode. Eller, om du vil nå brukere som har vær inne på siden din, men ikke meldte seg på nyhetsbrev. Hittil har du måttet bruke kombinasjoner av lister i AdWords for å oppnå dette. Nå kan du med en gang lage listene mye mer spisset, og få bedre oversikt over antall brukere som oppfyller både inkludér- og ekskludér-kriteriene.
---