Forside / Blogg / Nye muligheter for geografisk målretting i Adwords

Nye muligheter for geografisk målretting i Adwords

Dato publisert:

24.03.11

Det er ingen hemmelighet at Google er kommet mye lengre enn Facebook når det gjelder presisjonen på geografisk målretting. Målretter du en annonse mot personer i Oslo i Google Adwords treffer du folk i Oslo, ikke Oslo pluss store deler av resten av Norge. Hvordan Google treffer så bra er forklart i Googles hjelpetekst. Nå kommer Google med en oppdatering som tar stedsmålretting til neste nivå.
I Googles blogg, Inside AdWords, forteller Google om deres nye avanserte muligheter for stedsmålretting.

Google lar deg nå spesifisere om du skal bruke søkerens fysiske posisjon og/eller hennes søkehensikt som et målrettingskriterie. Sagt enkelt - om en person sitter i Vardø så er hennes fysiske posisjon Vardø. Søker hun "tannlege Oslo" så er hennes søkehensikt relatert til Oslo.

Med utgangpunkt i skillet mellom søkehensikt og fysisk posisjon, kan man nå enkelt skreddersy annonseringen etter hva man er ute etter.

Hvordan fungerer det?


Endringen gjelder søkeord uten stedsnavn inkludert som for eksempel "tannlege". Tidligere var det slik at om man hadde "tannlege" som et søkeord i kontoen og kun målrettet disse til Oslo, så ville annonser likevel vises i hele Norge dersom søkene innholdt "oslo", f. eks. "tannlege oslo".

Man kan altså velge å målrette annonser :


  • Basert på fysisk posisjon eller søkehensikt
  • Basert på fysisk posisjon
  • Basert på søkehensikt

Utestengelse


På samme måte kan man hindre visning av annonser basert på fysisk posisjon eller søkehensikt. Man har da følgende muligheter for utestengelse:


  • Ut fra fysisk posisjon eller søkehensikt
  • Kun ut fra fysisk posisjon

Hva kan det brukes til?


En måte å ta dette i bruk på er å gi eksklusive tilbud for søk utenfor din by. Dette kan være nyttig for hoteller og andre turistnæringer. Ved å utelate egen by som en fysisk posisjon og å målrette annonser mot hele Norge kan man gi spesialtilbud til personer som planlegger reiser til ditt hotell, men som ikke bor i byen.

En annen nyttig måte å bruke denne nye funksjonen er å sørge for at kun de som fysisk er i byen din kan se annonsene. Vi ser i våre kontoer at kostnad per konvertering kan være langt høyere når man kommer langt fra den fysiske plasseringen til for eksempel søk fra Oslo på "plastisk kirurgi Bergen" for Fana Medisinske Senter. For fysiske butikker som har nettbutikken er det ofte motsatt. Det kommer vi tilbake til i et senere blogginnlegg.

Ser du noen spennende muligheter for hvordan denne målrettingen kan utnyttes?

Les mer:


Artikkel i Googles hjelpesenter