Nye Google Analytics - førsteinntrykk
Dato publisert:
Vi har lagt merke fire nyheter:
- Nytt dashboard (oversikt)
- En funksjon kalt tegne rader
- En ordsky-visning
- Forbedringer av tilpassede rapporter
Dashboard
Det nye startbildet eller oversikten over kontoen din har blitt oppgradert med større muligheter for skreddersøm. Du kan definere dine egne tabeller, grafer, kakediagrammer og utregninger. Det er også mulig å ha flere sider med oversikter. Så da kan du for eksempel bruke én til resultater fra annonsering og én til å vise hvordan innholdet på nettstedet ditt brukes.
Termsky
Termsky lar deg visualisere søkeord, trafikkilder med mer som ord av forskjellig størrelse. Eksempelet her viser verdi per besøk på trafikk fra ulike søkemotorer. De med størst skriftstørrelse gir høyest verdi per besøk.
Tegne rader
Med funksjonen tegne rader, kan du raskt tegne bestemte rader fra tabellen i grafen over. her har jeg markert tickboksen til venstre for facebook og klikket på "Tegnerader"-knappen under tabellen. Her er det enkelt å se at Facebook har stor innvirkning på besøksmønsteret.
Tilpassede rapporter
Tilpassede rapporter har blitt hakket vassere. Før kunne man ha flere faner i en tilpasset rapport. Nå kan man i tillegg til faner ha grupper av beregninger. Jeg har laget en eksempel rapport for Facebook-annonsering for en kunde. Her har jeg tre overordnede nivåer med hver sin fane: Kampanjer, land og landingsside. Under hvert av disse nivåen kan man velge mellom en rapport for nettstedsbruk og for måloppnåelser. Brukergrensesnittet er enkelt. Såvidt jeg kan se mangler det en del segmenteringsmuligheter foreløpig, men det kommer for håpentligvis etterhvert. i bilde under har jeg fremhevet hvor du finner den nye navigasjonen oppe til venstre:
Bedre brukervennlighet er alltid et pluss, så dette er noe å se frem til. Med forventningene nå klare: Har du gjort deg opp noen mening om hvilken av de nye funksjonene du vil få mest bruk for?
PS! Google har nå sluppet enda en nyhet i betaversjonen: målsporing av aktiviteter.