Nye fansider på Facebook
Dato publisert:
11.02.11
I går kveld lanserte Facebook relativt omfattende og spennende endringer av fansider på Facebook. Disse vil gjelde alle fra 10. Mars, men du kan endre siden din allerede i dag. Vi gir en rask gjennomgang av hva som er nytt og hvorfor du bør oppdatere fansiden (det gjør du her).
Som du skjønner har alle vi som er sideadministratorer fått ganske mange nye muligheter til å bruke Facebook. Ikke minst ser vi i Synlighet frem til å test effekten av å bruke hele Facebook som fanside. Dette gir nye muligheter for oppsøkende salg, interaksjon og engasjering av potensielle kunder. –Hvilken bruk er lur, hva vil oppleves som spam på andres sider – det blir spennende å se i ukene som kommer.
- Fansidene vil nå ligne mer på personprofilene. Fanelinjen i toppen forsvinner. Navigeringsmenyen for siden samles på venstre siden under bilde/logo. Du vil også få mulighet til å legge inn 5 bilder i toppen. Det muliggjør blant annet kreativ billedbruk på profilsiden av denne typen. -Og med det selvsagt økt visualisering av ditt firma/produkt.
- Du kan være aktiv på vegne av din fanside/firmaside på resten av Facebook. Herunder kan du gå inn på alle andre sider på Facebook og kommentere, like, dele lenker og skrive innlegg også som bedriftssiden din, ikke bare som privatperson. Du har nå også mulighet til å velge om du vil kommentere som deg selv eller siden på de sider du administrerer. Her har du også mulighet til å sjekke newsfeeden basert på de sider som din fanside liker. Fiffig!
- Bedrede varsler. I innstillingene kan du nå justere slik at du får varsler (på epost) når det kommer kommentarer og innspill fra fansen. Tidligere var tredjepartsløsninger eneste muligheten å få dette uten å sjekke manuelt.
- Facebook har også gjort noen små endringer på filtrering for hva som vises på veggen til siden. Alle brukere kan nå velge mellom ”everyone” som basert på Facebooks algoritmer viser det mest interessante oppdateringene fra siden og fans, eller ”kun side” som er nettopp det; visning av oppdateringer fra selve siden. Administratorer har ytterligere innstillingsmuligheter her og kan styre hva som er standardvisning for besøkende.
- Økt kontroll på venstresidenmenyen. Du kan nå i større grad styre hva som vises og ikke vises i menyen på venstresiden, blant annet hvilke av fanssidene din bedrift liker som skal profileres best.
Som du skjønner har alle vi som er sideadministratorer fått ganske mange nye muligheter til å bruke Facebook. Ikke minst ser vi i Synlighet frem til å test effekten av å bruke hele Facebook som fanside. Dette gir nye muligheter for oppsøkende salg, interaksjon og engasjering av potensielle kunder. –Hvilken bruk er lur, hva vil oppleves som spam på andres sider – det blir spennende å se i ukene som kommer.
Facebook har laget gode gudier til disse endringene av fansidene, de finner du også på siden for oppdatering. Dersom du har spørsmål rundt endringene eller synspunkter på endringene så bruk gjerne kommentarfeltet. -Vi svarer deg!